statystyki

Mordasewicz: Podatek handlowy zostanie przerzucony na klientów

autor: Jeremi Mordasewicz04.02.2016, 07:48; Aktualizacja: 09.02.2016, 09:38
sklep, jedzenie, market, zakupy

Nieracjonalne jest odbieranie większej części dochodu, czyli w rezultacie ograniczenie możliwości rozwoju przedsiębiorstw, które są bardziej efektywne i dzięki temu pozyskują więcej klientów.źródło: ShutterStock

Dyskutując o tym problemie, najpierw powinniśmy odpowiedzieć na podstawowe pytania: czy racjonalne jest zróżnicowanie podatku w zależności od rodzaju działalności? Czy opodatkowanie powinno być progresywne? Co jest bardziej efektywne: opodatkowanie dochodu czy sprzedaży?

reklama


reklama


Podstawowym warunkiem szybkiego rozwoju gospodarczego jest efektywne wykorzystanie zasobów. Wymaga to swobodnego przepływu kapitału i pracowników do przedsiębiorstw, które lepiej nimi gospodarują. Nie wystarczy dużo inwestować, trzeba inwestować efektywnie. Różnicując wysokość podatków, jednym przedsiębiorcom ułatwiamy akumulację kapitału i rozwój, a innym to utrudniamy. Podatki uzależnione od rodzaju działalności lub wielkości przedsiębiorstw zakłócają konkurencję i prowadzą do nieefektywnej alokacji kapitału i pracowników. W konsekwencji zmniejszają efektywność inwestycji i hamują wzrost. Stąd pogląd, że podatki dochodowe od przedsiębiorstw powinny być równe.

Nałożenie wyższego podatku na producentów mebli czy odzieży, którzy przekroczyli określoną wartość sprzedaży, uznalibyśmy za szkodliwe. Słusznie, bo nieracjonalne jest odbieranie większej części dochodu, czyli w rezultacie ograniczenie możliwości rozwoju przedsiębiorstw, które są bardziej efektywne i dzięki temu pozyskują więcej klientów. Dlaczego więc mamy karać i ograniczać możliwości rozwoju najczęściej wybieranych przez konsumentów firm handlowych? Różnicując wysokość podatku od przedsiębiorstw handlowych, rząd wywiera presję na konsumentów, aby dokonywali zakupów w sklepach niżej opodatkowanych. Tymczasem to konsumenci, a nie rząd, powinni dokonywać wyboru, co i gdzie kupują, kierując się najkorzystniejszą relacją ceny i jakości.

Obecnie konsumenci dokonują znacznej części zakupów w dużych sieciach, ponieważ ceny są w nich zazwyczaj niższe. Przy dużej skali sprzedaży maleją koszty produkcji i dystrybucji, można więc obniżać ceny, zachowując akceptowalny zwrot z zainwestowanego kapitału. Wprowadzenie progresywnego podatku będzie więc jednoznacznie niekorzystne dla konsumentów, ponieważ ceny w dużych firmach handlowych wzrosną, a w mniejszych nie zmaleją.


Pozostało jeszcze 74% treści

PROMOCJA
Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc już od 33,00 złZamów abonament

Przeczytaj artykuł
Koszt SMS-a 2,46 złZapłać sms-emMasz już kod?
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

reklama

  • Psl(2016-02-04 14:33) Odpowiedz 106

    Pan Mordasiewicz ciągle chce udowodnić, że bogatym nie należy zabierać i ciągle straszy. Panie Morda.... my Panu już dziękujemy za komentarze w obronie dużych przedsiębiorców

  • Inspektor Inspektorów(2016-02-04 12:17) Odpowiedz 83

    Odpowiem temu Mordzie. Podatek to promil ceny wyjsciowej produktu. Jeżeli cena wzrosnie nadmiernie to US powinien z takiej firmy scagnąć nalezną grzywne. Jeżeli jednak jest to promil to konkurencyjność nie pozwoli na wliczenie go w cene!

  • stan47.emeryt(2016-02-04 18:29) Odpowiedz 65

    Mnie to akurat nie dziwi w przeciwieństwie do tzw ekspertów z tzw rządu. Ktoś przecież za to musi zapłacić, nawet moje kilkuletnie wnuczki wiedzą, że w sklepie za darmo nic nie dostanę.

  • Morasewicz! (2016-02-04 14:49) Odpowiedz 54

    PO prostu nie p_dol!

  • lika(2016-02-04 17:38) Odpowiedz 53

    Ten Mordy na wszystkim się zna?A to wypowiada się o emeryturach, a to o wieku emerytalnym/oczywiście wydłużonym/,a to o podatkach,no konglomerat jakiś.A moja babcia mówiła,że jak coś/ktoś jest od wszystkiego to jest do niczego.Panu już dziękujemy ,czas na emeryturę.

  • sprawiedliwości(2016-02-04 15:03) Odpowiedz 43

    P.O..datek ??? ma być 1.7%....jak kupie za 100, zł..??? to ... teraz zapłacę ,101.7 ,zł = = = 1,70 zł .więcej ale koszt ?? propaganda ....Mordy

  • zapłacimy wszscy(2016-02-29 09:54) Odpowiedz 30

    To prawda, w rzeczywistości ten podatek zapłaci Kowalski tak samo jak i rozdawnictwo 500+ też odbędzie się z kieszeni każdego z nas. A przecież nie każdego stać żeby dokładać do bezmyślnego płodzenia jednych kosztem drugich. Niestety, kiełbasa wyborcza kosztuje.

  • panie Mordasewicz(2016-02-06 17:29) Odpowiedz 03

    Panie Mordasewicz jak się panu powodzi? Jak już pan pomyśli to może łaskawie pan zamilknie.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Polecane

reklama