Projekty ważnych ustaw, nad którymi od dawna pracował rząd, poszły w odstawkę. Parlament zajął się za to takimi, które pojawiły się w ostatnich miesiącach, a nawet tygodniach.
Sejm tej kadencji ma przed sobą jeszcze dwa zaplanowane posiedzenia, Senat jedno. Co uda im się w tym czasie zrobić? O odpowiedź nie jest łatwo, bo duży wpływ na pracę parlamentarzystów ma kampania wyborcza.
10 maja odbyła się I tura wyborów prezydenckich. Wynik był niekorzystny dla urzędującego wówczas prezydenta Bronisława Komorowskiego. To, oraz perspektywa październikowych wyborów do Sejmu i Senatu, zrobiły swoje: następnego dnia prezydent ogłosił, że we wrześniu odbędzie się referendum w sprawie jednomandatowych okręgów wyborczych, finansowania partii politycznych z budżetu oraz wprowadzenia do ustawy klauzuli rozstrzygania na korzyść podatników wątpliwości dotyczących treści przepisów. Zaraz potem zwrócił się z odpowiednim wnioskiem do izby wyższej parlamentu, a ta rychło go rozpatrzyła. To był spektakularny, ale niejedyny przykład wpływu kalendarza wyborczego oraz rywalizacji politycznej z nim związanej na prace legislacyjne. Przyjrzeliśmy się, czym zajmowali się parlamentarzyści po 10 maja. Jakie ustawy w tym czasie uchwalili (stały się bądź wedle wszelkiego prawdopodobieństwa staną się obowiązującym prawem), jakie wciąż bardzo zaprzątają ich uwagę oraz z jakimi mogą nie zdążyć lub na pewno nie zdążą. Szczególnie ciekawa jest ostatnia grupa. Są w niej m.in. takie projekty, których znaczenie było wcześniej wielokrotnie podnoszone. W tym także takie, których nieprzyjęcie w odpowiednim terminie może oznaczać opóźnienie we wdrażaniu unijnych dyrektyw czy trudności z uzyskaniem dostępu do funduszy unijnych.
Dlaczego rząd lub parlamentarzyści nie poświęcają im dostatecznie dużo uwagi? Być może dlatego, że zajęli się zupełnie nowymi pomysłami, np. projektami zmian w przepisach emerytalnych, a szczególnie – propozycją ustawy o restrukturyzacji walutowych kredytów hipotecznych (ją też prezentujemy w tabeli poniżej). Posłowie PO błyskawicznie przygotowali projekt, a Sejm równie szybko go uchwalił. Tyle że w kształcie innym niż chcieli autorzy – bardziej korzystnym dla kredytobiorców i niekorzystnym dla banków. Przeważyły głosy opozycji (głównie PiS i SLD) oraz części posłów PSL. Senat równie sprawnie wprowadził poprawki przywracające dokumentowi pierwotny kształt. W obawie o porażkę w głosowaniu nad tymi poprawkami PO torpeduje dalsze prace nad ustawą. Może się więc okazać, że poświęcone jej czas i energia poszły na marne. Czy mogły zostać wykorzystane na pracę nad pilniejszymi regulacjami?
Wszystkie projekty i ustawy, nad którymi parlament nie zakończy ostatecznie prac przed upływem kadencji (kończy się w dniu poprzedzającym dzień, w którym zbiera się nowo wybrany Sejm) uznaje się – zgodnie z tzw. zasadą dyskontynuacji – za nieistniejące. Najprościej mówiąc – lądują w koszu. Mogą być co najwyżej podstawą do rozpoczęcia na nowo prac legislacyjnych w nowym parlamencie. Innymi słowy, straconych czasu i energii odzyskać się już nie da.
NAJWAŻNIEJSZE USTAWY UCHWALONE PO 10 MAJA 2015 R. | |||
Ustawa | Etap legislacyjny | Zmiany, jakie ustawa wprowadza | Uwagi |
Ustawa o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego | Uchwalona 24 lipca 2015 r. (Dz.U. poz. 1240). Weszła w życie 11 września br. | Przewiduje powołanie Rady Dialogu Społecznego, czyli nowego forum rozmów i konsultacji rządu, związków zawodowych i pracodawców | Rada zastąpi dotychczasową komisję trójstronną. |
Nowelizacja ordynacji podatkowej | Uchwalona 5 sierpnia 2015 r. (Dz.U. poz. 1197). Kluczowe zmiany wejdą w życie 1 stycznia 2016 r. | Wprowadza klauzulę in dubio pro tributario, zgodnie z którą niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego mają być rozstrzygane na korzyść podatnika. | Przepis budzi wątpliwości interpretacyjne. Ponadto nie zostali nim objęci płatnicy i inkasenci, czyli inne niż podatnicy strony postępowania. |
Uchyla art. 24d ustawy o PIT i art. 15b ustawy o CIT, dotyczące obowiązkowej korekty kosztów uzyskania przychodów. Dziś odbiorca towaru lub usługi, który w określonym terminie nie zapłacił za nie, musi usunąć wydatek z kosztów podatkowych. | Przepisy te miały skłonić firmy do terminowego regulowania zobowiązań wobec kontrahentów. W praktyce uderzyły we wszystkie przedsiębiorstwa, bo zmusiły je do śledzenia swoich płatności. | ||
Nowelizacja ustawy o strażach gminnych | Uchwalona 24 lipca 2015 r. (Dz.U. poz. 1335). Wejdzie w życie 1 stycznia 2016 r. | Przewiduje odebranie strażnikom miejskim prawa do korzystania z fotoradarów. | Brak w ustawie przepisów przejściowych, które regulowałyby sposób postępowania w sprawach wszczętych, a niezakończonych. |
Nowelizacja kodeksu pracy dotycząca umów na czas określony | Uchwalona 25 czerwca 2015 r. (Dz.U. poz. 1220). Wejdzie w życie 22 lutego 2016 r. | Ogranicza nieuzasadnione wykorzystywanie umów o pracę na czas określony. Firma będzie mogła zawrzeć maksymalnie trzy takie umowy na co najwyżej 33 miesiące (łącznie). Zrównane zostaną okresy wypowiedzenia w przypadku umów na czas określony i nieokreślony. | Uchwalenie ustawy to pokłosie m.in. stanowiska KE oraz orzecznictwa TSUE. |
Nowelizacja kodeksu pracy dotycząca urlopów rodzicielskich | Uchwalona 24 lipca 2015 r. (Dz.U. poz. 1268). Wejdzie w życie 2 stycznia 2016 r. | Rodzice będą mogli łatwiej pogodzić obowiązki zawodowe i opiekuńcze. 16 z 32 tygodni urlopu rodzicielskiego będzie można wykorzystać nie bezpośrednio po macierzyńskim, lecz w późniejszym terminie (do końca roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy sześć lat). Zrównane zostaną zasady wymieniania się uprawnieniami rodzicielskimi bez względu na podstawę zatrudnienia rodzica. | |
Nowelizacja ustawy o świadczeniach rodzinnych | Uchwalona 15 maja 2015 r. (Dz.U. poz. 995). Wejdzie w życie 1 stycznia 2016 r. | Wprowadza zasadę złotówka za złotówkę, czyli o ile ktoś przekracza kryterium dochodowe, o tyle niższy otrzyma zasiłek rodzinny. | Realizacja obietnicy z expos é premier Ewy Kopacz, która ma spowodować, że więcej rodzin będzie pobierać zasiłki na dzieci. |
Ustawa nowelizująca przepisy o immunitetach przysługujących parlamentarzystom, prokuratorom, sędziom, GIODO i szefowi IPN | Uchwalona 10 lipca 2015 r. (Dz.U. poz. 1309). Wejdzie w życie 19 września br. | Zakłada, że poseł, senator, prokurator czy sędzia będzie mógł przyjąć mandat karny albo uiścić grzywnę za wykroczenie przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji. Automatycznie będzie to stanowić oświadczenie o wyrażeniu przez niego zgody na pociągnięcie go do odpowiedzialności w tej formie. | Obecnie zgodę na pociągnięcie do odpowiedzialności za wykroczenie drogowe musi najpierw wyrazić odpowiednio Sejm albo Senat. Sędziowie i prokuratorzy za takie wykroczenia odpowiadają tylko dyscyplinarnie. Nowe przepisy w odniesieniu do sędziów budzą wątpliwości co do zgodności z konstytucją. |
Nowelizacja ustawy o świadczeniach rodzinnych | Uchwalona 24 lipca 2015 r. (Dz.U. poz. 1217). Wejdzie w życie 1 stycznia 2016 r. | Wprowadza świadczenie rodzicielskie w wysokości 1 tys. zł miesięcznie przez rok dla osób, które nie mają prawa do zasiłku macierzyńskiego (osoby pozostające bez pracy, zatrudnieni na podstawie umów cywilnoprawnych, studenci i rolnicy). | Realizacja obietnicy z exposé premier Ewy Kopacz, dzięki której wszyscy rodzice, którym urodzi się dziecko, będą mieli zapewnioną pomoc finansową z budżetu. |
Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej | Uchwalona 5 sierpnia 2015 r. (Dz.U. poz. 1255). Wejdzie w życie 1 stycznia 2016 r. | Tworzy system bezpłatnego przedsądowego poradnictwa prawnego dla osób w trudnej sytuacji. W punktach prowadzonych przez powiaty zainteresowanym mają doradzać zarówno adwokaci, jak i radcy prawni. W punktach prowadzonych przez NGO, czyli organizacje pozarządowe, porad będą mogli udzielać dodatkowo również doradcy podatkowi i magistrzy prawa. | |
Nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych | Uchwalona 10 lipca 2015 r. (Dz.U. poz. 1296). Wejdzie w życie 1 stycznia 2016 r. | Wprowadza kolejną ulgę prorodzinną. Chodzi m.in. o to, że świadczenia od pracodawcy na pokrycie kosztów pobytu dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub z opiekunem dziennym będą zwolnione z PIT do kwoty 400 zł miesięcznie, natomiast związane z pobytem w przedszkolu – do 200 zł miesięcznie. Nowelizacja przewiduje też preferencje podatkowe dla pracodawców, którzy utworzą zakładowe żłobki, kluby dziecięce i przedszkola bądź finansują część wydatków ponoszonych przez pracowników na opiekę nad dziećmi. | |
Nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym | Uchwalona 24 lipca 2015 r. Podpisana przez prezydenta. Czeka na publikację w Dz.U. Wejdzie w życie 1 stycznia 2016 r. | Wprowadza zwolnienie z akcyzy dla energii elektrycznej wykorzystywanej w procesach mineralogicznych, metalurgicznych i w elektrolizie. Ponadto zakłady energochłonne będą mogły uzyskać zwrot akcyzy od energii, jeśli udział kosztów jej zakupu w wartości produkcji był wyższy niż 3 proc. | To realizacja założeń programu „Śląsk 2.0” przyjętego przez rząd 30 czerwca 2015 r.Istnieją jednak wątpliwości, czy branża górnicza faktycznie skorzysta z tych preferencji. |
Ustawa o kształtowaniu ustroju rolnego | Uchwalona 5 sierpnia 2015 r.Podpisana przez prezydenta. Czeka na publikację w Dzienniku Ustaw.Wejdzie w życie 1 stycznia 2016 r. | Ogranicza obrót gruntami rolnymi z udziałem cudzoziemców. Wprowadza m.in. zasadę, że jeżeli na skutek przeniesienia własności nieruchomości rolnej albo jej części miałby nastąpić podział gospodarstwa rolnego, będzie on możliwy jedynie za zgodą dyrektora oddziału Agencji Nieruchomości Rolnych. | Są wątpliwości, czy ustawa nie narusza zasady swobody przepływu kapitału wewnątrz UE. |
Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów – nowelizuje m.in. przepisy o PIT i CIT | Uchwalona 10 września 2015 r. Czeka na podpis prezydenta. Zmiany podatkowe wejdą w życie 1 stycznia 2016 r. | Przewiduje, że przedsiębiorcy będą mogli ujmować faktury korygujące na bieżąco (a nie wstecz – jak domaga się fiskus) – o ile nie będą one związane ze zmianą błędnych rozliczeń. Nowe zasady mają być wprowadzone równolegle w trzech ustawach: o PIT, o CIT oraz o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. | Obecnie przepisy nie regulują wprost kwestii korekt. Dlatego fiskus wybiera podejście restrykcyjne – nakazuje korygować rozliczenia wstecz, co może oznaczać powstanie u podatnika niedopłaty (i obowiązku zapłaty odsetek za zwłokę). |
Nowelizacja ordynacji podatkowej | Uchwalona 9 lipca 2015 r. Czeka na podpis prezydenta. Kluczowe zmiany wejdą w życie 1 stycznia 2016 r. | Wniosek o interpretację będą mogły złożyć wspólnie wszystkie podmioty uczestniczące w danej transakcji. Wprowadzone zostałyby trzy stawki odsetek za zwłokę w zapłacie podatku: podstawowa, obniżona i podwyższona. Pojawiłyby się trzy kategorie pełnomocnictw – ogólne, szczególne i do doręczeń. Wszystkie można byłoby składać elektronicznie.Ustawa wprowadza także jednolity plik kontrolny. | |
Nowelizacja ustawy o ochronie środowiska – tzw. ustawa antysmogowa | Uchwalona 10 września 2015 r. Czeka na podpis prezydenta. Wejdzie w życie po 30 dniach od ogłoszenia. | Sejmik wojewódzki będzie mógł uchwałą ograniczyć lub zakazać korzystania na swoim terenie z określonych instalacji i urządzeń służących do palenia. Zakaz ten będzie mógł zostać wprowadzony w celu zapobiegania negatywnemu oddziaływaniu na środowisko lub na zabytki. | |
Nowelizacja ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych | Uchwalona 10 lipca 2015 r. Czeka na podpis prezydenta. Ma wejść w życie po upływie miesiąca od ogłoszenia. | Doprecyzowuje zasady dozwolonego użytku edukacyjnego (m.in. e-learning), a ponadto wprowadza dodatkowe wynagrodzenie dla pisarzy i wydawców za udostępnianie ich książek przez biblioteki publiczne, reguluje status i zasady korzystania z dzieł osieroconych i doprecyzowuje zasady prawa cytatu. | |
Nowelizacja ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej | Uchwalona 11 września 2015 r. Skierowana do Senatu. | Przewiduje wprowadzenie nowych wymogów co do wypłacalności zakładów ubezpieczeń. Chodzi o wymogi zgodne z unijnymi regulacjami Wypłacalność II. Przewiduje również ułatwienia dla klientów, którzy zawierają umowy ubezpieczenia z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. Kluczowym uprawnieniem klienta będzie możliwość odstąpienia od umowy w ciągu dwóch miesięcy po otrzymaniu pierwszej informacji o wynikach UFK. | Analiza projektu w sejmowej podkomisji była pospieszna i pobieżna. Opozycja już stwierdziła, że ustawa została uchwalona w skandalicznym trybie i że zawiera przepisy, których interpretacja przysparza problemów nawet ekspertom. |
Ustawa o zdrowiu publicznym | Uchwalona 11 września 2015 r. Skierowana do Senatu. | Ustanawia Narodowy Program Zdrowia na lata 2016–2020. Nazywana jest konstytucją ochrony zdrowia. Kładzie nacisk na zapobieganie chorobom i edukację zdrowotną. Wszystkie działania prozdrowotne mają być koordynowane przez poszczególne ministerstwa i samorządy. | Zdaniem ekspertów finansowanie NPZ z budżetu państwa nie jest zagwarantowane na wystarczającym poziomie. W 2016 r. wyniesie ono 70,7 mln zł. |
USTAWY/PROJEKTY USTAW ZE SPORYMI SZANSAMI NA ZAKOŃCZENIE PRAC LEGISLACYJNYCH W TEJ KADENCJI PARLAMENTU | |||
Projekt ustawy | Etap legislacyjny | Zmiany, jakie przewiduje projekt | Uwagi |
Ustawa dotycząca tzw. martwych kont bankowych, nowelizująca prawo bankowe | Po drugim czytaniu w Sejmie. | Przewiduje m.in. utworzenie centralnej informacji o rachunkach bankowych, na których od lat nie wykonywano żadnych operacji. Dzięki temu pojawiłaby się szansa, że pieniądze trafią np. do spadkobierców właściciela rachunku. | |
Nowelizacja ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych | Po pierwszym czytaniu w Sejmie. | Wprowadza ograniczenia w udzielaniu ulg we wpłatach na PFRON i kary pieniężne za nieprawidłowości z tym związane. | Projekt, który został przygotowany przez rząd, ale zgłoszony jako poselski, aby szybciej został uchwalony. Prace nad nim postępują – mimo kontrowersji, jakie wzbudza wśród pracodawców. |
Ustawa o finansowaniu niektórych świadczeń zdrowotnych w latach 2015–2018 | Po pierwszym czytaniu w Sejmie. | Zmienia sposób przekazywania dotacji z budżetu państwa do Narodowego Funduszu Zdrowia na finansowanie świadczeń dla osób nieubezpieczonych (dzieci do 18. roku życia i członków rodzin osób ubezpieczonych). Ustawa wprowadza system ryczałtowy z określoną ustawowo dotacją w wysokości 320 mln zł rocznie. | Są wątpliwości, w jaki sposób została wyliczona dotacja i czy jest odpowiednia. |
Nowelizacja ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy | Po pierwszym czytaniu w Sejmie. | Przewiduje przez rok refundację kosztów zatrudnienia bezrobotnego, który nie ma skończonych 30 lat. Pracodawca musi potem zatrudniać go przez następny rok pod rygorem utraty refundacji. | Projekt złożony przez PSL, które przejęło jedną z inicjatyw prezydenta Komorowskiego – program stworzenia 100 tys. miejsc pracy dla młodych osób. Uchwaleniu ustawy przeciwne było początkowo Ministerstwo Finansów, ale ostatecznie rząd przekazał do Sejmu pozytywne stanowisko w tej sprawie. |
Nowelizacja ustawy o ochronie zwierząt | Po pierwszym czytaniu w Sejmie. | Zakłada m.in. utworzenie centralnego rejestru psów, wprowadzenie obowiązku ich czipowania i zakazu trzymania na łańcuchach oraz podwyższenie kar za znęcanie się nad zwierzętami. | |
Ustawa billingowa | Po pierwszym czytaniu w Sejmie. | Przewiduje zmiany, których celem jest ochrona obywateli przed nadmierną inwigilacją. Chodzi np. o dookreślenie katalogu sytuacji uzasadniających zarządzenie kontroli operacyjnej w toku czynności operacyjno-rozpoznawczych i sprecyzowanie zamkniętego rodzajowo katalogu środków i metod działania, za pomocą których władze publiczne mogą w sposób niejawny gromadzić informacje o jednostkach. Projekt zakłada również wprowadzenie kontroli następczej stosowania tego typu metod. | TK zakwestionował część obowiązujących regulacji, ale odroczył utratę przez nie mocy o 18 miesięcy. Termin ten mija 6 lutego 2016 r. |
ISTOTNE PROJEKTY, W PRZYPADKU KTÓRYCH SZANSE NA ZAKOŃCZENIE PRAC LEGISLACYJNYCH W TEJ KADENCJI PARLAMENTU SĄ MAŁE LUB ŻADNE | |||
Ustawa o restrukturyzacji kredytów walutowych zaciągniętych na zakup nieruchomości | Po poprawkach Senatu wróciła do Sejmu. | Przewiduje, że niektórzy kredytobiorcy będą mogli zamienić dług wyrażony we frankach szwajcarskich, ewentualnie w innej walucie, na zobowiązania w złotych. Różnica między kwotą pozostałą do spłaty wyrażoną we frankach i następnie w związku z przewalutowaniem kredytu przeliczoną na złote a kwotą, która pozostawałaby do spłaty, gdyby to był od początku kredyt złotowy, byłaby kredytobiorcy w pewnej części (zgodnie z pierwotną wersją projektu – w połowie) darowana. Jednocześnie musiałby on zwrócić bankowi różnicę między kosztami obsługi długu, które poniósłby, gdyby od początku miał kredyt złotowy, a tymi, które go rzeczywiście obciążyły. | Opozycja i część PSL chce bardziej radykalnych rozwiązań. Także co do wielkości mieszkań i domów, których właściciele mogliby skorzystać z dobrodziejstw ustawy (nie 75 i 100 mkw., ale 100 i 150 mkw.). Udało się jej wprowadzić odpowiednie zapisy do ustawy podczas głosowania w Sejmie, w tym ten, że nie 50, ale aż 90 proc. kosztów przewalutowania miałyby ponieść banki. W tej kwestii poprawki Senatu przywracają jednak pierwotne zapisy. Ponieważ sprawa budzi silne kontrowersje, nie wiadomo, czy Sejm zajmie się poprawkami Senatu przed upływem kadencji, a więc czy prace nad ustawą się zakończą. |
Ustawa o książce | Po pierwszym czytaniu w Sejmie. | Wprowadza jednolitą cenę książki przez pierwszy rok od jej wydania. Cena taka miałaby obowiązywać wszystkich sprzedawców, a ustalałoby ją wydawnictwo. | Projekt budzi wątpliwości konstytucyjne dotyczące głębokiej ingerencji w wolność działalności gospodarczej. |
Prawo działalności gospodarczej | Po pierwszym czytaniu w Sejmie. | Ma ułatwić prowadzenie biznesu. W większości jednak jej zapisy to nie „twarde” prawo, lecz klauzule wskazujące, jak powinni postępować urzędnicy. Przewiduje też m.in. wydłużenie do 36 miesięcy możliwego okresu zawieszenia działalności. Ponadto wskazuje, że organy kontrolne powinny przeprowadzać kontrole na podstawie typowania zagrożeń. | |
Nowelizacja ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia | Po pierwszym czytaniu w Sejmie. | Przewiduje wprowadzenie elektronicznych recept, skierowań i zleceń na wyroby medyczne. Termin na wejście w życie tych rozwiązań był przesuwany, ale ostatecznie papierowe dokumenty miały zniknąć po 31 grudnia 2017 r. | Prace nad ustawą rozpoczęły się trzy lata temu, ale przebiegały bardzo ślamazarnie. |
Nowelizacja kodeksu pracy dotycząca pracy w sobotę | W trakcie pierwszego czytania w Sejmie (marszałek Sejmu odłożył głosowanie nad odrzuceniem projektu ustawy bez wskazania terminu) | Zakłada możliwość wypłaty dodatku zamiast oddania dnia wolnego za pracę w sobotę. | Opozycja uznała takie rozwiązanie za zamach na wolne soboty i pięciodniowy tydzień pracy – skoro pracodawca mógłby dodatkowo płacić za pracę w szósty dzień tygodnia zamiast oddawać wolne w innym terminie, zasadą mogłoby się stać wykonywanie obowiązków przez sześć dni w tygodniu. |
Nowelizacja ustawy z 15 maja 2015 r. o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa | Czeka na pierwsze czytanie w Sejmie. | Zakłada przedłużenie do końca 2015 r. vacatio legis przewidzianego w ustawie z 15 maja. Pozwoliłoby to kobietom prowadzącym działalność gospodarczą krócej niż dwa lata uniknąć sytuacji, w której otrzymywałyby zasiłek w wysokości 17,77 zł. Przewiduje również zwolnienie kobiet z konieczności opłacania składki zdrowotnej w przypadku pobierania świadczenia macierzyńskiego niższego niż 1000 zł. Ponadto usuwa z ustawy art 22 ust. 2 i 3, dzięki czemu świadczenia macierzyńskie kobiet, które obecnie spodziewają się dziecka i przebywają na zwolnieniu lekarskim, zostałyby wyliczone na zasadach obowiązujących przed zmianą przepisów, tj. w momencie ich zajścia w ciążę. | Przygotowanie nowelizacji wymusiły przedsiębiorcze matki, które udowodniły rządowi, że zaproponował legislacyjny bubel. |
Nowelizacja ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych | Czeka na pierwsze czytanie w Sejmie. | Przyznaje prawo do emerytury bez względu na wiek, o ile pracownik może się wykazać 40 latami opłacania składek. Prawo do świadczenia mogliby mieć także rolnicy w wieku 56 lat. | Prezydent Bronisław Komorowski po przegranej pierwszej turze wyborów wycofał projekt z konsultacji. Przejął go PSL i zgłosił jako własny. Sprzeciwia mu się PO. |
Nowe Prawo wodne | Czeka na akceptację Rady Ministrów. | Przewiduje, że odpowiedzialność za utrzymanie urządzeń melioracji szczegółowych (czyli np. za rowy) ponosić będą gminy. Wprowadza opłaty za korzystanie z wód dla każdego ich użytkownika. | Nieprzyjęcie ustawy w szybkim terminie opóźni dostęp do funduszy unijnych, które mają być przeznaczone na gospodarkę wodną. |
Nowe prawo zamówień publicznych | Czeka na akceptację Rady Ministrów. | Zakłada uproszczenie procedur przetargowych. Firmy nie będą musiały na etapie przetargów przedkładać dokumentów potwierdzających, że spełniają stawiane im warunki. Tylko zwycięska firma będzie o to proszona. Przewidywana jest również pełna informatyzacja zamówień – cała procedura miałaby być realizowana w internecie. | Ustawa ta ma wdrożyć unijne dyrektywy. Mamy na to czas do 18 kwietnia 2016 r. Jeśli nie zdążymy, Polsce będzie grozić wstrzymanie funduszy z UE. |
Ustawa o dożywotnim świadczeniu pieniężnym | Na etapie konsultacji społecznych. | Ma uporządkować rynek przekazywania nieruchomości w zamian za dożywotnią rentę, uzupełniając tym samym obowiązującą już ustawę o kredycie hipotecznym. Przewiduje m.in. nałożenie na przedsiębiorców oferujących dożywotnie świadczenie pieniężne określonych wymogów przy otwieraniu działalności gospodarczej (spółka akcyjna o wskazanym kapitale zakładowym). Za oferowanie DŚP bez zezwolenia będą nakładane surowe kary, z karą pozbawienia wolności włącznie. Projekt określa też, co powinno się znaleźć w formularzu informacyjnym przekazywanym klientowi. | Projekt nie podoba się KNF. Ministerstwo Gospodarki nie ukrywa, że z tego powodu zaniechano prac nad nim. |
Ustawa o biegłych sądowych | Na etapie uzgodnień międzyresortowych.Miała wejść w życie 1 lipca wraz ze zmianą procedury karnej. | Ma usprawnić nadzór nad biegłymi i sprawić, że w tej roli będą przed sądami występować wyłącznie osoby kompetentne. Biegli mają być weryfikowani co pięć lat. Sąd lub organ prowadzący postępowanie przygotowawcze będzie musiał zawiadomić prezesa sądu, na którego liście widnieje biegły, o każdym przypadku nieusprawiedliwionego niestawiennictwa, opóźnieniu lub odmowie wykonania opinii albo sporządzeniu jej niezgodnie ze sztuką. | Proponowane rozwiązania nie są kompleksowe, na dodatek nie są też spójne z nową procedurą karną, która dopuszcza tzw. opinie prywatne. Projekt ustawy odnosi się zaś tylko do biegłych sądowych. Nie rozwiązuje też fundamentalnego problemu – nie przewiduje zmian w stawkach dla biegłych. |
Kodeks budowlany | Powstały założenia do projektu ustawy. W konsultacjach społecznych i uzgodnieniach międzyresortowych. | Kodeks ma na nowo uregulować proces inwestycyjny związany z budową. W rezultacie ma ułatwić i przyspieszyć inwestycje oraz wyeliminować ułomności Prawa budowlanego i problemy związane z jego stosowaniem. | |
Ustawa o monitoringu wizyjnym | Powstają kolejne wersje założeń do projektu ustawy. | Ustawa ma określić, gdzie i na jakich zasadach wolno instalować kamery. Przewidywane jest wprowadzenie obowiązku informowania o monitoringu. Systemy monitoringu miałyby być zgłaszane do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych. | Prace nad ustawą toczą się bardzo ospale. Od 2012 r. nie udało się przygotować projektu założeń, który zyskałby aprobatę rządu. W tej chwili MSW pracuje nad trzecią jego wersją. |