statystyki

Turysta szybciej odzyska podatek

autor: Magdalena Majkowska13.05.2009, 03:00
  • Wyślij
  • Drukuj

Komisja Przyjazne Państwo chce usprawnić zwrot VAT turystom spoza UE. Sprzedawcy mają uzyskać możliwość dokonywania zwrotów bezgotówkowych. Projekt zakłada uproszczenia proceduralne wobec podmiotów pośredniczących.





ANALIZA

Podróżni spoza UE, którzy zrobili w Polsce zakupy, mogą odzyskać VAT zapłacony przy nabyciu towarów w formie tzw. usługi tax free. Dostępność tej usługi obwarowana jest wieloma ograniczeniami. System funkcjonuje w dwóch formach: zwrotu dokonywanego bezpośrednio przez sprzedawców, albo za pośrednictwem operatora zwrotu. W obu wypadkach realizacja usługi wymaga spełnienia uciążliwych wymogów, zarówno przez turystę, jak i podmiot dokonujący zwrotu. W rezultacie znaczenie systemu tax free dla polskiego rynku jest marginalne. Nad projektem ustawy, który ma to zmienić, pracuje obecnie Komisja Przyjazne Państwo.

Zwrot na konto

Eksperci są zgodni, że regulacje w zakresie zwrotu podróżnym polskiego VAT wymagają istotnych zmian, gdyż obecne przepisy utrudniają, a często wręcz uniemożliwiają podróżnym odzyskanie zapłaconego podatku. Zdaniem Tomasza Michalika, doradcy podatkowego, partnera w MDDP, przykładem tego typu regulacji jest wymóg zwrotu przez sprzedawców wyłącznie w gotówce.

– Utrzymywanie wymogu zwrotu gotówkowego w czasach, w których standardem nie tylko w rozliczeniach między przedsiębiorcami jest obrót bezgotówkowy, faktycznie ma na celu ograniczenie zwrotu cudzoziemcom – uważa Tomasz Michalik.

Wymóg ten w praktyce oznacza, że aby odzyskać polski VAT, turysta musi, po wyjeździe z Polski, ponownie tu wrócić, by odebrać zwrot podatku w miejscu, w którym dokonał zakupu. To zaś zdarza się w przypadku tych cudzoziemców, którzy przyjeżdżają do Polski regularnie.

– Osoba, która przyjechała do Polski raz i dokonała tu zakupów, nie odzyska VAT w tym trybie – mówi Tomasz Michalik.

Podobnego zdania jest Tomasz Grunwald, partner w KPMG Doradztwo Podatkowe.

– Zwrot bezgotówkowy, czyli w formie czeku bankowego lub przekazu elektronicznego, byłby nie tylko zgodny z duchem czasu, ale przede wszystkim ułatwiłby odzyskanie VAT podróżnym w ich własnej walucie, także w sytuacji, gdy zrobili w Polsce zakupy, ale nie zamierzają w ciągu kilku miesięcy wracać do tego samego sklepu, by tam fizycznie odebrać podatek – mówi Tomasz Grunwald.




  • Wyślij
  • Drukuj
Źródło:GP
czytaj więcej w e-DGPczytaj więcej w e-DGP

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Komentarze: 1

  • 1: aaa z IP: 145.237.72.* (2009-05-13 07:53)

    Przyjmując tak sama zasadę dla eksporterów, nasze kochane Państwo powinno żądać zabezpieczeń od wszystkich eksporterów - i to tym bardziej bo przecież wystawiają faktury z 0 VAT-em.
    W przypadku Tax-free VAT przecież jest pobrany i czeka na rozliczenie u sprzedawcy, więc po co zabezpieczenie??? Może wszyscy sprzedawcy powinni składać zabezpieczenie do czasu złożenia deklaracji VAT.
    Polskie piekiełko i tyle.

Dowiedz się więcej

Poradniki

Galerie