Od 1 marca br. wejście do przedsiębiorstwa pracowników skarbówki nie wykluczy już kontroli innego organu.
/
ShutterStock
Reklama
Reklama
Decyzją wojewódzkiego inspektora transportu drogowego (WITD) zostałem ukarany karą 10 tys. zł za uniemożliwienie kontroli w firmie. Uważam, że niesłusznie – odmówiłem jej z powodu już prowadzonej kontroli skarbowej, bo przecież zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej nie może być równocześnie dwóch kontroli. Czy jest podstawa do podważenia decyzji WITD?
Decyzją wojewódzkiego inspektora transportu drogowego (WITD) zostałem ukarany karą 10 tys. zł za uniemożliwienie kontroli w firmie. Uważam, że niesłusznie – odmówiłem jej z powodu już prowadzonej kontroli skarbowej, bo przecież zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej nie może być równocześnie dwóch kontroli. Czy jest podstawa do podważenia decyzji WITD?
Niestety nie. Decyzja o nałożeniu kary pieniężnej jest zapewne prawidłowa. Przede wszystkim materialno-prawną podstawą do zastosowania wspomnianej kary jest najprawdopodobniej art. 92a ust. 6 ustawy o transporcie drogowym. W powiązanym z nim załączniku nr 3 do ustawy w punkcie 1.5 postanowiono, że kara za niepoddanie się lub uniemożliwienie przeprowadzenia kontroli w całości lub w części wynosi 10 tys. zł. Zatem co do zasady WITD miał podstawy do zastosowania wspomnianej kary pieniężnej.
Przedsiębiorca uważa jednak, że w jego przypadku zostało to dokonane wadliwie z uwagi na przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (dalej: u.s.d.g.). Merytoryczne ustosunkowanie się do podanej problematyki wymaga odniesienia się nie tylko do u.s.d.g., lecz także do ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (dalej: u.k.a.s.). Z rozdziału 5 przywołanej przez czytelnika u.s.d.g. faktycznie wynika, że nie można równocześnie podejmować i prowadzić więcej niż jednej kontroli działalności przedsiębiorcy – z zastrzeżeniem wskazanych tam wyjątków (art. 82). Wśród nich nie ma nic o kontrolach skarbowych, co mogłoby sugerować, że wobec nich też działa zasada, iż nie może być więcej niż jednej kontroli w tym samym czasie. Jest jednak inaczej.
Od 1 marca 2017 r. w tej samej ustawie (u.s.d.g.) obowiązuje nowe brzmienie art. 77 ust. 1a pkt 2, w którym m.in. wskazano, że przepisów wymienionego wyżej rozdziału 5 nie stosuje się do kontroli celno-skarbowej prowadzonej w trybie odpowiednio określonym w dziale V rozdziale 1 u.k.a.s. Ponadto w jej art. 93 ustawodawca postanowił, że do kontroli celno-skarbowej nie stosuje się przepisów rozdziału 5 u.s.d.g. Z tego wynika, że powyższe regulacje prawne – zarówno z u.s.d.g., jak i z u.k.a.s. – wzajemnie się uzupełniają. Ich korelacja prowadzi więc do wniosku, że argumentacja czytelnika jest niezasadna. Ustawodawca wyłączył bowiem możliwość skorzystania m.in. z art. 82 u.s.d.g. dotyczącego niedopuszczalności stosowania więcej niż jednej kontroli działalności przedsiębiorcy. Warto dodać, że wykluczył również stosowanie innych regulacji tej ustawy dotyczących trybu kontrolowania przedsiębiorców, np. czasu kontroli w roku lub wniesienia sprzeciwu do kontroli.
Od 1 marca br. wejście do przedsiębiorstwa pracowników skarbówki nie wykluczy już kontroli innego organu.
Podstawa prawna
Art. 92a ust. 6 w zw. z załącznikiem nr 3 ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1907 ze zm.).
Art. 77 ust. 1a pkt 2, art. 82 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1829 ze zm.).
Art. 93 ustawy z 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. poz. 1947 ze zm.).