Poszerzony skład Naczelnego Sądu Administracyjnego nie wydał uchwały w sprawie tzw. pakietu paliwowego w wersji sprzed 1 września 2019 r. W sprawie ma zapaść wyrok siedmiu sędziów NSA. Nie będzie on wiązał innych składów orzekających sądu kasacyjnego, choć może być dla nich wskazówką.

Chodziło o art. 103 ust. 5a ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 31 sierpnia 2019 r. Przepis nakazywał wówczas płacić VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych (wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym) w ciągu pięciu dni od ich sprowadzenia do Polski.
Przedsiębiorcy uważali, że jeśli sprowadzają z innego kraju Unii Europejskiej gaz LPG lub biopaliwo, które wykorzystają do innych celów niż do napędu silników spalinowych (np. w produkcji przemysłowej), to nie muszą wpłacać VAT w ciągu pięciu dni, bo nie jest spełniona definicja paliw silnikowych z art. 86 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym. Zgadzały się z tym sądy administracyjne.
Resort finansów dostrzegł problem i zmieniono przepisy. Od września 2019 r. weszła w życie nowelizacja (Dz.U. z 2019 r. poz. 1520), która nakazała wpłacać VAT w ciągu pięciu dni od wewnątrzwspólnotowego nabycia wszystkich wyrobów wymienionych w art. 103 ust. 5aa ustawy o VAT, niezależnie od ich przeznaczenia.
Dwa lata potem obowiązek wpłaty VAT w ciągu pięciu dni zakwestionował Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z 9 września 2021 r. (sygn. akt C-855/19).
Fiskus nie zmienił jednak zdania w sporach dotyczących art. 103 ust. 5a ustawy o VAT w brzmieniu sprzed 1 września 2019 r. Konsekwentnie twierdził, że obowiązek wpłaty podatku od wewnątrz wspólnotowego nabycia paliw silnikowych w ciągu pięciu dni dotyczył wszystkich paliw silnikowych, które nawet potencjalnie mogły zostać użyte w silniku.
W jednej z tych spornych spraw NSA zawiesił postępowanie, bo uznał, że w orzecznictwie zaistniały rozbieżności, co uzasadnia wydanie uchwały (postanowienie z 29 września 2021 r., sygn. akt I FSK 206/18). Poszerzony skład sędziowski był jednak wczoraj innego zdania. Sędzia Jan Rudowski wyjaśnił, że nie ma przesłanek uzasadniających wydanie uchwały. Podkreślił natomiast, że w wyroku siedmiu sędziów NSA będą musiały zostać uwzględnione skutki wspomnianego wyroku TSUE z 9 września 2021 r.
Postanowienie NSA z 31 stycznia 2022 r., sygn. akt I FPS 3/21