Dziś dostawa budynków, budowli lub ich części jest zasadniczo, z pewnymi wyjątkami, zwolniona z VAT. Jednak korzystanie z tego
zwolnienia ma swoje skutki, niekoniecznie korzystne dla sprzedawcy i nabywcy. A mówimy o często milionowych transakcjach.
Dlatego sprzedawca i nabywca wolą nie ryzykować i uznać transakcję za opodatkowaną VAT, muszą złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgodne oświadczenie, że rezygnują ze
zwolnienia. Muszą to zrobić najpóźniej na dzień przed dokonaniem transakcji.
Zgodnie z przygotowywanym pakietem SLIM VAT 2 nie będą musieli składać takich odrębnych oświadczeń. Decyzję o rezygnacji ze zwolnienia będą mogli zapisać w akcie notarialnym. To ważne również dla notariuszy.
Lepszy VAT niż zwolnienie
Dlaczego czasem lepiej wybrać opodatkowanie niż zwolnienie z VAT? Odpowiedź brzmi: z powodu ryzyka, jakie wiąże się z błędnym ustaleniem podatkowych skutków danej dostawy
nieruchomości.
Problemu nie ma, gdy strony transakcji mają pewność, że jest ona faktycznie zwolniona z VAT. Wówczas kupujący musi zapłacić
podatek od czynności cywilnoprawnych (zasadniczo 2 proc. wartości nieruchomości). Daninę tę pobiera i wpłaca do urzędu skarbowego notariusz, który pełni funkcję płatnika.
Problem pojawia się, gdy sprzedawca i nabywca są przekonani, że sprzedaż nieruchomości jest opodatkowana VAT, a fiskus stwierdzi potem, że jednak przysługiwało zwolnienie. W tej sytuacji sprzedawca, który wystawił fakturę, nie odzyska już VAT wpłaconego do urzędu skarbowego, bo fiskus uważa, że podatek wykazany na takiej fakturze jest należny zgodnie z art. 108 ust. 1 ustawy o VAT (czyli przepisem o pustych fakturach). Nabywca z kolei nie może odliczyć podatku wykazanego na takiej fakturze (skoro ostatecznie okazało się, że sprzedaż była z mocy ustawy zwolniona z daniny).
Rozwiązaniem jest złożenie przez sprzedawcę i nabywcę zgodnych oświadczeń o rezygnacji ze zwolnienia z VAT. Taką możliwość przewiduje art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.
Eksperci potwierdzają, że skorzystanie z tej możliwości daje komfort i bezpieczeństwo obu stronom rozliczeń.
– Modelowo, jeśli sprzedawca i nabywca prowadzą działalność opodatkowaną VAT, lepiej wybrać opodatkowanie dostawy nieruchomości. Podatek jest wtedy neutralny dla obu stron, ponieważ jedna strona transakcji go dolicza, a druga odlicza. Dzięki temu nabywca nie płaci PCC, którego nie mógłby odzyskać – wskazuje Małgorzata Dankowska, doradca podatkowy i partner odpowiedzialna za zespół ds. nieruchomości TPA Poland.
Wybór opodatkowania VAT jest też korzystniejszy, gdy sprzedawca odliczył VAT przy budowie lub zakupie nieruchomości, a teraz sprzedaje ją z podatkiem. – W takiej sytuacji sprzedający nie ma obowiązku korygowania części podatku naliczonego. Obowiązek korekty powstałby natomiast, gdyby sprzedaż była jednak objęta zwolnieniem z VAT – wskazuje Dorota Pokrop, doradca podatkowy i partner w EY.
Problem pojawia się, gdy oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia z VAT zostanie złożone z opóźnieniem. – A w dobie pandemii i pracy zdalnej oraz zamknięcia granic jest to całkiem realne – mówi Małgorzata Dankowska.
Dodaje, że kłopot sprawia również określenie planowanej daty dostawy, ponieważ w praktyce często się ona zmienia ze względu na różne czynniki, niekiedy całkiem niezależne od stron transakcji.
Co jeśli oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia z VAT zostanie złożone po terminie lub do niewłaściwego urzędu skarbowego? Swoimi spostrzeżeniami dzieli się tu Piotr Andrzejak, partner kierujący praktyką podatków pośrednich w Kancelarii SK&S.
– W najlepszym przypadku dochodziło do przesunięcia transakcji o czas niezbędny do złożenia zawiadomienia w urzędzie skarbowym. Ale zdarzało się też, że nieskuteczne zawiadomienie organu podatkowego powodowało, iż transakcja była jednak objęta PCC, bez możliwości powrotu do opodatkowania VAT – mówi ekspert.
Czasem dopiero sądy stawały po stronie podatników, zwłaszcza gdy z innych okoliczności transakcji, w szczególności z oświadczeń złożonych w akcie notarialnym, wynikało, że zamiarem stron było jednak opodatkowanie transakcji podatkiem od towarów i usług.
Przykładowo w wyrokach: WSA w Kielcach z 20 sierpnia 2020 r. (sygn. akt I SA/Ke 15/20, prawomocny) i NSA z 14 marca 2018 r. (sygn. akt I FSK 854/16) sądy uznały, że spóźnienie się ze złożeniem oświadczenia należy traktować jako mniej istotne uchybienie.
Kwestionowanie z tego tylko powodu rozliczeń podatkowych to nadmierny formalizm – uznały sądy.
We wspomnianym wyroku NSA uznał, że wystarczy złożyć oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia VAT w treści aktu notarialnego.
Propozycja MF wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom. Zakłada, że oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia z VAT od dostawy budynku, budowli lub ich części będzie można złożyć w akcie notarialnym.
– Niewątpliwie będzie to spore ułatwienie dla przedsiębiorców, szczególnie gdy sprzedaż ma nastąpić szybko – komentuje Dorota Pokrop.
Tego samego zdania jest Piotr Andrzejak. – Dzięki tej zmianie strony transakcji będą mogły podjąć decyzję o wyborze opodatkowania w ostatniej chwili – mówi ekspert.
Małgorzata Dankowska zwraca jednak uwagę, że uproszczenie to nie będzie dotyczyło wszystkich transakcji, a jedynie tych mniej złożonych, głównie przeniesienia własności nieruchomości objętego jednym aktem notarialnym.
Odrębne oświadczenie nadal będzie wymagane przy dostawie dwóch i więcej nieruchomości przez dwie lub większą liczbę stron transakcji. W takich przypadkach bowiem – jak tłumaczy MF – trzeba ustalić poszczególne części (w tym ułamkowe udziały), co może powodować problemy ze sprawdzeniem prawidłowości rozliczenia danej transakcji.
Dodatkowe oświadczenia trzeba też będzie składać, jeśli podatnik zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej i zatrzyma nieruchomość. W tym przypadku bowiem nie mamy do czynienia z zawarciem aktu notarialnego.
Tak więc jeśli spis z natury obejmie budynki, budowle lub ich części, w stosunku do których podatnikowi przysługiwało zwolnienie z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10, to rezygnacja z tego zwolnienia może nastąpić wyłącznie poprzez złożenie oświadczenia – wyjaśnia MF w uzasadnieniu dotyczącym projektowanego art. 43 ust. 10 pkt 2.
Zmiana nie rozwiąże też innych problemów związanych z opodatkowaniem sprzedaży i nabycia nieruchomości. Nie pomoże m.in. w określeniu, czy nabywana nieruchomość stanowi zakup przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, czy też jest to typowa dostawa aktywów (samej nieruchomości).
Zmiana jest ważna nie tylko dla podatników, ale i dla notariuszy. Jeśli sprzedawca i nabywca zdecydują w akcie notarialnym o opodatkowaniu VAT, to notariusz nie będzie ponosić odpowiedzialności za błędne niepobranie i niewpłacenie PCC.
Jak przypomina Piotr Andrzejak, obecnie notariusz, jako płatnik PCC, musi weryfikować skuteczność złożenia oświadczenia stron o rezygnacji ze zwolnienia VAT, a w szczególności czy zostało ono złożone terminowo i do urzędu skarbowego właściwego dla nabywcy.
Pakiet SLIM VAT 2 nie zmieni natomiast obowiązków związanych z przekazywaniem aktów notarialnych do urzędów skarbowych. Tak jak dziś notariusze będą musieli do 7. dnia każdego miesiąca przekazywać wypisy aktów notarialnych sporządzonych w poprzednim miesiącu.
Wypisy te będą analizować naczelnicy urzędów skarbowych. Jeśli uznają, że akt notarialny zawiera zgodne oświadczenie stron o rezygnacji ze zwolnienia z VAT dostawy nieruchomości, to będą je udostępniać naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla nabywcy nieruchomości.
Opodatkowanie sprzedaży nieruchomości. Jak się zmieniają przepisy