Kryzys to czas poszukiwania nowych rozwiązań, w tym również obniżania kosztów i podwyższania zysków. Obu tym celom służy outsourcing usług (BPO – Business Process Outsourcing), czyli przekazanie obsługi danego procesu biznesowego zewnętrznej, wyspecjalizowanej firmie. Jednym z najczęstszych procesów biznesowych, którą firmy oddają na zewnątrz, jest obsługa księgowa. Eksperci z Instytutu Outsourcingu podkreślają, że spowodowane kryzysem poszukiwanie oszczędności przez firmy przekłada się na wzrost zainteresowania usługami outsourcingowymi. Branża szybko się rozwija, a badania wskazują na to, że kilka najbliższych lat będzie dla tego rynku wyjątkowo owocne. Takie zjawiska jak pośpiech przy zawieraniu kontraktów, zbyt duża presja finansowa i wygórowane oczekiwania, a także szybkie zmiany na rynku outsourcingowym (pojawianie się nowych firm, a jednocześnie przejęcia niedoświadczonych usługodawców przez silniejsze przedsiębiorstwa) mogą jednak wpływać negatywnie na zadowolenie z usług BPO. A zatem tylko właściwy wybór partnera outsourcingowego przyniesie zadowolenie klienta i efekty.

Jak to zrobić

– Przemyślane decyzje dotyczące restrukturyzacji przedsiębiorstwa, dobór profesjonalnego partnera oraz właściwie podpisana umowa to elementy kluczowe warunkujące pozytywne efekty współpracy z dostawcą outsourcingowym – radzi Instytut Outsourcingu.
Outsourcing można stosować praktycznie w każdej firmie działającej w dowolnej branży. Jak mówi Łukasz Gajewski, prezes zarządu Target BPO i fundacji Instytut Outsourcingu, najwięcej korzyści, ze względu na ilość transakcji oraz poziom komplikacji operacji księgowych, pojawia się oczywiście w przedsiębiorstwach średnich i dużych. Skala biznesu nie jest jednak kluczowym parametrem.
– Jeżeli w 5-osobowym dziale księgowym przeprowadza się złożone operacje, wymagające aktywnej interpretacji przepisów i które są obdarzone pewnym ryzykiem, to ten dział można przekazać w zarządzanie zewnętrznemu dostawcy – mówi Łukasz Gajewski. Jeżeli w pewnej spółce nie ma rozbudowanych kompetencji księgowych, a menedżerowie koncentrują się na innych obszarach działalności i nie chcą albo nie mają czasu zarządzać księgowością i kontrolować obiegu dokumentów, to również tutaj, bez względu na wielkość firmy i jej biznesu, pojawia się możliwość efektywnego stosowania outsourcingu – dodaje ekspert. Z outsourcingu księgowości korzystają zatem firmy, które szukają oszczędności i tańszych rozwiązań, ale cenią sobie bezpieczeństwo oraz dostęp do innowacji i zawansowanych narzędzi.
To jest tylko część artykułu, zobacz pełną treść w e-wydaniu Dziennika Gazety Prawnej: Gdzie szukać i jak wybrać dobrą firmę outsourcingu księgowego.