W ramach ulgi na ekspansję nie można odliczyć kosztów certyfikatów, które nie są wymagane prawem przy wejściu na dany rynek – stwierdził dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Chodzi o ulgę dla producentów, która pozwala po raz drugi potrącić wydatki poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. Raz są one odliczane jako koszty uzyskania przychodu, drugi raz – w ramach preferencji, nie więcej jednak niż 1 mln zł rocznie. Warunkiem jest jakikolwiek wzrost przychodów ze sprzedaży produktów w okresie dwóch lat lub uzyskanie przychodu ze zbycia nowych produktów.

Preferencja ta dotyczy kosztów wymienionych w art. 18eb ust. 7 pkt 1–5 ustawy o CIT. Wśród nich są m.in. koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych (art. 18eb ust. 7 pkt 4).

Z pytaniem o to wystąpiła spółka, która chcąc rozszerzyć krąg swoich klientów, występuje o certyfikaty:

  • świadczące o prawidłowej i bezpiecznej produkcji oraz o dopuszczeniu produktu do obrotu po przejściu licznych testów i inspekcji,
  • potwierdzające stosowanie dobrych praktyk w zakresie zarządzania ryzykiem i ciągłością działania w łańcuchu dostaw,
  • potwierdzające zachowanie standardów istotnych dla kwestii społecznych i środowiskowych przy zakupie i używaniu w produkcji 100-proc. certyfikowanego oleju,
  • świadczące m.in. o braku negatywnego wpływu danego produktu na zdrowie konsumenta,
  • potwierdzające koszerność danego wyrobu.

Spółka wyjaśniła, że certyfikaty te nie są wymagane z mocy prawa ani przy wejściu na dany rynek, ale – jak podkreśliła – wymagają ich jej główni kontrahenci.

Chciała się więc upewnić, że wydatki na uzyskanie tych certyfikatów będzie mogła rozliczyć w ramach ulgi na ekspansję.

Nie zgodził się na to dyrektor KIS. Odwołał się do literalnego brzmienia art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o CIT, a wynika z niego, że ulgą na ekspansję są objęte wyłącznie koszty uzyskania przychodów poniesione na przygotowanie dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych.

Zatem koszty uzyskania certyfikatów, które nie są wymagane prawem przy wejściu na rynek, nie mogą zostać odliczone w ramach ulgi na ekspansję, nie są bowiem niezbędne do sprzedaży produktów – podsumował dyrektor KIS.©℗