statystyki

Skarbówka chce dopłaty 68 mln zł od Grupy Żywiec

autor: Mariusz Szulc24.09.2018, 07:50; Aktualizacja: 24.09.2018, 10:31

Właściciel takich marek piwa jak Warka, Królewskie czy Tatra niewłaściwie rozliczał podatek dochodowy w 2013 r. – wykazała kontrola Śląskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Katowicach.

Problemem okazała się niewłaściwa wysokość przychodów i kosztów podatkowych wynikających z umowy licencyjnej, którą Grupa Żywiec zawarła z Brandhouse Żywiec Sprzedaż i Dystrybucja Sp. z o.o. s.k. To kolejny już raz, gdy urzędnicy celno-skarbowi kwestionują podobne porozumienia, uznając, że chodziło w nich przede wszystkim o unikanie opodatkowania.

Sam mechanizm był bardzo popularny kilka lat temu i został ostatecznie ukrócony dzięki dużej nowelizacji podatków dochodowych, która weszła w życie od początku 2018 r. (pisaliśmy o tym szerzej „Znaki towarowe już nie pomogą” w DGP nr 152/2017). Zazwyczaj wyglądał on następująco. Firma posiada wytworzony przez siebie znak towarowy, którego zgodnie z art. 16b ust. 1 ustawy o CIT nie może amortyzować. Przenosi więc własność znaku na inny podmiot, żeby po pewnym czasie uzyskać go z powrotem, np. po przejęciu spółki, do której go wniosła (oczywiście w wyższej wartości). Pozwala to na amortyzację znaku od jego wartości rynkowej. Znak nie zawsze był przejmowany. Często pierwotny właściciel zawierał ze spółką (do której go przeniósł), umowę licencyjną i ujmował w kosztach opłaty.


Pozostało jeszcze 74% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane