statystyki

Jak zaewidencjonować towary używane

autor: Marek Barowicz25.09.2017, 10:19; Aktualizacja: 25.09.2017, 12:01
Towarami używanymi będą zatem tylko takie rzeczy ruchome, które nadają się do wielokrotnego użycia.

Towarami używanymi będą zatem tylko takie rzeczy ruchome, które nadają się do wielokrotnego użycia.źródło: ShutterStock

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej kupujemy używane towary, które następnie odsprzedajemy. Jak należy rozliczyć w VAT tego typu transakcje oraz jak ująć je w ewidencji księgowej?

W przypadku dostawy towarów używanych – nabytych uprzednio w ramach prowadzonej działalności w celu odprzedaży – podstawą opodatkowania VAT jest marża. Stanowi ona różnicę między kwotą sprzedaży (którą ma uiścić odbiorca towaru) a kwotą nabycia (uiszczoną uprzednio przez sprzedawcę), pomniejszoną o VAT. Marża od sprzedaży towarów używanych podlega – co do zasady – opodatkowaniu 23-proc. stawką podstawową. Chyba że towary takie stanowią przedmiot eksportu, wówczas stawka VAT wynosi 0 proc. lub też są wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej od VAT, wtedy ich dostawa podlega zwolnieniu od tego podatku. Prawo opodatkowania dostawy towarów używanych według zasad szczególnych (tj. w procedurze opodatkowania marży) wymaga, aby ich nabycie nastąpiło od określonego kręgu dostawców: osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem VAT, albo od podatnika VAT zwolnionego przedmiotowo lub podmiotowo (w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113 ustawy o VAT), bądź opodatkowanego w „systemie marży”. Pamiętać przy tym należy, że zakup zbywanych następnie towarów używanych od podmiotu, który rozliczał się (we wcześniejszej fazie obrotu) według zasad szczególnych (t.j. w systemie marży), wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego od nabycia takich towarów (art. 120 ust. 19 ustawy o VAT).

Warunkiem koniecznym dla zastosowania zasad szczególnych opodatkowania sprzedaży towarów używanych jest – co do zasady – ich handlowy charakter. Możliwe jest jednak zastosowanie procedury marży również w stosunku do towarów używanych, które przed odsprzedażą służyły nabywcy dla potrzeb prowadzonej działalności jako środki trwałe. Powinny one jednak zostać uprzednio zakupione od określonego kręgu sprzedawców, w celu dalszej odsprzedaży. Istotne znaczenie ma tu więc zamiar docelowego zbycia towaru używanego – użytkowanego jako środek trwały przed jego ostateczną odsprzedażą – w momencie jego nabycia (por. interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 30 czerwca 2016 r., nr ILPP2/4512-1-359/16-2/JK, interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 7 lipca 2016 r., nr ITPP3/4512-265/16/MD).

Faktura VAT wystawiana z tytułu dostawy towarów używanych, dla których podstawę opodatkowania stanowi marża, powinna zawierać:

● datę wystawienia;


Pozostało 68% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane