statystyki

Banderole ważne do końca sierpnia

19.06.2009, 03:00; Aktualizacja: 19.06.2009, 11:10
  • Wyślij
  • Drukuj

Od 1 lipca na stare banderole na papierosy trzeba naklejać banderole legalizacyjne – twierdzi MF. Nowe znaki akcyzy wprowadzono od 1 marca i zachowują one ważność przez sześć miesięcy. W konsekwencji stare banderole są ważne do końca sierpnia – przekonują eksperci.





RAPORT

Stare znaki akcyzy na papierosy stracą ważność z końcem sierpnia, a nie jak podawano dotychczas, 30 czerwca. To konsekwencja wprowadzenia od 1 marca 2009 r. nowej ustawy o podatku akcyzowym oraz rozporządzenia o oznaczaniu wyrobów akcyzowych. W związku z tymi regulacjami i przepisami przejściowymi stare znaki akcyzy zachowują ważność przez sześć miesięcy od wprowadzenia nowych. Skoro nowe banderole weszły w życie od 1 marca 2009 r., to łatwo obliczyć, że stare są ważne do 31 sierpnia. Do tej pory zarówno producenci, dystrybutorzy, jak i samo Ministerstwo Finansów termin sześciomiesięczny liczyli od 1 stycznia 2009 r., stąd utrata mocy starych banderol na papierosy – wprowadzonych rozporządzeniem z 20 listopada 2008 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a obowiązującym od 1 stycznia 2009 r. – podawana była jako 1 lipca. Zapomniano tylko o rozporządzeniu wprowadzonym razem z nową ustawą akcyzową. Takie wnioski potwierdzają eksperci ze spółki doradztwa podatkowego MDDP.

Ministerstwo Finansów, ustosunkowując się do tych argumentów, odpowiedziało nam, że stare banderole tracą moc 30 czerwca, bo nowe weszły w życie 1 stycznia.

Stara ustawa

Przed 1 marca 2009 r. podstawą dla wprowadzania wzorów znaków akcyzy był art. 92 ustawy akcyzowej z 2004 roku, na podstawie którego minister finansów wydał rozporządzenie w 2004 roku, określające m.in. obowiązujący wzór znaków akcyzy.

Jak tłumaczy Krzysztof Flis, doradca podatkowy w MDDP, zmiana rozporządzenia z 2004 roku od 1 stycznia 2009 r., polegająca na zmianie obowiązującego wzoru znaków akcyzy i wprowadzeniu nowego wzoru, spowodowała, że rozporządzenie z 2004 roku nie stanowiło od tej daty podstawy prawnej obowiązywania znaków akcyzy nałożonych na opakowania papierosów przed 1 stycznia 2009 r.

Mimo zmiany rozporządzenia z 2004 roku od 1 stycznia 2009 r., znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe papierosów przed tą datą zachowały nadal swą ważność na mocy art. 105 ust. 2 ustawy akcyzowej z 2004 roku.

– W świetle tego przepisu znaki te miały zachować swą ważność po 31 grudnia 2008 r. do 30 czerwca 2009 r. – podaje Krzysztof Flis.

Dodaje, że w każdym przypadku zmiany wzoru znaków akcyzy wskazany przepis przewidywał okres przejściowy, w którym jednocześnie funkcjonować mogły znaki zmieniane oraz nowe.

Istotna jest utrata mocy ustawy akcyzowej z 2004 roku, będącej zarówno podstawą do określenia wzoru znaków akcyzy, jak również terminu okresu przejściowego. Z chwilą bowiem utraty mocy obowiązującej starej ustawy akcyzowej, tj. od 1 marca 2009 r., uchyleniu uległa podstawa prawna obowiązywania znaków wydanych na podstawie tej ustawy, tzn. zarówno tych według wzoru obowiązującego przed 1 stycznia 2009 r., jak również tych według wzoru obowiązującego od tej daty.

Znaki akcyzy naniesione na wyroby tytoniowe w 2008 roku, mimo zmiany rozporządzenia z 2004 roku, zachowały swą ważność po 31 grudnia 2008 r. na mocy art. 105 ust. 2 starej ustawy akcyzowej, która to ważność upływać miała 30 czerwca 2009 r.

– Wskutek uchylenia wraz z całą starą ustawą akcyzową również wymienionego przepisu znaki te utraciły podstawę ważności przewidzianą w tym przepisie od 1 marca 2009 r. – wyjaśnia Krzysztof Flis.




  • Wyślij
  • Drukuj
Źródło:GP

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Komentarze: 13

  • 1: Narodowiec. z IP: 83.19.37.* (2009-06-19 07:32)

    Jeżeli Cud Gospodarczy, Polega Na takiej Ekonomi i Takim Kierunku ?? To Co To ?? Za CUDA ???!!@

  • 2: tik z IP: 83.9.138.* (2009-06-19 08:05)

    13,4 mln zł wyniosły w 2008 roku dochody z akcyzy od wyrobów tytoniowych. To więcej kosztowały rozporządzenia i utrzymanie urzędników.

  • 3: obw. z IP: 83.29.154.* (2009-06-19 08:24)

    Cud plemienia Tuku-tuku polega na tym ze z dna na dzień czyli o 150 % podwyższa się akcyzę od tytoniu .
    A następnym cudem tuku-tuku ?, będzie TO !, ze wstawi swój kuper w 1 fotel , za kwotę 70 milin zl z podatków od Ludzi .

  • 4: ~~lolo z IP: 212.244.6.* (2009-06-19 08:26)

    Bolszewia rządzi.

  • 5: HL z IP: 195.205.254.* (2009-06-19 09:31)

    Oj... ktoś tu bajdurzy z tymi banderolami... przecież rozporządzenie weszło w życie 1 stycznia 2009

    Do 3: Akurat ta podwyżka była związana z końcem okresu przejściowego, wynegocjowanego w trakcie rozmów akcesyjnych - mogliśmy utrzymać niższą akcyzę tylko do końca 2008 r. - od 2009 r. zobowiązaliśmy się do podniesienia jej do unijnego minimum.
    Akcyza wcale nie wzrosła jednak o 150%, lecz o 18% - co oznacza wzrost ceny papierosów o 14%

    Tu masz wszystko rozpisane:
    http://www.taxonline.pl/prawodawstwo/32392/Akcyza_2009_nowe_stawki_od_A_do_Z

  • 6: Polak podatnik z IP: 85.222.73.* (2009-06-19 14:59)

    "z formalnoprawnego punktu widzenia jest także zmianą wzoru znaków akcyzy, nawet jeżeli wzór ten graficznie jest identyczny ze wzorem obowiązującym od 1 stycznia 2009 r."

    A co to jest Szanowna Pani Mecenas formalnoprawana zmiana wzoru???
    jeśli wzór jest taki sam, to zmiana podstawy prawnej na podstawie której obowiązuje taki sam wzór, nie jest zmianą wzrou.

    Pani mecenas powinna rozróżniać zmianę podstawy prawnej od zmiany prawa, a chyba tego nie dostrzegła. Zatem wzór się zmieni (tu trudno nie przyznać racji MF) jeśli zmieni się jego wygląd choćby w najdrobniejszym szczególe, a nie jeśli ten sam wzór będzie obowiązywać na podstawie nowo wydanego rozporządzenia.

    gdyby tak było i MF nagle uchyliłby to rozporządzenie i wydał nowe w tym zakresie takie samo, to stary (taki sam) wzór traciłby ważność po pół roku - a ciekawe jak je rozróżnić od nowego (takiego samego). I tu się niestety cała argumentacja rozpada w puch.

    Ale pewnie jest jakiś klient, który chętnie zapłaci by tak uważać :D:D:D

    Tylko jak się ma to do godności i etyki adwokata - to jednak gazeta a nie proces

  • 7: guzik z IP: 83.24.233.* (2009-06-19 16:02)

    Trzeba przywrócić sprzedarz alkoholu od godziny 13 w restauracji i barze sejmowym

  • 8: polski detalista z IP: 95.40.250.* (2009-06-21 22:37)

    przyjazne Panstwo dla polskich sklepów to kpiny!!.Papierosy kupione w hurcie w maju ze starą akcyzą,bo innych nie było w lipcu są nielegalne.Dlaczego byliście bezsilni,zezwalając na produkcję papierosów ze starą banderolą przez przemysł tytoniowy/koncerny zagraniczne/ Udajesz Szanowny ministrze finansów,że nie ma problemu i do konća chcesz wykonczyć polski detal i polskie hurtownie. Jesli jest to przyjazne Państwo to chyba tylko dla obcokrajowców z grubymi portfelami.

  • 9: handlowiec z IP: 77.115.40.* (2009-06-22 08:58)

    handel musi wysprzedac marki papierosów niechodliwych i kupionych od producentów w II kwartale,czas do konca sierpnia to termin minimum !!!Pytanie do ministerstwa finansów kto? zaplaci dodatkowy VAT od sprzedazy po naklejeniu banderoli legalizacyinej?.

  • 10: maly handel z IP: 158.75.37.* (2009-06-24 18:04)

    a gdzie jest prawidowa interpretacja MF czarno na bialym ze banderole obowiazuja od dnia...!!!i jest to niepodwazalne i w dniu jak znam Urzedy kontroli skarbowej juz w chwili otwarccia placowki handlowej beda"kontrolowac"-i posypia sie KARY dotkliwe dla wlascicieli malych sklepow gzie jest przyjazdne Panstwo -dlaczego niema do tej pory inerpelacji poselskiej!!!???gzie sa te nieroby z wiejskiej???

Dowiedz się więcej

Prawo na co dzień

Galerie