statystyki

Korekta przepisu czy interpretacji

autor: Paweł Ziółkowski06.07.2015, 09:50; Aktualizacja: 06.07.2015, 10:33

Resort finansów zamierza wprowadzić w ustawach o podatku dochodowym zapis o tym, że korekty rozlicza się na bieżąco (projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów – druk 3432). Wszyscy z utęsknieniem czekamy na taką regulację, bo uprości rozliczenia. Rodzi się jednak dość zaskakujące pytanie: po co ją wprowadzać?

Obecnie w ustawie o PIT i w ustawie o CIT nie ma regulacji dotyczącej zasad dokonywania korekt sprzedaży i kosztów. Przez lata dominował pogląd, że wszystko zależy od powodu korekty – termin jej dokonania uzależniony był bowiem od zdarzenia gospodarczego. Jeżeli powodem korekty był błąd (np. na fakturze znalazło się 1000 sztuk zamiast 100), korekta nie następowała w wyniku nowego zdarzenia, więc w pełni zasadne było jej wsteczne rozliczenie (zarówno od strony przychodów sprzedawcy, jak i kosztów nabywcy).

Inaczej gdy miało miejsce nowe zdarzenie, w szczególności zwrot towaru (np. w ramach gwarancji). Zwrot jest zdarzeniem samym w sobie, wobec czego naturalne wydawało się, że powinien być rozliczany w momencie zwrotu, bez konieczności cofania się w czasie. Analogicznie było w razie udzielenia rabatu posprzedażowego.


Pozostało jeszcze 69% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane