Ministerstwo Finansów opublikowało zestawienie stawek daniny od nieruchomości stosowanych przez gminy. To pierwszy taki wykaz opracowany na podstawie sprawozdań przez nie przygotowanych.
Ministerstwo Finansów opublikowało zestawienie stawek daniny od nieruchomości stosowanych przez gminy. To pierwszy taki wykaz opracowany na podstawie sprawozdań przez nie przygotowanych.
/>
Dziennik Gazeta Prawna
Nowy obowiązek sprawozdawczy (formularz SP-1) gmin obowiązuje od początku roku. Na podstawie art. 7b ustawy o podatkach i opłatach lokalnych gminy muszą przekazywać informacje o stawkach podatków lokalnych i zagregowane dane o podstawach opodatkowania. Resort zebrał je w jeden dokument i opublikował w zeszłym tygodniu na swoich stronach internetowych. To ważna informacja przede wszystkim dla firm prowadzących działalność w wielu gminach, ale też dla radnych (mogą łatwo porównać, jakie stawki stosują sąsiednie gminy) i mieszkańców (mogą sprawdzić, jakie podatki płaci się w poszczególnych gminach w Polsce).
– Nigdy dotąd ministerstwo nie publikowało takich danych, a więc ich pojawienie się może być również podstawą do przyszłych działań legislacyjnych (zmian w podatkach lokalnych) – przyznaje dr hab. Rafał Dowgier z Katedry Prawa Podatkowego Uniwersytetu w Białymstoku. Jak dodaje Michał Nielepkowicz, doradca podatkowy i wspólnik w Thedy & Partners, jest to świetne narzędzie porównawcze, aby zobaczyć, jak gminy kształtują wysokość stawek podatku od nieruchomości, a tym samym w jaki sposób prowadzą politykę fiskalną.
Wyjście naprzeciw firmom
Zestawienie teoretycznie wychodzi naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorstw m.in. z branży przesyłowej, energetycznej czy telekomunikacyjnej, działających na terenie całego kraju. Muszą one bowiem składać deklaracje na podatek od nieruchomości we wszystkich gminach, w których mają infrastrukturę. Dotychczas musiały co roku sprawdzać, jakie stawki obowiązują w każdej, w której mają nieruchomości. Co roku minister finansów ogłasza bowiem w specjalnym obwieszczeniu, jakie są stawki maksymalne. Rady gmin mogą je jednak obniżać i w praktyce to robią. W konsekwencji firma musi przeglądać uchwały w sprawie stawek obowiązujących na terenie wszystkich gmin, żeby złożyć prawidłową deklarację i naliczyć podatek według stawki obowiązującej na danym terenie. – Zajmuje to sporo czasu, pieniędzy i wymaga zaangażowania sztabu ludzi – przyznaje Michał Nielepkowicz. Zestawienie stawek powinno być więc ułatwieniem dla wszystkich podatników, którzy mają nieruchomości na terenie co najmniej kilku gmin. Tyle że zostało opublikowane w czerwcu, podczas gdy deklaracje na podatek od nieruchomości trzeba było złożyć do końca stycznia. – Powinno być w przyszłości publikowane jak najwcześniej przed terminem złożenia deklaracji – mówi Michał Nielepkowicz.
Jak udało nam się ustalić, jest na to szansa w przyszłym roku, gdy gminy będą musiały złożyć sprawozdanie SP-1 do 10 stycznia.
Jakie są praktyki gmin
Jak mówi Wojciech Pławiak, radca prawny, doradca podatkowy i partner w KDCP, zestawienie stawek dostarcza też ciekawych informacji o praktyce gmin. – Mają one bowiem prawo do różnicowania stawek dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, uwzględniając m.in. rodzaj prowadzonej działalności czy stan techniczny – przypomina ekspert.
Z zestawienia MF wynika, że tylko część gmin decyduje się na wprowadzenie dodatkowych stawek. Jak zauważa Rafał Dowgier, różnicowanie to z zasady polega na określeniu stawki podstawowej (wyższej) oraz stawek szczególnych w ramach danej kategorii przedmiotów opodatkowania (niższych). Przykładowo dla budynków wyróżnia się stawki np. dla obiektów letniskowych czy gospodarczych oraz garaży. – Jest to konsekwencją stosunkowo wysokiego opodatkowania tego rodzaju obiektów według stawki dla budynków pozostałych (obecnie maksymalnie to 7,77 zł za 1 mkw. powierzchni użytkowej – red.). Rady gmin, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, obniżają stawki – mówi Rafał Dowgier.
Najwyżej budowle
Podatek od budowli liczy się od jej wartości, a nie powierzchni (grunty) lub powierzchni użytkowej (budynki). Stawka maksymalna to 2 proc. wartości. W efekcie to z opodatkowania budowli pochodzą największe wpływy gmin. Jak przyznaje Michał Nielepkowicz, z zestawienia MF wynika, że generalnie wszystkie gminy stosują dla budowli stawkę najwyższą, czyli 2 proc. Jednak duża ich część obniża ją (nawet w wysokości setnych albo dziesiątych części procenta) dla obiektów służących zaspokajaniu potrzeb komunalnych w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków.
– Jeśli chodzi o budynki związane z działalnością gospodarczą, gdzie maksymalna stawka wynosi ponad 23 zł, to najniższa stosowana stawka w tym zakresie oscyluje w okolicy 10 zł. Natomiast przy gruntach związanych z biznesem minimalna stawka jest na poziomie połowy maksymalnej stawki, która obecnie wynosi 91 gr – stwierdza Michał Nielepkowicz.
Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych przewiduje preferencyjną stawkę dla mieszkań i domów (maksymalnie 0,77 zł za 1 mkw. powierzchni użytkowej). Część gmin dodatkowo ją jeszcze obniża. Z zestawienia MF wynika, że w niektórych przypadkach do poziomu absolutnie minimalnego – czyli do wysokości 1 gr za 1 mkw. – Dotyczy to zazwyczaj małych gmin wiejskich – wyjaśnia Michał Nielepkowicz.
Stawki maksymalne stosują natomiast miasta, czyli największe gminy, ale nie tylko. W sumie jest to 336 gmin.
Obniżki dla nielicznych
Eksperci przyznają, że w zestawieniu pojawiają się też ciekawe przypadki zastosowanych stawek. – Często preferencyjne stawki dotyczą obiektów sportowych szczególnie istotnych dla lokalnych społeczności i sfinansowanych ze środków publicznych (skocznie narciarskie, baseny odkryte). Innym przykładem są stadiony piłkarskie, w stosunku do których niektóre gminy zdecydowały się na dwudziestokrotną obniżkę podatku od budowli (stawka 0,01 proc.). – mówi Wojciech Pławiak.
Ponadto, jak dodaje Michał Nielepkowicz, gminy różnicują stawki od budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w zależności od sposobu ich wykorzystania. Przykładowo, gmina Debrzno stosuje obniżoną stawkę dla budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej ogrzewanych ekologicznie – stawka ta jest niższa o ok. 10 proc. od standardowej, właściwej dla działalności gospodarczej.
Z kolei Krasnystaw stosuje wyższą stawkę dla budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie działalności bankowej.
W Sopocie grunty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej na plaży nadmorskiej są opodatkowane stawką 26 gr za mkw., podczas gdy na pozostałym terenie stawka wynosi 91 gr.