statystyki

Jak dokonać zmian w planie finansowym jednostki budżetowej

autor: Magdalena Rypińska18.07.2016, 10:28; Aktualizacja: 18.07.2016, 10:39
Brak upoważnienia nie oznacza braku możliwości dokonania zmian w planie finansowym, ale wpływa na tryb ich dokonywania.

Brak upoważnienia nie oznacza braku możliwości dokonania zmian w planie finansowym, ale wpływa na tryb ich dokonywania.źródło: ShutterStock

Kierownicy i główni księgowi popełniają wiele błędów, za co grozi odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. To, jak powinni działać, zależy od zakresu upoważnienia.

Reklama


Trzeci i czwarty kwartał roku to okres dokonywania częstszych zmian w planach finansowych. Jest to spowodowane m.in. wyczerpaniem środków w niektórych paragrafach wydatków, innymi od zakładanych wielkościami poszczególnych rodzajów wydatków, podyktowaną aktualną sytuacją jednostki koniecznością dokonania innej alokacji środków niż na etapie planowania.

Mimo że zmiana planu finansowego jest rutynową czynnością, należy wykonywać ją z dołożeniem najwyższej staranności. Ma to kluczowy wpływ na prawidłowość prowadzonej gospodarki finansowej, a wszelkie błędy w tym zakresie mają daleko idące skutki, przede wszystkim w postaci konsekwencji wynikających z naruszenia dyscypliny finansów publicznych.

Ponadto w praktyce jest to ten aspekt działalności jednostki, którego prawidłowość jest zawsze weryfikowana przez wszystkie organy kontrolne, nie tylko kontrole wewnętrzne czy kontrole jednostki nadrzędnej, ale również kontrole zewnętrzne prowadzone przez RIO czy NIK.

Różne procedury

Tryb wprowadzania zmiany w planie finansowym zależy od rodzaju jednostki (są pewne różnice pomiędzy państwowymi a samorządowymi jednostkami budżetowymi w tym zakresie), a także udzielenia bądź nie upoważnienia kierownikowi jednostki do dokonywania zmian w planie oraz zakresu tego upoważnienia.

Niektórzy kierownicy jednostek posiadają takie upoważnienia z mocy prawa, np. z przepisów rozporządzeń, dodatkowe mogą zostać udzielone przez dysponenta części budżetowej. W niektórych jednostkach samorządowych upoważnienie jest udzielane przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, w części – upoważnienie takie w ogóle nie jest wydawane.

Brak upoważnienia nie oznacza braku możliwości dokonania zmian w planie finansowym, ale wpływa na tryb ich dokonywania. Kierownik jednostki musi wtedy bowiem wnioskować do jednostki nadrzędnej o dokonanie zmiany w planie, wskazując jej rodzaj, kwoty oraz uzasadnienie. Decyzja natomiast należy do właściwego organu. Może on zmiany nie dokonać i jednostka jest zobligowana wtedy planem w pierwotnym kształcie.

Posiadanie upoważnienia pozwala kierownikowi jednostki na dokonywanie zmian samodzielnie. Nie oznacza to jednak, że jednostka nadrzędna (JST lub dysponent części budżetowej) nie ma na to wpływu. Po pierwsze, w takim przypadku zmiany mogą być dokonywane tylko w zakresie, w jakim pozwala na to upoważnienie. Najczęściej dotyczy ono możliwości przesunięć pomiędzy paragrafami wydatków bieżących w obrębie jednego rozdziału, nie dopuszcza się przesunięć pomiędzy rozdziałami, paragrafami wydatków inwestycyjnych czy wynagrodzeniowych.

Ponadto o każdej dokonanej przez siebie zmianie kierownik jest zobowiązany poinformować jednostkę nadrzędną albo niezwłocznie, albo we wskazanym np. w upoważnieniu terminie.


Pozostało jeszcze 75% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama