Przedsiębiorca rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej może skorzystać z kredytu podatkowego tylko w jednym roku podatkowym.
Kredyt podatkowy przysługuje tylko w jednym roku podatkowym. Podatnik korzystający z preferencji zwolniony jest z obowiązku opłacania zaliczek (opłacania ryczałtu) w roku podatkowym następującym bezpośrednio po roku, w którym rozpoczął prowadzenie działalności, jeżeli w roku jej rozpoczęcia działalność ta była prowadzona co najmniej przez pełnych 10 miesięcy. Jeżeli warunek ten nie jest spełniony, ze zwolnienia można korzystać w roku następującym dwa lata po roku, w którym podatnik rozpoczął prowadzenie działalności. Oznacza to, że podatnik, który chce skorzystać z kredytu podatkowego, musi prowadzić działalność gospodarczą i na ogólnych warunkach płacić zaliczki na podatek w pierwszym okresie swojego istnienia.
Kredyt podatkowy został uregulowany w trzech ustawach dochodowych: w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przepisy o kredycie podatkowym mają zastosowanie do podatników, którzy rozpoczęli po raz pierwszy prowadzenie działalności nie wcześniej niż 26 października 2002 r. W tym dniu weszły w życie regulacje dotyczące kredytu podatkowego. Ze zwolnienia może skorzystać tylko przedsiębiorca spełniający wszystkie ustawowe kryteria. Przywilej ten przysługuje, jeżeli podatnik:
• w okresie poprzedzającym rok korzystania ze zwolnienia osiągnął średniomiesięczny przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej przynajmniej w wysokości stanowiącej równowartość w złotych kwoty 1 tys. euro,
• od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności do dnia 1 stycznia roku podatkowego, w którym rozpoczyna korzystanie ze zwolnienia, był małym przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów o działalności gospodarczej,
• w okresie poprzedzającym rok korzystania ze zwolnienia zatrudniał, na podstawie umowy o pracę, w każdym miesiącu co najmniej 5 osób w przeliczeniu na pełne etaty,
• w prowadzonej działalności nie wykorzystuje środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a także innych składników majątku, pochodzącego z likwidacji działalności o znacznej wartości - udostępnionych mu nieodpłatnie przez osoby zaliczone do I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn, wykorzystywanych uprzednio w działalności gospodarczej prowadzonej przez te osoby i stanowiących ich własność,
• złożył właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o korzystaniu z kredytu podatkowego do 31 stycznia roku podatkowego, w którym podatnik będzie z niego korzystał.
Podatnicy, którym przysługuje kredyt podatkowy w rocznym zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym z niego korzystali, wykazują osiągnięty dochód (poniesioną stratę) z pozarolniczej działalności gospodarczej. Dochodu tego nie łączy się z dochodami z innych źródeł. Dochód z działalności osiągnięty w roku korzystania z kredytu podatkowego łączy się z dochodem (stratą) z tego źródła, wykazanym w zeznaniach o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) składanych za pięć kolejnych lat następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik korzystał ze zwolnienia, w wysokości 20 proc. tego dochodu w każdym z tych lat.
JAK TO ZROBIĆ...
Korzystamy z kredytu podatkowego
PROBLEM: Moja firma rozpoczęła działalność w lutym 2007 r. Do końca stycznia 2008 r. złożyłem w urzędzie skarbowym oświadczenie o korzystaniu z kredytu podatkowego. W 2008 roku osiągnąłem dochód w wysokości 50 tys. zł. Jak prawidłowo powinienem rozliczyć kredyt podatkowy?
ROZWIĄZANIE: Podatnik nie musiał do końca 2008 r. opłacać zaliczek na podatek. Uzyskany w tym roku dochód wykaże w zeznaniu podatkowym za 2008 rok, ale nie zapłaci podatku. Dochód ten podlega doliczeniu do dochodów osiąganych w kolejnych pięciu latach w wysokości 10 tys. zł w każdym z tych lat.