statystyki

TSUE kontra polscy producenci nalewek

autor: Krzysztof Lasiński-Sulecki, Wojciech Morawski02.11.2015, 07:51; Aktualizacja: 02.11.2015, 11:38
alkohol, akcyza, banderola

Nos celnika wyczuwa w fermentowanym napoju przede wszystkim podatek. Polskie organy zdają się traktować wyroki TSUE jak zaklęcie do akcyzowego sezamuźródło: ShutterStock

Uznanie, że fermentowane napoje alkoholowe bazujące na owocach bądź zagęszczonych sokach owocowych wzmacnianych alkoholem destylowanym powinny być klasyfikowane jako alkohol etylowy, skutkowałoby obciążeniem ich wielokrotnie wyższą niż dotychczasowa stawką akcyzy.

Reklama


Producenci takich napojów są kontrolowani przez organy podatkowe w związku z orzeczeniami Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) reklasyfikującymi niektóre napoje do kategorii alkoholu etylowego.

Co powiedział TSUE

Trybunał wydał ostatnimi laty dwa orzeczenia, które skłoniły polskie organy podatkowe do wszczęcia kontroli prawidłowości klasyfikacji wyrobów alkoholowych na potrzeby akcyzy.

W wyroku z 7 maja 2009 r. (w sprawie C-150/08 Siebrand) Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że nie są objęte zakresem pozycji 2206 Nomenklatury Scalonej (CN), lecz pozycji 2208 (alkohol etylowy), napoje na bazie alkoholu pochodzącego z procesu fermentacji, do których dodano pewną ilość alkoholu destylowanego, wody, syropu cukrowego, aromatów i barwników, a w przypadku niektórych z nich – bazy śmietankowej, w wyniku czego napoje te straciły smak, zapach lub też wygląd napoju wytwarzanego z określonych owoców lub produktów naturalnych.

Z kolei w wyroku z 14 lipca 2011 r. (w sprawie C-196/10 Paderborner Brauerei Haus Cramer) TSUE uznał, że płyn o zawartości alkoholu 14 proc. objętości, otrzymany z piwa warzonego, które poddano klarowaniu, a następnie ultrafiltracji prowadzącej do rozcieńczenia takich składników jak substancje goryczkowe i białko, należy klasyfikować jako alkohol etylowy.


Pozostało jeszcze 81% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama