statystyki

Skarbówka chce dopłaty 68 mln zł od Grupy Żywiec

autor: Mariusz Szulc24.09.2018, 07:50; Aktualizacja: 24.09.2018, 10:31

Właściciel takich marek piwa jak Warka, Królewskie czy Tatra niewłaściwie rozliczał podatek dochodowy w 2013 r. – wykazała kontrola Śląskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Katowicach.

Problemem okazała się niewłaściwa wysokość przychodów i kosztów podatkowych wynikających z umowy licencyjnej, którą Grupa Żywiec zawarła z Brandhouse Żywiec Sprzedaż i Dystrybucja Sp. z o.o. s.k. To kolejny już raz, gdy urzędnicy celno-skarbowi kwestionują podobne porozumienia, uznając, że chodziło w nich przede wszystkim o unikanie opodatkowania.

Sam mechanizm był bardzo popularny kilka lat temu i został ostatecznie ukrócony dzięki dużej nowelizacji podatków dochodowych, która weszła w życie od początku 2018 r. (pisaliśmy o tym szerzej „Znaki towarowe już nie pomogą” w DGP nr 152/2017). Zazwyczaj wyglądał on następująco. Firma posiada wytworzony przez siebie znak towarowy, którego zgodnie z art. 16b ust. 1 ustawy o CIT nie może amortyzować. Przenosi więc własność znaku na inny podmiot, żeby po pewnym czasie uzyskać go z powrotem, np. po przejęciu spółki, do której go wniosła (oczywiście w wyższej wartości). Pozwala to na amortyzację znaku od jego wartości rynkowej. Znak nie zawsze był przejmowany. Często pierwotny właściciel zawierał ze spółką (do której go przeniósł), umowę licencyjną i ujmował w kosztach opłaty.


Pozostało 74% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane