statystyki

Nie należy automatycznie stosować się do rad urzędnika skarbowego

autor: Agnieszka Pokojska23.09.2016, 19:00
Urzędnik, praca

Urzędnik, pracaźródło: ShutterStock

Korzystałam niedawno z infolinii Krajowej Informacji Podatkowej – pisze pani Katarzyna. Nie jestem pewna, czy odpowiedź, jaką uzyskałam, jest prawidłowa. – Zastanawiam się, czy w razie błędu będę mogła wybronić się uzyskaniem błędnej informacji – pyta czytelniczka

Nie. Jeżeli podatnicy mają wątpliwości co do swoich obowiązków wobec fiskusa, poradę mogą uzyskać, dzwoniąc do Krajowej Informacji Podatkowej. Jeżeli jednak podatnik zastosuje się do takiej telefonicznej porady i okaże się ona błędna, będzie musiał zapłacić podatek, i to z odsetkami. Tak będzie nie tylko w przypadku porady telefonicznej pracownika Krajowej Informacji Podatkowej, lecz także zastosowania się do odpowiedzi na petycję ministra finansów czy do informacji urzędnika w okienku. Tak otrzymane informacje nie gwarantują żadnej ochrony.

Potwierdza to orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego. Przykładowo: tak było w wyroku, który dotyczył błędnej informacji przekazanej przez osobę pracującą w urzędzie skarbowym. Sąd wyjaśnił, że pracownik urzędu nie jest organem administracji i udzielone przez niego pouczenie nie ma takiej mocy, jak interpretacja, a samo powoływanie się na nie jest infantylne. Zdarzało się natomiast, że podatnicy wygrywali, gdy zastosowali się do broszury informacyjnej, zamieszczonej na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (Finanse.mf.gov.pl). Można tam znaleźć odpowiedzi na różne pytania, np. jak rozliczyć się z fiskusem, skorzystać z ulg, opodatkować sprzedaż samochodu lub mieszkania.

NSA uznał, że podatnicy, którzy postąpili zgodnie z wyjaśnieniami zawartymi w broszurze informacyjnej MF, działali w zaufaniu do organów podatkowych. – Skoro więc broszura nie uwzględniała najnowszych zmian w prawie, nie mogą oni ponosić negatywnych konsekwencji – stwierdzili sędziowie.

Najwięcej gwarancji dają jednak interpretacje podatkowe. Czytelniczka może wystąpić o nią, składając wniosek na stosownym formularzu (ORD-IN, ORD-IN/A). W tym dokumencie trzeba wyczerpująco opisać stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe i przedstawić własne stanowisko. Nie dołącza się do niego żadnych dokumentów.


Pozostało jeszcze 70% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (5)

  • dziadek(2016-09-24 07:42) Zgłoś naruszenie 40

    skoro profesjonalna służba czyni błędy to oznacza, że system prawny jest absolutnie niespójny i nie do oanowania. zatem czy można wymagać niemożliwego od zwykłego podatnika? podatnik podobno MUSI znać prawo, prawo którego nie ogarnia profesjonalista ze służby skarbowej. aaaaa a różnica między podatnikiem a profesjonalistą ze służby jest taka, że podatnik odpowiada a profesjonalista już nie i do tego podatnik oprócz tego, że ma perfekcyjnie ogarniać to czego nie ogarnia profesjonalista to jeszcze musi zarobić na własne utrzymanie no i przede wszystkim na utrzymanie całej rzeszy profesjonalistów żyjących z podatków .

    Odpowiedz
  • sn(2016-09-24 11:43) Zgłoś naruszenie 20

    Urzędnik Państwa Prawa do którego należy mieć zaufanie, jako przedstawiciel reprezentuje organ ,jest szkolony i utrzymywany za nasze podatki ,nie zna przepisów i nie odpowiada za to co wyczynia (nie odpowiada za czynności wszelkie ,jak nie zna nie powinien udzielać info i być tam zatrudniony -być może to są kolesie, nieudaczniki partyjne, pociotki , nepotyzm - dziwne !!!!) . Obywatel bez specjalizacji ,szkolenia ma znać , jak widać tak pokręcone prawo . Ludzie do jakiego absurdu doszło to nasze Państwo , rządzone przez tych POpartychPSL ,co oni robili przez 8 lat, dobrze się obławiali w mętnej wodzie. Z NOWEJ ZMIANY tego nie poprawiają, na co czekają ???. WYBORCY- Czy te dwie ekipy do czegoś się nadają ???!!!.

    Odpowiedz
  • pieniażek...(2016-09-24 01:35) Zgłoś naruszenie 20

    czyli -- należy ZLIKWIDOWAĆ " Infolinie Krajowej Informacji Podatkowej" którą (jak zwykle) wymyślił jakiś KRETYN -pociotek pracownika "finansowki".!

    Odpowiedz
  • L-S(2016-09-24 23:36) Zgłoś naruszenie 10

    to samo dotyczy nieprawdopodobnie wadliwych informacji na infolinii ZUS-u; dla mnie to był szok, gdy o tę samą kwestię pracownik oddziału ZUS podał całkowicie odmienne informacje ratując mnie przed kłopotami, wezwaniami itp. o klęska instytucji publicznych i ich reprezentantów kosztujących nas miliardy

    Odpowiedz
  • StAAbrA(2016-09-24 14:12) Zgłoś naruszenie 10

    Nowy złodziejski numer "na udzielenie porady" (czyt. : na wpuszczenie w maliny) . Oczywiście numer nie jest nowy , ale do tej pory , w tzw. procesie odwoławczym , mafia jednak ustępowała - by zmniejszyć skalę jumy "na rympał" . Albo "na chama" , jak kto woli . Niniejsza zajawka , to wytyczne mafii dla służb - że od teraz sPOko . Czyli MOżna .

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane