Przedsiębiorca może zmniejszyć przychód o wydatki poniesione podczas spotkania biznesowego na zakup napojów wyskokowych – potwierdził dyrektor katowickiej izby w dwóch interpretacjach.
Spytali o to znane polskie wydawnictwo oraz radcę prawnego prowadzącego własną kancelarię. Z ich pytań wynikało, że spotkania biznesowe z klientami odbywają się m.in. w restauracjach, także tych z wyższej półki. Zarówno wydawnictwo, jak i radca prawny mieli wątpliwości, czy mogą odliczyć od przychodu wydatki na zakup napojów alkoholowych do posiłków (wykazywane jako oddzielna pozycja na fakturze). Wskazywali, że są to wydatki służące osiągnięciu przychodu, ale niemające na celu reprezentacji, czyli wykazania przed klientem pozytywnego wizerunku firmy. Nie dotyczy ich zatem wyłączenie z kosztów podatkowych, o którym mowa odpowiednio w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT i 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT.
W obu wnioskach pytający powołali się na korzystną dla siebie linię orzeczniczą zapoczątkowaną wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z 17 czerwca 2013 r. (sygn. akt II FSK 702/11) oraz na interpretację ogólną ministra finansów z 25 listopada 2013 r. (nr DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521). Wynika z nich, że wydatki na organizację spotkań biznesowych, w tym także na zakup alkoholu, mogą być kosztem podatkowym.
Potwierdził to także dyrektor katowickiej izby w obu interpretacjach. Podkreślił jednak, że trzeba mieć dokumenty potwierdzające związek poniesionych wydatków z przychodem. Nie wystarczą w tym celu rachunki z restauracji, ale konieczne będą wszelkie inne dokumenty potwierdzające, że taki wydatek był biznesowo racjonalny – stwierdził dyrektor.
Interpretacje dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 12 grudnia 2014 r., nr IBPBI/1/423-38/14/ESZ i IBPBI/1/415-1075/14/ESZ