Rządowy projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych doprecyzowuje w obu ustawach katalog przypadków, w których dochód podatnika podlegającego ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu przyjmuje się za uzyskany na terytorium Polski.
Projekt określa zasady ustalania przychodu z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółce będącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część – w wysokości wartości tego wkładu określonej w umowie lub podobnym dokumencie, nie mniejszej niż wartość rynkowa.
Ponadto przewiduje doprecyzowanie przepisów, dotyczących ustalania kosztów uzyskania przychodów w przypadku zbycia udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej.
Pozostałe rozwiązania
Podatnicy niemający na terytorium Polski siedziby lub zarządu (nierezydenci) podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych wyłącznie od dochodów uzyskanych na terytorium Polski. Chodzi o tzw. ograniczony obowiązek podatkowy, określony art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie konkretyzuje, co należy uznać za „dochód uzyskany na terytorium Polski”. Brak definicji pojęcia powoduje w praktyce szereg problemów, może prowadzić do niewykazywania na terytorium Polski dochodów przez nierezydentów np. w przypadku zbycia udziałów/akcji (ogółu praw i obowiązków) w polskiej spółce kapitałowej (osobowej), której majątek składa się w przeważającej części z nieruchomości, pomimo, iż prawo do opodatkowania tego rodzaju dochodu przyznawane jest Polsce na mocy umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Omawiany projekt wskazuje w katalogu mającym charakter otwarty przykładowych sytuacji, w których dochód nierezydenta uznaje się jednoznacznie za uzyskany na terytorium Polski dla celów ustalania ograniczonego obowiązku podatkowego.
Projekt uchyla ograniczenia zaliczania w koszty podatkowe wartości odpisów amortyzacyjnych od wartości wkładu nieprzekazanego na kapitał zakładowy spółki.
Projekt przewiduje ograniczenie możliwości stosowania stawki 15 proc. dla podatników rozpoczynających działalność, powstałej w wyniku szeregu operacji restrukturyzacyjnych. Będą oni mogli mieć możliwości stosowania preferencyjnej stawki podatku dochodowego od osób prawnych – na zasadzie karencji - dopiero od trzeciego roku podatkowego, pod warunkiem, że zostanie zachowana reguła pozostawania w tym roku małym podatnikiem.
Kiedy niższa stawka?
Projekt określa sytuację podatników po dniu ogłoszenia ustawy, a przed dniem jej wejścia w życie, na skutek operacji restrukturyzacyjnych. Podatnicy ci stosowaliby stawkę podatku w wysokości 19 proc. w roku podatkowym rozpoczynającym się po 31 grudnia 2016 r.
Przepisy przejściowe
Projekt zawiera także przepisy przejściowe dla podatników, którzy dokonują amortyzacji składnika majątku nabytego w drodze otrzymanego wkładu niepieniężnego, przed dniem wejścia w życie ustawy. W myśl proponowanych zmian, odpisów amortyzacyjnych nie dokonuje się od tej części wartości wkładu niepieniężnego, która nie została przekazana na kapitał zakładowy.
Ponadto, jeżeli rok podatkowy podatnika, jest inny niż kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2017 r. i zakończy się po dniu 31 grudnia 2016 r., to podatnicy będą stosować do końca tego przyjętego przez siebie roku podatkowego dotychczasowe przepisy.
Omawiany projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma wejść w życie w większości 1 stycznia 2017 r.
Omawiany projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych trafi teraz pod obrady rządu.