Sąd stwierdził, że jeśli relacja między organizatorem a uczestnikiem nie wynika z umowy wzajemnej, to przyznane nagrody mają charakter nieodpłatnych świadczeń.

Skąd to zwolnienie z PIT?

Chodziło o art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT. Przepis ten zwalnia od podatku dochodowego wartość nieodpłatnych świadczeń otrzymanych w związku z promocją lub reklamą świadczeniodawcy, jeśli ich jednorazowa wartość nie przekracza 200 zł. Zwolnienie nie ma zastosowania, gdy świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej z nim w stosunku cywilnoprawnym.

Nagrody do 200 zł

O interpretację w tej sprawie wystąpiła spółka z branży piwowarskiej. Organizuje ona konkursy w celach promocyjno-reklamowych, w których uczestnicy – osoby fizyczne niebędące jej pracownikami ani niezwiązane z nią umowami cywilnoprawnymi – mogą otrzymać nagrody rzeczowe, pieniężne lub w postaci bonów, o wartości nieprzekraczającej jednorazowo 200 zł.

Spółka uważała, że nagrody te są wolne od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT, ponieważ – jak argumentowała – mają one charakter nieodpłatnych świadczeń związanych z promocją i reklamą jej działalności. Spółka podkreśliła, że otrzymanie nie jest uzależnione od poniesienia przez uczestnika jakichkolwiek kosztów ani od wykonania na jej rzecz świadczenia ekwiwalentnego.

Fiskus: jest przychód opodatkowany PIT

Nie zgodził się z nią jednak dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Stwierdził, że nagrody przyznawane zwycięzcom konkursów nie są zwolnione z PIT, ponieważ ich otrzymanie zależy od wykonania określonego zadania i wygrania w konkursie. Nie jest to zatem nieodpłatne świadczenie w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT, lecz przychód z tytułu udziału w konkursie, który powinien być opodatkowany zryczałtowanym 10-proc. podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 tej ustawy – stwierdził organ.

Sądy: brak świadczenia wzajemnego

Sądy przyznały rację spółce. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu (sygn. akt I SA/Po 1085/21) nie miał wątpliwości, że w tym wypadku zostały spełnione przesłanki zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT. Świadczenia mają bowiem charakter nieodpłatny, są związane z promocją lub reklamą spółki, ich wartość nie przekracza jednorazowo 200 zł, a uczestnicy konkursów nie są pracownikami ani osobami związanymi ze spółką umowami cywilnoprawnymi.

To, że nagroda nie jest wydawana wszystkim uczestnikom, lecz tylko zwycięzcom, nie pozbawia jej charakteru nieodpłatnego świadczenia – stwierdził WSA. Za kluczowe uznał to, że uczestnicy nie ponoszą żadnych kosztów ani nie świadczą niczego w zamian na rzecz spółki. Samo wykonanie zadania konkursowego nie może być traktowane jako świadczenie wzajemne, jeżeli nie wiąże się ono z żadną korzyścią dla spółki – wyjaśnił sąd.

Spółka wygrała również w NSA. W uzasadnieniu wyroku sędzia Antoni Hanusz podkreślił, że w tej sprawie stosunek pomiędzy organizatorem konkursu a jego uczestnikiem nie jest rezultatem umowy wzajemnej. Uczestnicy nie dokonują żadnych świadczeń w zamian za otrzymanie nagrody, a sam fakt wzięcia udziału w konkursie nie powoduje powstania świadczenia ekwiwalentnego wobec spółki. Ma więc tu zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT.

Wyrok NSA z 8 lipca 2025 r., sygn. akt II FSK 1363/22