Opublikowany w piątek projekt rozporządzenia ministra finansów potwierdza informacje DGP sprzed tygodnia: producenci i importerzy e-papierosów oraz wyrobów nowatorskich będą mogli je sprzedawać bez akcyzowych znaków legalizacyjnych do końca lutego 2019 r.
Obecnie przepisy pozwalają nie nakładać banderol na takie produkty tylko do końca 2018 r. Wynika to z nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym z 12 grudnia 2017 r. (Dz.U. z 2018 r. poz. 137). Resort finansów wziął jednak pod uwagę to, że przedsiębiorcy mogą nie zdążyć sprzedać zapasów płynu do e-papierosów bądź wyrobów nowatorskich i w pierwszych dniach 2019 r. musieliby wystąpić o legalizacyjne znaki akcyzowe. Dlatego chce im dać na to dwa miesiące więcej.
Oprócz tego o kolejne dwa lata (do końca 2020 r.) przedłużone zostaną obowiązujące już zwolnienia z obowiązku banderolowania wyprodukowanych w kraju bądź importowanych: piwa, gazu ziemnego, preparatów smarowych, skażonego alkoholu etylowego, cygar, cygaretek itd. Nadal też będzie można prezentować na krajowych targach, salonach, wystawach itp. niebanderolowane wyroby akcyzowe wyprodukowane poza Polską.
Na początku lipca br. fiskus określił już (w innym rozporządzeniu) wzory banderoli, które będą od marca 2019 r. nakładane na e-papierosy i nowatorskie wyroby tytoniowe. Zaproponował, by pierwsze kosztowały 5 zł, a drugie 2 zł. Zdaniem branży to zbyt wygórowane kwoty, bo za banderolę legalizacyjną na tradycyjne papierosy trzeba zapłacić tylko 1,30 zł.
Etap legislacyjny
Projekt nowelizacji rozporządzenia ministra finansów w sprawie zwolnień wyrobów akcyzowych z obowiązku oznaczania znakami akcyzy – w konsultacjach publicznych