Zagadnienia istotne z punktu widzenia podatku u źródła są na tyle wielowątkowe, że zajęcie określonego stanowiska wymaga pogłębionej analizy, aby przynosiło ono więcej odpowiedzi niż pytań. Takie stanowisko jest też na tyle wielowątkowe, że próby odpowiedzi na wszystkie wątpliwości w jednym dokumencie skutkowały stopniowym wydłużaniem całego procesu. Aby umożliwić wydanie objaśnień, konieczne było podzielenie tego procesu na określone etapy. W tym celu, dla zidentyfikowania najbardziej węzłowych problemów w podatku u źródła, zostały powołane w 2024 r. trzy grupy robocze.
Ponadto na podatek u źródła znaczący wpływ ma podejście kształtujące się także poza Polską. Jest to bowiem podatek, który w takiej czy innej formie pobiera większość państw. Obserwacja stanowisk zajmowanych przez TSUE i analiza wyroków wydawanych przez sądy administracyjne innych krajów była istotna dla znalezienia kompromisu pomiędzy interesem skarbu państwa a zachowaniem atrakcyjności inwestycyjnej Polski. W ostatnich sześciu latach mogliśmy obserwować, jak pojęcie rzeczywistego właściciela uszczegóławia się w państwach członkowskich UE wskutek wyroków duńskich TSUE z 2019 r. Był to efekt praktyki organów i sądów administracyjnych, a więc proces stopniowy. W ostatnich latach podejście to zaczęło się konkretyzować.
Ze względu na to i wskutek prac grup roboczych podjęliśmy decyzję o wydaniu w pierwszej kolejności objaśnień dotyczących właśnie zagadnienia rzeczywistego właściciela. Było to długotrwałe i wieloaspektowe zadanie, bez którego jednak nie określilibyśmy podstawowych systemowych wątpliwości. Mamy nadzieję, że będzie to dobry i konkretny fundament dla dalszych prac.
W tym przypadku zależało nam o wiele bardziej na jakości niż na szybkości. Chciałbym przy tej okazji podziękować pracownikom departamentu podatków dochodowych, KAS oraz partnerom społecznym za ogrom pracy włożony w przygotowanie objaśnień. Rozwiązywanie problemów podatkowych na drodze dialogu z biznesem jest teraz standardem działania Ministerstwa Finansów.
Sytuacja, w której powoływano się na nieopublikowane formalnie objaśnienia, była nieco dziwna. Dialog z biznesem traktujemy bardzo poważnie i podobnie traktowany będzie rezultat tego dialogu, czyli objaśnienia podatkowe, o których rozmawiamy. Mają one moc ochronną, w bardzo konkretny sposób określoną przez przepisy ordynacji podatkowej. W MF możemy poruszać się jedynie w tym, określonym prawem, obszarze oraz z poszanowaniem niezależności innych organów i niezawisłości sądów. Dokonamy jednak przeglądu interpretacji indywidualnych pod kątem wskazanym przez pana redaktora i postaramy się wyeliminować tę niespójność, o ile faktycznie miała ona miejsce. Mamy jednak nadzieję, że wydane objaśnienia będą ważnym głosem w procesie kształtowania się podejścia do zagadnienia rzeczywistego właściciela.
Mamy świadomość, że w codziennej praktyce płatników i podatników największe wątpliwości budziło to, czy dany podmiot jest rzeczywistym właścicielem. Udzielenie odpowiedzi na te wątpliwości jest istotną, jakościową i widoczną na co dzień zmianą.
Tak, udało nam się wypracować stanowisko przewidujące możliwość zastosowania koncepcji look through approach, nazywanej też w skrócie LTA. Wskazane przez pana zagadnienia, w tym właśnie LTA, były konsultowane w ramach grup roboczych. W ich pracach udział brali zarówno przedstawiciele Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), jak i przedstawiciele strony społecznej. Tak zróżnicowana grupa oznacza, że wypracowane stanowisko jako całość było wynikiem systemowego kompromisu.
Tak jak wskazywałem, zdajemy sobie sprawę, że przed nami stoi jeszcze kilka wyzwań, w tym uważne monitorowanie praktyki stosowania wydawanych objaśnień i ewentualna związana z tym reakcja. Będziemy kontynuować prace, a naszym celem jest utrzymanie wypracowanego standardu, który umożliwił wydanie zarówno objaśnień, jak i dwóch interpretacji ogólnych.
Jest to jeden z tematów, który zdecydowanie wymaga systemowego ujęcia i wyjaśnienia. Pytania dotyczące takich kwestii, jak certyfikat rezydencji, ubruttowienia płatności przez płatnika czy formy i terminów składania informacji i oświadczeń napływają do nas zarówno ze strony KAS, jak i ze strony społecznej. Zdajemy więc sobie sprawę z ich istotności i mamy świadomość, że nie tylko dla nas dalsze wyjaśnienie wątpliwości jest jedną z priorytetowych potrzeb.
Tak, w odpowiedzi na zgłoszenia w tym zakresie podjęliśmy już prace. Jesteśmy w trakcie analiz procesu wydawania opinii o stosowaniu preferencji i identyfikacji elementów, które mogą skutkować nieuzasadnionymi zatorami czasowymi. Naszym celem jest pełne wyeliminowanie tego rodzaju problemów i umożliwienie uzyskiwania opinii w najkrótszym możliwym czasie.
Jest to jedno z zagadnień, któremu przyglądamy się z bliska, w tym analizujemy jego kontekst międzynarodowy. Tak jak w pozostałych przypadkach, będziemy dążyć do zachowania równowagi pomiędzy interesem skarbu państwa a atrakcyjnością inwestycyjną Polski. ©℗