statystyki

W oczekiwaniu na nową ordynację: Kluczowe zmiany mogą być trzy

autor: Magdalena Pietkiewicz31.07.2017, 09:38; Aktualizacja: 31.07.2017, 09:45
Wydłużenie czasu na wniesienie odwołania i zażalenia w postępowaniu podatkowym pozwoli przedsiębiorstwom na dokładną analizę zgromadzonego materiału dowodowego i rzetelne opracowanie odwołania.

Wydłużenie czasu na wniesienie odwołania i zażalenia w postępowaniu podatkowym pozwoli przedsiębiorstwom na dokładną analizę zgromadzonego materiału dowodowego i rzetelne opracowanie odwołania.źródło: ShutterStock

Zbliża się wrzesień i wraca temat nowej ordynacji podatkowej, bo wszyscy się spodziewają, że wreszcie poznamy jej ostateczny kształt. Komisja Kodyfikacyjna Ogólnego Prawa Podatkowego przedstawi wtedy projekt nowej ordynacji podatkowej wraz z uzasadnieniem i przepisami wykonawczymi, a także projektem ustawy wprowadzającej. Przypomnijmy: jej celem jest zwiększenie ochrony praw podatnika i jednocześnie efektywności realizowania zobowiązań podatkowych. Znajdzie się w niej ok. 700 artykułów, czyli znacznie więcej niż dotychczas. Spośród wielu zapowiadanych zmian trzy są szczególnie ważne z perspektywy przedsiębiorstw: nowe zasady przedawniania zobowiązań podatkowych (17 lipca pisaliśmy o tym, że dziś przedawnienie to fikcja), wydłużenie czasu na wniesienie odwołania i zażalenia oraz wprowadzenie mediacji podatkowych. Przewiduje się, że nowe zasady wejdą w życie po pół roku od publikacji aktu.

Reklama


1. Przedawnianie zobowiązań podatkowych

TAK JEST

Obecnie okres przedawnienia zobowiązania podatkowego wynosi 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności. W tym czasie organ podatkowy musi dokonać zarówno wymiaru, jak i poboru podatku. W praktyce ze względu na dużą swobodę fiskusa w zawieszaniu lub przerywaniu biegu przedawnienia okres ten może trwać latami - właściwie bez żadnych ograniczeń czasowych. W przypadku zawieszenia bieg przedawnienia zostaje wstrzymany do czasu wydania decyzji o jego wszczęciu. Okresu oczekiwania na decyzję nie wlicza się w bieg przedawnienia, a jego termin zostaje wydłużony o ten czas. Z kolei przerwanie biegu przedawnienia powoduje, że po ustaniu przyczyny jego przerwania jest on liczony od początku. Obecnie ordynacja zawiera kompletny katalog przesłanek pozwalających na zawieszanie lub przerywanie biegu przedawnienia, z którego organy podatkowe bardzo chętnie korzystają.

TAK MOŻE BYĆ

Założenia do nowej ordynacji podatkowej przewidują odrębne okresy przedawnienia prawa do ustalenia wymiaru podatku (3 lata dla rozliczenia podatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą i 5 lat dla związanych z działalnością gospodarczą) oraz prawa do poboru podatku (5 lat). Po upływie terminu przedawnienia prawa do określenia podatnikowi wysokości podatku organ podatkowy nie będzie już mógł zakwestionować poprawności rozliczenia daniny przez podatnika. Analogicznie wraz z upływem terminu przedawnienia prawa do poboru podatku zniknie możliwość wyegzekwowania należności. Co istotne, zgodnie z założeniami bieg terminu przedawnienia poboru podatku będzie rozpoczynał się dopiero po zakończeniu biegu terminu przedawnienia wymiaru. To oznacza, że organy podatkowe będą mogły upomnieć się o zaległe daniny od przedsiębiorstwa maksymalnie do 10 lat wstecz.

WNIOSKI

Choć okres przedawnienia zobowiązania podatkowego będzie wydłużony, to jego biegu nie będzie już można zawieszać bez ograniczeń. Fiskus będzie mógł zawiesić bieg terminu przedawnienia maksymalnie na łączny okres 5 lat. Co ważne, termin ten będzie liczony osobno dla wymiaru podatku i osobno dla poboru podatku. Zatem w przypadku, kiedy sprawa podatnika będzie rozpatrywana przez sąd, czas oczekiwania na prawomocny wyrok nie spowoduje zawieszenia terminu przedawnienia na dłużej niż 5 lat. Jednocześnie organ podatkowy będzie mógł przerwać bieg przedawnienia tylko raz i tylko w przypadku poboru podatku.

Obecnie się zdarza, że podczas postępowania podatkowego fiskus wydaje decyzję określającą wyższy wymiar podatku dopiero pod koniec roku, tak aby skutecznie wyegzekwować daninę. Następnie nadaje jej rygor natychmiastowej wykonalności, co umożliwia bezzwłoczne ściągnięcie należności od przedsiębiorstwa. Po wprowadzeniu nowej ordynacji organy podatkowe będą mogły zastosować taki środek egzekucyjny tylko raz na 5 lat, co będzie chronić przedsiębiorstwa z jednej strony przed ciągłym wydłużaniem okresu przedawnienia, a z drugiej - przed natychmiastową egzekucją zaległej należności.


Pozostało jeszcze 59% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama