Prowadzone obecnie prace nad zmianą przepisów dotyczących VAT przebiegają aż w czterech etapach:
1. poprzez ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, nad którą pracuje Sejm – dziś drugie czytanie; najważniejsze zmiany dotyczą zasad fakturowania, ale ustawa ta podnosi też stawki VAT na niektóre produkty (np. kawę latte) czy zawęża możliwości nienaliczania podatku przy nieodpłatnej dostawie towarów; ustawa zmienia też definicję próbki oraz zasady ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego
2. poprzez tzw. ustawę okołobudżetową, która również znajduje się w Sejmie; przedłuża ona ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego przy nabyciu samochodów osobowych oraz utrzymuje zakaz odliczania VAT-u od zakupu paliwa do takich aut
3. poprzez tzw. ustawę deregulacyjną, opracowaną przez Ministerstwo Gospodarki; ten projekt będzie dziś również po raz drugi czytany w Sejmie; zmiany, jakie zostały przewidziane tym projektem w zakresie VAT-u dotyczą tzw. ulgi na złe długi oraz stosowania metody kasowej
4. poprzez rozporządzenie, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, w którym mają być wprowadzone zmiany w zakresie fakturowania.

W specjalnym raporcie Tax Care podsumowuje nadchodzące zmiany i wskazuje te, które będą miały największe znaczenie dla drobnych przedsiębiorców.

Zmiany w zakresie fakturowania

Najwcześniej, bo już od stycznia trzeba przygotować się na zmiany zasad dotyczących fakturowania. Podkomisja ds. monitorowania systemu podatkowego co prawda przesunęła ustawowy termin wejścia w życie tych zmian na 2014, ale w praktyce i tak będą one obowiązywać od stycznia, bo zostaną wdrożone najpierw w drodze rozporządzenia. Rozporządzenie to ma generalnie na celu dostosowanie przepisów do zmian wprowadzonych dyrektywą Rady UE (nr 2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010r.), zmieniającą wcześniejszą dyrektywę 2006/112/WE. Celem zmian jest uproszczenie wystawiania faktur, a tym samym redukcja obowiązków administracyjnych. Wprowadzona zostanie m.in. możliwość wystawienia faktur uproszczonych (do kwoty 450 zł) czy wystawienia faktur VAT przez tzw. podatników zwolnionych. Nie będzie już obowiązku zawierania na fakturze dokumentującej sprzedaż paliwa numeru rejestracyjnego pojazdu, a procedury związane z wystawianiem faktury przez nabywcę zostaną uproszczone.

Po pierwsze: faktury uproszczone

Zgodnie z projektem przedsiębiorcy będą mogli wystawiać faktury uproszczone, gdy kwota faktury nie przekroczy 100 euro lub równowartości tej kwoty w walucie krajowej (proponowana kwota to 450 zł). Taka faktura nie musiałaby zawierać m. in. danych nabywcy, ilości dostarczonych towarów lub wykonanych usług, wartość dostarczanych towarów lub wykonanych usług, stawki podatku czy też kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku. Jest to nowe rozwiązanie. Obecnie faktura wystawiana nawet na małe kwoty musi zawierać wszystkie dane. Po zmianach byłaby tylko łączna wartość zakupu.
Efekt zmiany: pozwoli na ograniczenie obowiązków o charakterze administracyjnym. Oszczędność czasu i tym samym pieniędzy na dokumentację czynności. Zmiana ważna dla przedsiębiorców, którzy nie współpracują ze stałymi klientami, lecz dokonują sprzedaży na rzecz szerokiego i zmiennego kręgu odbiorców.

Po drugie: bez faktur wewnętrznych

Projekt zakłada odejście od wystawiania faktur wewnętrznych (są one obecnie wystawiane np. w przypadku nieodpłatnych przekazań). Regulacje unijne nie przewidują jednak możliwości wystawiania takich faktur.
Efekt zmiany: odciążenie o charakterze administracyjnym; zmiana odczuwalna przede wszystkim dla przedsiębiorców rozliczających VAT metodą tzw. odwrotnego obciążenia, np. przy dostawie złomu, dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług.

Po trzecie: z fakturą zbiorczą

Obecnie przedsiębiorcy mają możliwość wystawienia faktury zbiorczej obejmującej transakcje dokonane tylko w ciągu 7 dni. Projektowane regulacje pozwolą wystawić jedną fakturę, która obejmie transakcje wykonane w ciągu miesiąca kalendarzowego. W takim przypadku faktura miałaby być wystawiona ostatniego dnia miesiąca.
Efekt zmiany: Wejście zmiany odciąży przedsiębiorców, którzy w ciągu miesiąca dokonują powtarzających transakcji na rzecz jednego kontrahenta.

Po czwarte: zostanie nota korygująca

Gdy na fakturze pojawią się pomyłki są dwie możliwości ich naprawienia. Pierwsza to wystawienie faktury korygującej przez sprzedawcę. Druga to nota korygująca, którą może naprawić drobne błędy sam nabywca (np. niektóre dane dotyczące oznaczenia towaru lub usługi albo informacje wiążące się z nabywcą lub sprzedawcą). Projekt początkowo nie przewidywał możliwości wystawienia noty korygującej, co oznaczało odejście od tego sposobu naprawiania błędów. Podkomisja przywróciła notę korygującą dodając do projektu odpowiedni przepis.
Efekt zmiany: Pozostanie możliwość szybkiego naprawienia drobnych błędów przez nabywcę.