Wielu sędziów, skuszonych ulgą dla seniorów, nie przeszło w stan spoczynku, tylko pozostało aktywnych zawodowo. Liczyli na zwolnienie z PIT, a… odpowiedzą nie tylko za zaległość podatkową, lecz także karnie za złożenie nieprawdziwego oświadczenia
W przepisie o uldze dla aktywnych seniorów jest wprawdzie mowa o stosunku służbowym i rezygnacji z sędziowskiego uposażenia w stanie spoczynku, ale to pułapka. Nowe podatkowe zwolnienie nie przysługuje sędziom - wynika jednoznacznie z interpretacji wydawanych obecnie przez dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.
Jeżeli sąd, kierując się oświadczeniem złożonym przez sędziego, nie potrąci zaliczki na
PIT, to za błąd odpowie bezpośrednio sędzia, a nie sąd, i to karnie - za złożenie nieprawdziwego oświadczenia.
Co więcej,
fiskus upatruje tu trzech rodzajów odpowiedzialności: „Złożenie nieprawdziwego oświadczenia grozi seniorowi nie tylko odpowiedzialnością za zaległości (podatkowe) i karnoskarbową, ale także karną, jak za fałszywe zeznania” - stwierdził dyrektor KIS w licznych interpretacjach, m.in. z 4 lipca br. (sygn. 0112-KDIL2-1. 4011.410.2022.2.DJ).
Nikt sędziów o tym nie uprzedzał. Również
Ministerstwo Sprawiedliwości i Sąd Najwyższy nie zgłaszali w tym zakresie żadnych uwag, gdy rok temu konsultowano projekt Polskiego Ładu.
Dopiero teraz wychodzą na jaw konsekwencje nieopatrznego sięgnięcia po nową ulgę.
Ulga na zachętę
Chodzi o zwolnienie przysługujące na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o
PIT. Potocznie jest ono zwane ulgą dla aktywnych seniorów, bo ma zachęcać do zawodowej aktywności po ukończeniu 60. roku życia (kobiety) i 65. roku życia (mężczyźni).
Ulga polega na zwolnieniu z
PIT przychodów do wysokości 85 528 zł rocznie. Podatek jest tylko od nadwyżki, z tym że w grę wchodzi dodatkowo jeszcze kwota dochodu wolnego od PIT, czyli 30 tys. zł. Zwolnione z PIT przychody mogą być z różnych źródeł, w tym m.in. ze stosunku służbowego. Ważne, aby senior, mimo nabycia uprawnień, nie pobierał:
- emerytury lub renty rodzinnej (niezależnie od tego, z którego systemu one przysługują; czy powszechnego, czy rolniczego, czy wojskowego itd.), ani
- uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie - Prawo o ustroju sądów powszechnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2072 ze zm.).
Problem wziął się z tego ostatniego zastrzeżenia. Wielu sędziów uznało, że skoro przepis wymienia uposażenie przysługujące w stanie spoczynku, a oni z niego zrezygnują i pozostaną aktywni zawodowo, to będą mieli prawo do zwolnienia z PIT.
Wskazówką dla nich jest także inna część tego przepisu, wymieniająca - jako zwolnione - przychody ze stosunku służbowego, czyli jak ulał pasujące do sytuacji sędziego.
Warunek pułapka
Pułapka kryje się w innym fragmencie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT - tam, gdzie jest warunek, że z tytułu uzyskiwania przychodów (tych, które mają być zwolnione z podatku) podatnik musi podlegać ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1009 ze zm.).
Sędzia tym ubezpieczeniom nie podlega, bo od sędziowskiego wynagrodzenia nie odprowadza się składek na ubezpieczenie społeczne. Wynika to wprost z art. 91 par. 9 ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2072 ze zm.). Jest to zasadniczy powód, dlaczego sędziowie nie spełniają warunku do zwolnienia z PIT.
Fiskus: za złożenie nieprawdziwego oświadczenia grozi seniorowi nie tylko odpowiedzialność za zaległości, ale i karna
Zdaniem Przemysława Antasa, partnera w Ontilo, przepis nie pozostawia wątpliwości - zwolnione z PIT są przychody, z tytułu których podatnik podlega ubezpieczeniom społecznym. Zastanawiające tylko - mówi ekspert - dlaczego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT pojawił się warunek niepobierania uposażenia należnego sędziemu w stanie spoczynku, skoro samo uposażenie też nie podlega ubezpieczeniom społecznym, więc nawet gdyby sędzia je pobierał, to też nie płaciłby składek na te ubezpieczenia.
- Można interpretować przepis w ten sposób, że zwolnieniu podlega sędzia, który osiąga przychody z innego tytułu niż uposażenie (i nie pobiera samego uposażenia). Jednak nie do końca ma to sens - mówi radca prawny (patrz: opinia w ramce).
Pod rygorem odpowiedzialności
Problem byłby może mniej istotny, gdyby nie to, że wielu sędziów, nieświadomych tego dodatkowego wymogu, złożyło już swoim płatnikom oświadczenia, że spełniają warunki do zwolnienia z PIT. Zasadą jest bowiem, że płatnik (w tym wypadku sąd) uwzględnia zwolnienie z PIT tylko, jeżeli dostanie od podatnika takie pisemne oświadczenie (art. 32 ust. 1g ustawy o PIT).
Sędziowie musieli w nim napisać: ,,Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Takiej klauzuli wymaga art. 32 ust. 1h ustawy o PIT - przepis wprowadzony równolegle z ulgą dla aktywnych seniorów. Oświadczenie to - jak mówi podatkowy przepis - zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
Ignorujcie oświadczenie
Dlatego teraz, gdy okazało się, że aktywnym zawodowo sędziom zwolnienie z PIT wcale nie przysługuje, dyrektor KIS radzi sądom - jako płatnikom - by pomijały złożone przez sędziów oświadczenia i nie stosowały ulgi na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT.
Tak wynika z licznych wydanych już interpretacji. Przykładowo, we wspomnianej z 4 lipca 2022 r. (sygn. 0112-KDIL2-1. 4011.410.2022.2.DJ) czytamy, że „sąd jako płatnik, znając stan prawny i faktyczny, nie powinien stosować złożonego przez sędziego oświadczenia o spełnieniu warunków do zastosowania tego zwolnienia, mimo że oświadczenie to jest składane przez podatnika pod rygorem odpowiedzialności karnej (…), co chroni płatnika-sąd przez odpowiedzialnością za zastosowanie się do tego oświadczenia”.
Dyrektor KIS potwierdził, że płatnik nie musi rozważać, czy senior spełnił wymogi prawa do emerytury i jej niepobierania. Ale dla zastosowania zwolnienia powinien jednak „przeanalizować oświadczenie seniora (strona podmiotowa) oraz zbadać, czy zwalniane z podatku przychody nie przekraczają kwoty 85 528 zł i są oskładkowane (strona przedmiotowa)”.
Tak samo stwierdził w innych interpretacjach, m.in. z 28 czerwca 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT2-3. 4011.91.2022.2.RR), z 24 czerwca 2022 r. (sygn. 0114-KDIP3-2. 4011.311.2022.1.MR), z 23 czerwca 2022 r. (sygn. 0114-KDIP2-2. 4011.210.2022.1.IN). Identycznie odpowiedział 29 czerwca 2022 r. na pytanie złożone nie przez sąd, lecz bezpośrednio przez sędziego (sygn. 0113-KDIPT2-1. 4011.313.2022.2.MGR): „Pani (kobieta powyżej 60. roku życia, sędzia sądu okręgowego, otrzymująca przychody ze stosunku służbowego i z tego tytułu osiągająca wynagrodzenie, od którego nie odprowadza się składek na ubezpieczenie społeczne) - nie może skorzystać z «ulgi dla pracującego seniora». Nie spełnia bowiem pani podstawowego kryterium - podlegania z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym”.
Podobnego zdania co do powinności płatnika jest Przemysław Antas - zbadanie, czy dany przychód jest tytułem do ubezpieczeń społecznych, należy do płatnika składek. Płatnik nie potrzebuje do tego oświadczenia podatnika. Dlatego - według eksperta - w ogóle nie powinno być w tym wypadku mowy o odpowiedzialności karnej sędziego. ©℗
Przemysław Antas radca prawny, partner w Ontilo
/
Materiały prasowe
Przepis jest raczej jasny -zwolnione z PIT są przychody, z tytułu których podatnik podlega ubezpieczeniom społecznym. Zwolnienie zostało wprowadzone w celu odciążenia systemu ubezpieczeń społecznych: podatnik otrzymuje zwolnienie od PIT, ale w zamian za to nie pobiera emerytury i płaci składki do ZUS -w założeniu po to, by jego emerytura była wyższa. Ma to zachęcać seniorów do dalszej aktywności zawodowej.
Zastanawiające, dlaczego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT pojawił się warunek niepobierania uposażenia należnego sędziemu w stanie spoczynku. Uposażenie takie nie podlega ubezpieczeniom społecznym. Tym bardziej że co do zasady nie można pobierać jednocześnie uposażenia i emerytury (w razie zbiegu pobiera się uposażenie).
Można interpretować przepis w ten sposób, że zwolnieniu podlega sędzia, który osiąga przychody z innego tytułu niż uposażenie (i nie pobiera samego uposażenia). Jednak nie do końca ma to sens, bo sędziego w stanie spoczynku nadal obowiązuje, co do zasady, zakaz podejmowania dodatkowego zatrudnienia (art. 86 w zw. z art. 105 ustawy o ustroju sądów powszechnych). A wychodzi na to, że zwolnienie z PIT jest dla sędziego, który nie utrzymuje się z uposażenia ani z emerytury (do której przeważnie i tak nie ma prawa), tylko z dochodów osiąganych poza wymiarem sprawiedliwości, o ile w ogóle ma możliwość takiego zarobkowania.
Mam dużą wątpliwość, czy w omawianym przypadku sędziowie w ogóle powinni obawiać się sankcji karnej. Moim zdaniem nie. W art. 31 ust. 1g ustawy o PIT chodzi o oświadczenie podatnika (tu: sędziego), że spełnia on warunki do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 tej ustawy. Uważam, że chodzi o oświadczenie dotyczące okoliczności faktycznych, a więc potwierdzających, że podatnik nie pobiera emerytury ani uposażenia. Natomiast zarówno oświadczenie to, jak i sankcja karna nie dotyczą przesłanek prawnych (warunków) stosowania samego zwolnienia, a więc tego, że dotyczy ono przychodów, z tytułu których podatnik podlega ubezpieczeniom społecznym.
Jest to nie tyle okoliczność faktyczna, co element konstrukcyjny zwolnienia, który ma samodzielnie rozpoznać płatnik składek. Płatnik nie potrzebuje do tego oświadczenia podatnika.
Oświadczeniem, o którym mowa w art. 31 ust. 1g ustawy o PIT są więc objęte okoliczności, o których mowa w lit. a-f art. 21 ust. 1 pkt 154 tej ustawy (bo płatnik nie wie, jakie świadczenia pobiera podatnik), a nie to, czy przychód, do którego stosuje się zwolnienie, jest objęty ubezpieczeniem społecznym. Bo to wynika wprost z przepisów. ©℗
Zgodnie z następującymi przepisami ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2072 ze zm.):
Sędzia przechodzi w stan spoczynku z dniem ukończenia 65 roku życia, chyba że nie później niż na sześć miesięcy i nie wcześniej niż na dwanaście miesięcy przed ukończeniem tego wieku oświadczy Krajowej Radzie Sądownictwa wolę dalszego zajmowania stanowiska i przedstawi zaświadczenie stwierdzające, że jest zdolny, ze względu na stan zdrowia, do pełnienia obowiązków sędziego, wydane na zasadach określonych dla kandydata na stanowisko sędziowskie.
Sędzia będący kobietą przechodzi na swój wniosek w stan spoczynku po ukończeniu 60 lat, niezależnie od okresu przepracowanego na stanowisku prokuratora lub sędziego.
Od wynagrodzenia sędziów nie odprowadza się składek na ubezpieczenie społeczne.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT:
„wolne od podatku dochodowego są przychody (…) otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (…)”. ©℗