statystyki

Ewidencja w SSE: Fiskus i sądy mają różne zdanie

autor: Marta Chyla02.10.2017, 09:23; Aktualizacja: 02.10.2017, 09:39
Kontrola skarbowa

Brak ugruntowanego poglądu na kwestię prawidłowego prowadzenia ewidencji rachunkowej dla potrzeb podatku dochodowego przez podatników korzystających z więcej niż jednego zezwolenia strefowego widać również wśród organów podatkowych.źródło: ShutterStock

Firmy działające w specjalnych strefach ekonomicznych na podstawie kilku zezwoleń nie wiedzą, czy powinny prowadzić jedną ewidencję, czy kilka. Utrwalone już stanowisko nagle się zmieniło.

Reklama


Kwestia sposobu prowadzenia ewidencji rachunkowej dla celów obliczenia podatku dochodowego (straty) oraz dochodu z tytułu działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (dalej: SSE) na podstawie dwóch lub więcej zezwoleń do niedawna nie budziła kontrowersji. Za prawidłowe uznawano prowadzenie jednej ewidencji. Jednak w 2015 r. pojawiły się pierwsze rozstrzygnięcia organów podatkowych kwestionujące takie podejście. Zakładały one, że podatnik zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji w sposób umożliwiający zapewnienie odrębnego ustalania osiągniętego dochodu lub poniesionej straty w odniesieniu do każdego z posiadanych zezwoleń.

W ostatnim czasie coraz częściej takie właśnie stanowisko prezentowane jest również w orzeczeniach wojewódzkich sądów administracyjnych. Wcześniej przychylały się one do skarg podatników, kwestionujących wymóg posiadania odrębnych ewidencji dla każdego z uzyskanych zezwoleń.

Mimo iż w sprawie wypowiedział się również dwukrotnie Naczelny Sąd Administracyjny, to zarówno organy podatkowe, jak i sądy administracyjne nie zdołały wypracować jednolitego stanowiska. Przedsiębiorcy strefowi stąpają więc po niepewnym gruncie.

Orzecznicza huśtawka

Część sądów administracyjnych od pewnego czasu prezentuje stanowisko, zgodnie z którym każde zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej wydawane jest na wykonywanie ściśle określonego rodzaju działalności prowadzonej w obrębie konkretnej SSE. Zgodnie z tym stanowiskiem dla określonego zezwolenia (działalności gospodarczej) ustalane są limity dopuszczalnej pomocy, tj. maksymalna intensywność udzielanej pomocy. Zatem wykazując dochody podlegające zwolnieniu z tytułu prowadzenia działalności na terenie SSE, podatnik posiadający kilka zezwoleń powinien odrębnie obliczać przychody i koszty dla działalności prowadzonej na podstawie konkretnych zezwoleń.

W ostatnim czasie taką linię interpretacyjną przepisów przyjął m.in. WSA w Poznaniu, wskazując w uzasadnieniu ustnym swojego wyroku z 26 lipca 2017 r. (sygn. akt I SA/Po 1355/16), że podatnik zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji spełniającej wymogi art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT), czyli w sposób umożliwiający zapewnienie odrębnego ustalania osiągniętego dochodu lub poniesionej straty w odniesieniu do każdego z posiadanych zezwoleń. Podobnie ten sam sąd wskazał w orzeczeniu wydanym 2 lutego 2017 r. (sygn. akt I SA/Po 850/16), uznając, że obowiązkiem podatnika jest prowadzenie ewidencji rachunkowej w sposób umożliwiający osobne określenie dochodu dla każdego z rodzajów działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie osobnego zezwolenia. WSA w Poznaniu wskazał, że jest to konieczne dla prawidłowego zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.


Pozostało jeszcze 76% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama