statystyki

Odmawiając unijnym funduszom zwolnienia z CIT, fiskus narusza prawo

autor: Zbigniew Marczyk19.10.2015, 10:48; Aktualizacja: 19.10.2015, 11:43
Z uwagi na powyższą specyficzną konstrukcję prawną niemieckich funduszy inwestycyjnych polskie organy podatkowe wykazywały się w ubiegłych latach znaczną kreatywnością przy negowaniu ich prawa do zwolnienia z CIT w Polsce

Z uwagi na powyższą specyficzną konstrukcję prawną niemieckich funduszy inwestycyjnych polskie organy podatkowe wykazywały się w ubiegłych latach znaczną kreatywnością przy negowaniu ich prawa do zwolnienia z CIT w Polsceźródło: ShutterStock

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił pięć skarg kasacyjnych ministra finansów. Może wreszcie wpłynie to na zmianę stanowiska organów podatkowych i zwiększy zainteresowanie polskim rynkiem.

Po ponad trzech latach od otrzymania negatywnych interpretacji podatkowych niemieckie fundusze inwestycyjne doczekały się wreszcie finalnego rozstrzygnięcia przed Naczelnym Sądem Administracyjnym spraw dotyczących zwolnienia ich z polskiego podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: CIT). 8 października 2015 r. NSA oddalił bowiem skargi kasacyjne złożone przez ministra finansów od pięciu korzystnych dla funduszy wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (wyroki NSA o sygn. akt: I FSK 2152/13, II FSK 2153/13, I FSK 2154/13, II FSK 2279/13 oraz II FSK 2280/13). Są to kolejne pozytywne dla funduszy niemieckich orzeczenia NSA wydane w bieżącym roku.

Wcześniej, 16 czerwca 2015 r., wydany został wyrok (sygn. akt II FSK 1279/13) w podobnej sprawie dotyczącej również niemieckiego funduszu inwestycyjnego, w którym sąd uznał za bezzasadną odmowę wydania interpretacji indywidualnej dla takiego funduszu.

Jak to się zaczęło

Początek sporów między polskim fiskusem a funduszami inwestycyjnymi z siedzibą w innych krajach UE może być w zasadzie datowany na 1 maja 2004 r., kiedy Polska przystąpiła do Unii Europejskiej. Od tej daty stało się jasne, że przepisy polskiej ustawy o CIT, przewidując w art. 6 ust. 1 pkt 10 zwolnienie z CIT jedynie dla funduszy inwestycyjnych utworzonych na podstawie polskiej ustawy o funduszach inwestycyjnych, dyskryminują podobne podmioty z innych krajów unijnych. Z uwagi na istotne naruszenie podstawowych zasad, na jakich opierały się traktaty unijne, tj. swobody przepływu kapitału oraz swobody przedsiębiorczości, Komisja Europejska kilkukrotnie występowała do Polski o wprowadzenie stosownych zmian w ustawie o CIT obejmujących zwolnienie z opodatkowania również dochody uzyskane w Polsce przez fundusze inwestycyjne z siedzibą w innych krajach UE. Pierwsze formalne wystąpienie Komisji w tym zakresie miało miejsce 23 marca 2007 r. Komisja zwróciła w nim uwagę, że wyższe opodatkowanie zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych może zniechęcać do inwestowania w Polsce. Jednak z uwagi na brak zmian legislacyjnych w ustawie o CIT komisja skierowała 15 maja 2009 r. do Polski tzw. uzasadnioną opinię, zobowiązując nasz kraj do rozszerzenia zwolnienia z CIT na fundusze inwestycyjne z innych krajów UE. W rezultacie 1 stycznia 2011 r. ustawodawca wprowadził do ustawy o CIT przepisy mające na celu zwolnienie z CIT funduszy inwestycyjnych z siedzibą w innych krajach UE lub EOG.


Pozostało 93% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane