Skutki wprowadzenia zasady in dubio pro tributario w obecnym kształcie są trudne do przewidzenia. Wynika to z bardzo szerokiego jej ujęcia w nowym art. 2a Ordynacji podatkowej oraz z użycia pojęć niedookreślonych, bowiem ani z treści samego przepisu, ani z uzasadnienia do projektu ustawy nowelizującej nie można wywnioskować kwestii zasadniczych z punktu widzenia podatnika - czytamy w opracowaniu Fundacji im. Stefana Batorego. Autorka opracowania: Karolina Tetłak, źródło: Fundacja Batorego.
Kliknij w zdjęcie, aby zobaczyć galerię.
1
2. WZROST LICZBY WĄTPLIWOŚCI PODATKOWYCH
Powstaje zatem pytanie, czy wprowadzenie zasady in dubio pro tributario zwiększy liczbę sporów
podatkowych, czy raczej częstotliwość powoływania się przez podatników na niejasność w
przepisach prawa podatkowego. Nawet jeżeli w postępowaniu podatkowym nie będą się
pojawiały niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów, nie można wykluczyć, że mogą się one pojawiać na etapie sądowym. Po wejściu w życie zasady in dubio pro tributario składy orzekające będą mieć dylemat: złożyć wniosek o podjęcie uchwały przez Naczelny Sąd
Administracyjny w poszerzonym składzie lub skierować pytanie prejudycjalne do Trybunału
Sprawiedliwości Unii Europejskiej, czy rozstrzygnąć spór na korzyść podatnika.
Przedmiotem sporów będzie również stopień wątpliwości co do znaczenia przepisów („nie
dające się usunąć”), od którego zależy zastosowanie art. 2a Ordynacji. Niemniej dotychczas
podatnicy, argumentując swoje stanowisko w sporach podatkowych, nierzadko podnosili
wątpliwości interpretacyjne, powołując się na zasady konstytucyjne. Wprowadzenie zasady in dubio pro tributario zwiększa możliwość zastosowania tej argumentacji. Wprowadzenie owej zasady mogłoby doprowadzić do tego, że sprawy podatkowe nie będą się przeciągały, bowiem
niejasności będą rozstrzygane na korzyść podatnika (co ułatwi życie zwykłym obywatelom).
Jednak w praktyce klauzula może doprowadzić do przedłużających się postępowań (co może być
zagrożeniem dla przedsiębiorstw), bowiem po jej wprowadzeniu sądy mogą zacząć kierować liczne zapytania do sądów wyższej instancji, by nie być posądzonym o niedbanie o interesy fiskalne państwa.
ShutterStock
2
3. POTRZEBA SZKOLEŃ DLA ADMINISTRACJI PODATKOWEJ
Przy odpowiednim przeszkoleniu kadry administracji podatkowej i przygotowaniu wytycznych
dotyczących zastosowania zasady in dubio pro tributario, wprowadzenie tej reguły mogłoby mieć pozytywne znaczenie dla administracji podatkowej. Obecnie bywa, że jeżeli przepis może być
interpretowany w dwojaki sposób, a każda z tych argumentacji może zostać wsparta podobnej
wagi argumentami, administracja podatkowa nie jest skłonna przyjąć korzystnej interpretacji dla
podatnika, nie chcąc narazić się na zarzut niedostatecznej dbałości o interes państwa.
ShutterStock
3
4. MNIEJ PIENIĘDZY DO BUDŻETU?
Konsekwencje wprowadzenia art. 2a do Ordynacji podatkowej są również wątpliwe z punktu
widzenia budżetu państwa. Wiceminister finansów Jarosław Neneman wyraża obawy, że po
wprowadzeniu zasady rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika wpływy do budżetu państwa znacznie zmaleją. W dyskusji nad przyjętymi rozwiązaniami padają też stwierdzenia, że nowa regulacja poprawi jedynie sytuację dużych podmiotów (korporacji), a ochrona „zwykłych” podatników nie ulegnie zmianie. Zachodzi też ryzyko, że zasada interpretowania niejasności na korzyść podatnika utrudni zwalczanie oszustw podatkowych, z czym będą się wiązały straty
finansowe Skarbu Państwa.
ShutterStock
4
5. POTRZEBA POPRAWY POZYCJI PRAWNEJ PODATNIKA
Kierowanie się zasadą in dubio pro tributario przez organy podatkowe w trakcie postępowania
podatkowego może wpłynąć pozytywnie na status podatnika i zwiększyć stopień realizacji zasad
gwarantujących ochronę jego praw. Kwestia przestrzegania praw podatnika powinna być
przedmiotem rozważań, a ustawodawstwo i praktyka stosowania prawa podatkowego przez sądy i organy podatkowe zapewniać jak najwyższe standardy ich ochrony. Idea wzmocnienia
funkcjonowania zasady in dubio pro tributario jest zatem bez wątpienia słuszna. Niemniej jednak, sposób umocnienia jej w praktyce jest problemem złożonym i wymaga szerszej dyskusji, a nie
pochopnego jej wprowadzenia do prawa pozytywnego.
Podsumowując, nie ulega wątpliwości, że konieczne jest silniejsze ugruntowanie stosowania
zasady in dubio pro tributario przez sądy administracyjne i organy podatkowe. W polskim
systemie prawnym to na podatniku, a w pewnych sytuacjach na płatniku, ciąży obowiązek dokonania analizy prawnopodatkowej, a następnie obliczenia podatku. Stąd potrzeba umocnienia gwarancji procesowych przysługujących podatnikowi. Wzrost zaufania obywateli do systemu
podatkowego – przy jednoczesnym wzroście poczucia bycia szanowanym przez władze
podatkowe - przyczyniłby się do poprawy relacji między podatnikiem a państwem, co z kolei mogłoby korzystnie wpłynąć na wielkość wpływów do budżetu państwa. Jednakże wątpliwości co
do wykładni tak sformułowanej zasady mogą skutkować szeregiem problemów natury praktycznej, a w konsekwencji nie mieć wpływu na poprawę sytuacji podatnika. Istnieje również obawa, że art. 2a będzie przepisem martwym. Zatem procedura praktycznego zastosowania art. 2a jest dalece niejasna i zamiast rozwiązywać problemy interpretacyjne, może być powodem jeszcze większych wątpliwości co do wykładni przepisów prawa podatkowego.
ShutterStock