statystyki

Reforma KAS: Od marca dwuinstancyjność będzie pozorna

autor: Mariusz Szulc02.02.2017, 07:36; Aktualizacja: 02.02.2017, 08:16
Obecny model dwuinstancyjności zostanie zachowany jedynie w odniesieniu do decyzji naczelników urzędów skarbowych.

Obecny model dwuinstancyjności zostanie zachowany jedynie w odniesieniu do decyzji naczelników urzędów skarbowych.źródło: ShutterStock

Odwołania od decyzji naczelnika urzędu celno-skarbowego będzie rozpatrywał ten sam organ. Na świecie taki model to rzadkość – wynika z danych zebranych przez firmę EY.

Reklama


Zestawienie pokazuje, że standardem jest zasada obowiązująca w Polsce dzisiaj – podatnik niezadowolony z decyzji I instancji ma prawo złożyć odwołanie do dyrektora izby skarbowej (lub celnej). Dopiero jeśli niczego nie wskóra, może składać skargę do sądu administracyjnego.

Niektóre kraje – jak Cypr i Hiszpania – mają to wręcz wpisane do swojej konstytucji. Polska ustawa zasadnicza mówi tylko o dwuinstancyjności postępowania sądowego, ale już nie administracyjności.

Zmiany w modelu dwuinstancyjności wprowadzi wchodząca w życie już za miesiąc reforma Krajowej Administracji Skarbowej. Znikną urzędy kontroli skarbowej, a nowym organem I instancji będzie naczelnik urzędu celno-skarbowego (UCS), który będzie odpowiedzialny za zupełnie nowy rodzaj kontroli. Od jego decyzji nie będzie przysługiwało odwołanie do dyrektora izby administracji skarbowej (nowy organ II instancji, który zastąpi dzisiejsze izby skarbowe i celne). Argumenty podatnika rozpatrzy jeszcze raz naczelnik UCS, czyli ten sam organ, który wydał decyzję w I instancji. Po kolejnym rozstrzygnięciu podatnik będzie mógł wnieść skargę do sądu.

Obecny model dwuinstancyjności zostanie zachowany jedynie w odniesieniu do decyzji naczelników urzędów skarbowych. Odwołania od nich będzie się nadal składać do dyrektora izby, tyle że już nie skarbowej ani celnej, tylko izby administracji skarbowej.


Pozostało jeszcze 75% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Komentarze (9)

  • wiktor(2017-02-02 08:47) Zgłoś naruszenie 132

    Cała ta reforma to jedna WIELKA BZDURA. Zamiast uszczelnienia systemu podatkowego rząd robi wszystko żeby tylko wpływy z akcyzy i ceł były coraz mniejsze.Po powstaniu KAS-u powstanie gigantyczny chaos co doprowadzi do tego ,że przedsiębiorcy będą woleli odprawiać swoje towary w Niemczech i tam trafią podatki z ceł a nie do naszego budżetu!!

    Odpowiedz
  • Bert(2017-02-04 21:16) Zgłoś naruszenie 90

    Dwukrotne orzekanie w sprawie przez ten sam organ podatkowy to konstrukcja bardzo wątpliwa konstytucyjnie, jeśli serio brać zasadę dwuinstancyjności, a patrząc na to realistycznie, to zwykłe zawracanie głowy. Kto w u.c-s. uchyli decyzję kolegi zza ściany, zwłaszcza, że to będą sprawy prowadzone w "ogniu walki" ze złodziejstwem podatkowym. Nie bardzo widzę takich niezależnych orzeczników. W rezultacie procent uchyłek w tych sprawach będzie znacznie wyższy niż w sprawach robionych w drugiej instancji przez izby administracji skarbowej. Przyszłość rysuje się zatem tak : albo pełna jednoinstancyjność administracyjna i rozbudowa sądów administracyjnych i ich kompetencji, albo powrót do normalnej dwuinstancyjności, także w sprawach robionych w pierwszej instancji przez u.c-sy.

    Odpowiedz
  • Kilo(2017-02-02 13:15) Zgłoś naruszenie 31

    Czy autor artykułu zapoznał się z art. 78 Konstytucji ? Tam określono dwuinstancyjność ogólną- administracyjną. Dwuinstancyjność w postępowaniu sądowym to art.176 ust.1 Konstytucji.

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • ola(2017-02-03 18:40) Zgłoś naruszenie 23

    tak jest w krajach despotycznych z dyktatorem

    Odpowiedz
  • czytelnik(2017-02-03 05:16) Zgłoś naruszenie 23

    A teraz to nie rozpatruje? Przecież jest sam sobie sędzią w swojej sprawie. Organ podatkowy powinien jak prokurator, tylko zbierać materiał dowodowy. Natomiast organ niezależny powinien rozpatrywać i wydawać decyzje podatkowe.

    Odpowiedz
  • qwerty(2017-02-02 08:29) Zgłoś naruszenie 03

    niekonstytucyjne zapisy a ordynacje podatkową banaś zdążył juz zmienić i wykreslić dwuinstancyjnosc?

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama