Po pakiecie paliwowym Ministerstwo Finansów przygotowuje kolejne regulacje zmierzające do uszczelniania systemu podatkowego w innych obszarach gospodarki.
Zapowiedział to w ubiegłym tygodniu wiceminister finansów Wiesław Jasiński w rozmowie z PAP. Wyjaśnił, że ponieważ specyfika zachowań przestępczych w różnych branżach jest różna, trzeba było powołać kilka zespołów, w tym do spraw: elektroniki, oleju rzepakowego, budownictwa, tytoniu, alkoholu. Szósty zespół ma się przyjrzeć możliwości powiększenia dochodów budżetu państwa od e-papierosów i – jak powiedział wiceminister – wyrobów nowatorskich.
Pierwsze propozycje mają się pojawić już w lipcu.
Pakiet paliwowy
Tymczasem w Sejmie zakończyły się już prace nad pakietem paliwowym, który ma zapobiegać wyłudzaniu VAT w wewnątrzwspólnotowym obrocie paliwami ciekłymi.
Po wejściu w życie zmian paliwem będzie mogła handlować tylko firma obecna w Polsce (podmiot krajowy albo oddział spółki zagranicznej). Dziś o takie pozwolenie mogą się ubiegać zagraniczne firmy, przy czym muszą złożyć zabezpieczenie majątkowe w wysokości 10 mln zł, np. w formie weksla. Problem polega na tym, że od fikcyjnych firm założonych przez oszustów fiskus nie ma szans wyegzekwować tego zabezpieczenia.
Po zmianach obowiązek posiadania koncesji na obrót paliwami będzie powiązany ze statusem podatnika VAT. Podmiot, który będzie chciał ją uzyskać, będzie się więc musiał zarejestrować dla celów podatku od towarów i usług.
Przyśpieszony ma być też obowiązek zapłaty VAT od paliwa kupionego w innym kraju unijnym. Podatek trzeba będzie rozliczać już z chwilą zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy albo w chwili, gdy paliwo fizycznie wjedzie na terytorium kraju. Dziś obowiązek taki powstaje dopiero po sprzedaży paliwa w kraju.
Branża paliwowa szacuje, że wyłudzenia podatkowe na tym rynku wyniosły w 2015 r. nawet 10 mld zł. Dla porównania legalnie działające firmy obrotu paliwami wpłacają rocznie ponad 50 mld zł różnych danin (VAT, akcyza, opłata paliwowa). Jest to prawie 1/5 wszystkich dochodów fiskusa.
Odprawy będą niekorzystne
Sejm przyjął też w minionym tygodniu projekt zmian w prawie celnym. Mają one na celu głównie dostosowanie przepisów do nowego unijnego kodeksu celnego, ale wprowadzą również zmiany w rozliczeniach VAT.
– Mogą one zniechęcić przedsiębiorców do odprawiania towarów w Polsce – ocenia Paweł Polakowski, konsultant ds. prawnych w Polskiej Izbie Cła, Logistyki i Spedycji.
Przypomina, że przez wiele lat podatek importowy był zabezpieczany i płacony 10 dni po odprawie. Po kilku latach Ministerstwo Finansów zgodziło się na odprawy importowe z rozliczaniem VAT w deklaracji podatkowej. – Początkowo VAT musiał być zabezpieczany, co z uwagi na konieczne kwoty zabezpieczeń było kosztowne i mało atrakcyjne. W końcu jednak resort odstąpił od wymogu zabezpieczania VAT – przypomina ekspert.
Dodaje, że właśnie ta zmiana pozwoliła przyciągnąć do Polski z odprawami niektórych klientów. Mieli oni porównywalne korzyści (jednoczesne wykazanie i rozliczenie VAT importowego w deklaracji, co de facto oznaczało brak wpłaty podatku) i większy komfort odpraw w Polsce.
– Uchwalone teraz przez Sejm przepisy ograniczą możliwość stosowania art. 33a ustawy o VAT – zwraca uwagę Paweł Polakowski. Jego zdaniem konsekwencją będzie to, że agencje celne nie będą oferować odpraw w procedurze uproszczonej, ze względu na wprowadzoną odpowiedzialność agencji celnej. W efekcie nie będzie możliwości rozliczania VAT importowego w deklaracji, bez faktycznej jego zapłaty.
Podatek od sklepów
Posłowie zadecydowali również o skierowaniu do dalszych prac w Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej. Zakłada on wprowadzenie nowej daniny dla branży handlowej. Opodatkowany ma być miesięczny przychód ze sprzedaży detalicznej, czyli sprzedaży dokonywanej na rzecz konsumentów. Mają być dwie stawki i dwa progi podatkowe: 0,8 proc. od nadwyżki przychodu w przedziale od 17 do 170 mln zł miesięcznie i 1,4 proc. od nadwyżki przychodu ze sprzedaży przekraczającej 170 mln zł miesięcznie.
Etap legislacyjny
Projekt nowelizacji prawa celnego oraz innych ustaw (druk sejmowy 513) – skierowany do prac w Senacie.
Projekt nowelizacji ustawy o VAT oraz innych ustaw (druk sejmowy 554) – skierowany do prac w Senacie.
Projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej (druk sejmowy 615) – skierowany do prac w sejmowej komisji finansów publicznych.