statystyki

Ryczałt od samochodów uporządkuje dzisiejszy chaos

autor: Łukasz Zalewski10.07.2014, 07:40; Aktualizacja: 10.07.2014, 09:14
Samochód

Samochódźródło: ShutterStock

Od 2015 r. pracownicy mają płacić zryczałtowany podatek od aut służbowych wykorzystywanych do celów prywatnych. Decyzja w tej sprawie jest już w rękach posłów.

Reklama


Reklama


W tym tygodniu rządowy projekt ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej, czyli czwartej ustawy deregulacyjnej, wpłynął do Sejmu. Rząd proponuje, aby od samochodów o pojemności silnika do 1,6 litra pracodawca doliczał pracownikowi do pensji kwotę 250 zł miesięcznie, a od samochodów o pojemności powyżej 1,6 litra – 400 zł. To oznacza, że pracownik korzystający prywatnie z auta służbowego o mniejszej pojemności będzie miesięcznie płacił 45 zł podatku dochodowego, a korzystający z większych pojazdów – 72 zł. Rocznie pracownicy zapłacą więc 540 zł lub 864 zł podatku.

Projekt przewiduje również, że w razie wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych przez część miesiąca, wartość świadczenia będzie ustalona za każdy dzień wykorzystywania samochodu do celów prywatnych – w wysokości 1/30 powyższych kwot (będzie to odpowiednio 8,33 zł oraz 13,33 zł dziennie).

Jak jest dziś

Obecnie nie ma przepisów, które regulowałyby sposób ustalania przychodu ze stosunku pracy z tytułu używania samochodów służbowych w celach prywatnych. Jak zatem radzą sobie firmy? Maciej Hadas, menedżer i doradca podatkowy w Grant Thornton, wskazuje dwa sposoby: ustalanie przychodu ze stosunku pracy bądź obciążanie pracownika należnością za najem samochodu. W obu wypadkach wyliczenie wartości przychodu jest jednak problematyczne.


Pozostało jeszcze 77% treści

PROMOCJA
Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc już od 33,00 złZamów abonament

Przeczytaj artykuł
Koszt SMS-a 2,46 złZapłać sms-emMasz już kod?
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Reklama

  • hyrek(2014-07-11 08:21) Odpowiedz 00

    Trzeba zobaczyć ustawę, ale być może podobny spis powinien być u przedsiębiorców. Brak takiego zapisu, pozornie korzystnego rodzi ryzyko kwestionowania kosztów za 5 lat do tylu jeśli wykażą ze przedsiębiorca korzystał z auta prywatnie.

  • ~Test(2014-07-10 11:23) Odpowiedz 00

    8.33 * 30 = 249.90
    8.33 * 31 = 258,23
    Czy w zależności od liczby dni w miesiącu będzie inny przychód.

  • Obserwator(2014-07-10 13:08) Odpowiedz 00

    I znów poszkodowani są pracownicy na etatach, od których płaci się ZUS proporcjonalnie do dochodów, którzy niczego nie wrzucą w koszty, których obowiązują progi podatkowe. A co z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą rozliczającymi w tej działalności koszty związane z eksploatacją samochodów osobowych lub pseudociężarowych - tak samo jeżdżą prywatnie, wszystkie zakupy paliwa, niezależnie od ilości przejechanych kilometrów, stanowią koszt uzyskania przychodów. I co? I nic. A byłoby to takie proste. Ryczałtowo średnio 100 PLN miesięcznie od pojazdu (z uwzględnieniem nie tylko pojemności ale również wartości) x 12 miesięcy x jakieś 3000000 wykorzystywanych w ten sposób pojazdów dałoby 4,32 miliarda rocznie i byłoby całkowicie sprawiedliwe.
    Śmieszne jest też ograniczenie uzależnienia w obecnie proponowanej regulacji wysokości podatku do pojemności. Między korzyścią płynącą z używania przez skromnego przedstawiciela handlowego kilkuletniego kompaktu z silnikiem 1,8 wartego co najwyżej kilkanaście tysięcy, a używaniem przez prezesa spółki smoka za 300 TPLN i więcej jest jakaś różnica.

  • gosc(2014-07-10 14:22) Odpowiedz 00

    KOlejny Podatek PO.
    Złodzieje z rządu że tez na nich głosowałem 7 lat temu i nigdy więcej PO

  • psps(2014-07-10 20:07) Odpowiedz 00

    Najłatwiej skasować tych co nie mogą się postawić, czyli pracowników od których uczciwie płacone są wszystkie podatki.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Polecane

Reklama