Pytanie zadało miasto, gdzie jeszcze przed centralizacją rozliczeń (1 stycznia 2017 r.) część jednostek używała kas fiskalnych, a część nie. Samo miasto otrzymało interpretację, zgodnie z którą do końca ubiegłego roku przysługiwało mu zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania. Potem jednak musiałoby kupić nowe kasy fiskalne. Sądziło, że będzie mogło skorzystać z ulgi na ich zakup, o ile rozpocznie ewidencjonowanie po 30 czerwca 2017 r. i spełni inne warunki określone w przepisach.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał inaczej.
Wyjaśnił, że skoro część jednostek budżetowych używała już kas fiskalnych w przeszłości, to miasto należy uznać za „podmiot kontynuujący działalność”, któremu ulga nie przysługuje. Takie prawo przysługuje tylko raz i tylko wobec wydatków na urządzenia zgłaszane z chwilą rozpoczęcia ewidencjonowania.
Dyrektor KIS powołał się też na potwierdzający jego stanowisko wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 7 września 2017 r., sygn. akt I FSK 2312/15.
Interpretacja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 sierpnia 2018 r., nr 0111-KDIB3-2.4012.371.2018.1.MD