statystyki

Kolejny wyścig po koncesję. Ministerstwo chce uszczelnić pakiet paliwowy

autor: Mariusz Szulc26.02.2018, 07:23; Aktualizacja: 26.02.2018, 07:30
Dzięki temu fiskus najpierw otrzymuje daninę, a dopiero potem może weryfikować transakcję.

Dzięki temu fiskus najpierw otrzymuje daninę, a dopiero potem może weryfikować transakcję.źródło: ShutterStock

Koniec z importem oleju napędowego z Niemiec i deklarowaniem, że nie będzie on wykorzystany jako paliwo, tylko np. do produkcji oleju smarowego.

Ministerstwo Finansów postanowiło uszczelnić przepisy w tym zakresie. Zmiany zapisało w opublikowanym już projekcie nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw. Ma on uszczelnić tzw. pakiet paliwowy. Chodzi o obowiązujące od 1 sierpnia 2016 r. przepisy, zgodnie z którymi podmiot przywożący paliwo do Polski lub jego odbiorca musi najpierw, w ciągu pięciu dni, zapłacić podatek, a dopiero potem, składając deklarację VAT, domagać się jego zwrotu.

Dzięki temu fiskus najpierw otrzymuje daninę, a dopiero potem może weryfikować transakcję.

Problem polega na tym, że definicja paliw ciekłych w prawie energetycznym (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 220 ze zm.) nie odwołuje się do ich przeznaczenia, tak jak jest to w ustawie o VAT i w pakiecie paliwowym. Rozbieżności te wykorzystują przestępcy, którzy sprowadzają z zagranicy (głównie z Niemiec) oleje napędowe i deklarują, że nie posłużą one jako paliwo, a np. jako surowiec do produkcji olejów smarowych. W ten sposób unikają zapłaty VAT w ciągu pięciu dni.


Pozostało jeszcze 70% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane