Jednostka samorządu może odzyskać podatek od wydatków inwestycyjnych w przypadku, gdy nabywane towary i usługi pierwotnie nie służyły do wykonywania czynności opodatkowanych, a następnie zmieniło się ich przeznaczenie. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie.
Sprawa dotyczyła gminy – podatnika VAT, która jest właścicielem targowiska i świetlic. Plac modernizowała w dwóch etapach: pierwszy zakończył się w 2010 r., a drugi w listopadzie 2013 r. Od tego momentu oprócz opłaty targowej zaczęła pobierać opłaty związane z czynnościami opodatkowanymi VAT, m.in.: za wjazd na teren targowiska oraz za rezerwację stoiska. Jednocześnie ponosiła wydatki związane z utrzymaniem placu targowego, m.in. za sprzątanie, dostawę wody, prądu. Świetlice natomiast udostępniała zarówno odpłatnie (z 23-proc. VAT), jak i nieodpłatnie – na zaspokajanie kulturalnych potrzeb mieszkańców. Nie potrafiła przy tym określić, w jakiej części targowisko i świetlice wykorzystywano do działalności opodatkowanej, a w jakiej do nieopodatkowanej. Chciała wyjaśnić, czy w tych wszystkich przypadkach ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Dyrektor izby skarbowej w interpretacji uznał, że gmina mogła odliczać VAT w związku z wydatkami na targowisko dopiero od listopada 2013 r., kiedy zaczęła pobierać m.in. opłaty rezerwacyjne. Wyjaśnił, że modernizacja placu, a także utrzymanie świetlic to jej zadanie własne. Kupując towary i usługi związane z remontem lub utrzymaniem pomieszczeń, gmina nie działała jako podatnik VAT, a więc nie miała prawa do jego odliczenia. Prawo takie miała dopiero od momentu wprowadzenia na targowisku komercyjnych opłat, bo dopiero wtedy zaczęła występować w roli podatnika.
Gmina zaskarżyła interpretację do sądu. WSA w Krakowie stwierdził, że jednostka jako podatnik VAT ma prawo do odliczenia, o ile wykaże, że zakupy towarów i usług są związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną. Taki związek istniał w przypadku remontu targowiska. Sąd orzekł, że gmina może odzyskać podatek od wydatków związanych z I etapem tej inwestycji na podstawie art. 91 ustawy o VAT (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.), czyli uwzględniając proporcję, także w przypadku, gdy nabywane towary i usługi pierwotnie nie służyły do wykonywania czynności opodatkowanych, a następnie zmieniło się ich przeznaczenie. Natomiast przy II etapie gmina robiła już zakupy w celu realizacji czynności opodatkowanych, bo do takich m.in. miała zamiar wykorzystywać targowisko. Zgodnie więc z uchwałą NSA (z 24 października 2011 r., sygn. akt I FPS 9/10) przy wydatkach związanych z czynnościami opodatkowanymi i nieopodatkowanymi VAT gmina może stosować odliczenie pełne, a nie według proporcji.
WSA orzekł też, że jednostce przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT z faktur związanych z bieżącym utrzymaniem targowiska oraz świetlicy. Wyrok jest nieprawomocny.
ORZECZNICTWO
Wyrok WSA w Krakowie z 22 stycznia 2015 r., sygn. akt I SA/Kr 1833/14.