Skorzystają zleceniobiorcy oraz niepracujący emeryci. W ich kieszeniach może zostać nawet 4500 zł więcej niż dziś. Znakomita większość emerytów zyska też w porównaniu do 2021 r.
Potwierdzają to szczegółowe wyliczenia przygotowane dla DGP przez firmę doradczą PwC (patrz tabele). Pokazujemy w nich, jak kwota brutto (przed opodatkowaniem i oskładkowaniem) przedkłada się na kwotę netto (do ręki) w zależności od przyjętych zasad, tj. obowiązujących: do końca 2021 r., od początku 2022 r. (czyli według Polskiego Ładu), a także jak będzie po korekcie Polskiego Ładu (za 2022 r.).
Zyskują zleceniobiorcy...
Obecnie Polski Ład oznacza straty dla zleceniobiorców już przy poziomie przychodów ok. 5700 zł brutto miesięcznie. To skutek dwóch zmian wprowadzonych 1 stycznia br.: likwidacji możliwości odliczenia od
podatku składki zdrowotnej oraz braku mechanizmu rekompensującego, czyli ulgi dla klasy średniej.
Co prawda po korekcie Polskiego Ładu zleceniobiorcy nadal nie będą korzystać z tej ulgi (bo zostanie ona zlikwidowana), ale zyskają na obniżce stawki
PIT - z 17 do 12 proc.
Przypomnijmy, że w przypadku umów zlecenia mamy do czynienia z podwyższonymi 20-proc. kosztami uzyskania przychodu. - Skutki korekty Polskiego Ładu będą więc odczuwalne w różnym stopniu przez osoby o różnych przedziałach wynagrodzeń - tłumaczy Joanna Narkiewicz-Tarłowska, dyrektor w PwC.
Część zleceniobiorców zyska nawet w porównaniu do roku 2021. Chodzi o osoby uzyskujące ze zleceń przychód brutto do 7920 zł miesięcznie, a także tych, które zarabiają z tego tytułu od 11 300 zł do ok. 16 200 zł miesięcznie brutto.
- Natomiast przy przychodach w granicach od ok. 8000 zł do 11 300 zł korekta oznacza dla zleceniobiorców znacznie mniejszą stratę niż ta, którą spowodował Polski Ład - wskazuje Joanna Narkiewicz-Tarłowska.
Z wyliczeń wynika, że korekta PŁ będzie neutralna dla osób uzyskujących ze zleceń przychód na poziomie do 3600 miesięcznie, ponieważ ich podstawa opodatkowania mieści się w kwocie wolnej.
Obniżka stawki
PIT z 17 do 12 proc. zrekompensuje brak możliwości odliczenia składki zdrowotnej również emerytom.
U większości osób - jak tłumaczy Joanna Narkiewicz-Tarłowska - będzie to rekompensata z nawiązką, ponieważ osoby te zyskają również w porównaniu do 2021 r.
Wśród nich będą też
emeryci z przeciętnymi uposażeniami, powyżej 2500 zł brutto miesięcznie. Przykładowo osoby z emeryturą 3100 zł w porównaniu do obecnego stanu będą miały o ok. 30 zł miesięcznie więcej, a jeśli wziąć pod uwagę korzyści z wprowadzenia zarówno Polskiego Ładu (od 1 stycznia br.), jak i jego korekty (planowanej na 1 lipca) - korzyść ta wyniesie łącznie 171 zł miesięcznie.
- Jedynie osoby pobierające bardzo wysokie emerytury, powyżej 16 tys. zł brutto miesięcznie, odczują stratę w porównaniu do 2021 r., lecz i ona będzie mniejsza niż ta, która miałaby miejsce bez korekty Polskiego Ładu - dodaje ekspertka PwC.
Korekta Polskiego Ładu będzie natomiast neutralna dla pracujących emerytów, ponieważ utrzymane zostanie dla nich zwolnienie z podatku dochodowego wprowadzone Polskim Ładem. Przypomnijmy, że ich przychody są zwolnione z PIT do 85 528 zł rocznie. Ponadto u podatników rozliczających się według skali podatkowej dochodzi jeszcze 30 tys. zł kwoty wolnej od podatku, co w sumie oznacza, że nie płacą oni podatku od przychodów do 115 528 zł rocznie.
Projektowana korekta Polskiego Ładu przewiduje natomiast, że z ulgi zero PIT nie skorzystają seniorzy, którzy wrócą na rynek pracy po okresie pobierania emerytury. Ta zmiana wejdzie w życie od 1 stycznia 2023 r. Wtedy ulga zero PIT będzie przysługiwać tylko tym seniorom, którzy:
- nie złożą wniosku o ustalenie prawa do emerytury albo
- po ustaleniu prawa do świadczenia nie będą go pobierać. ©℗
W porównaniu do roku 2021 zyskają osoby otrzymujące ze zleceń do 7920 zł brutto miesięcznie, a także zleceniobiorcy zarabiający od 11 300 zł do ok. 16 200 zł brutto
Skutki korekty Polskiego Ładu dla zleceniobiorców i emerytów
Umowa zlecenie (podlega składkom na ubezpieczenia społeczne)
|
Wynagrodzenie brutto miesięcznie
|
Wynagrodzenie brutto rocznie
|
Wynagrodzenie netto rocznie
|
Różnica w wynagrodzeniu netto rocznie
|
Różnica w wynagrodzeniu netto średniomiesięcznie
|
W 2021
|
W 2022, zgodnie z Polskim Ładem
|
W 2022, po korekcie Polskiego Ładu
|
Polski Ład vs. 2021
|
Polski Ład vs. zmiany do Polskiego Ładu
|
Zmiany do Polskiego Ładu vs. 2021
|
Polski Ład vs. 2021
|
Zmiany do Polskiego Ładu vs. Polski Ład
|
Zmiany do Polskiego Ładu vs. 2021
|
2 000
|
24 000
|
20 145
|
21 840
|
21 840
|
1 695
|
0
|
1 695
|
141
|
0
|
141
|
2 500
|
30 000
|
25 050
|
27 300
|
27 300
|
2 250
|
0
|
2 250
|
188
|
0
|
188
|
3 100
|
37 200
|
27 858
|
29 211
|
29 211
|
1 353
|
0
|
1 353
|
113
|
0
|
113
|
4 000
|
48 000
|
35 793
|
37 158
|
37 315
|
1 365
|
157
|
1 522
|
114
|
13
|
127
|
6 000
|
72 000
|
53 428
|
53 187
|
54 173
|
-241
|
986
|
745
|
-20
|
82
|
62
|
8 000
|
96 000
|
71 062
|
69 217
|
71 030
|
-1 845
|
1 813
|
-32
|
-154
|
151
|
-3
|
9 000
|
108 000
|
79 879
|
77 232
|
79 459
|
-2 647
|
2 227
|
-420
|
-221
|
186
|
-35
|
10 000
|
120 000
|
88 697
|
85 247
|
87 888
|
-3 450
|
2 641
|
-809
|
-288
|
220
|
-67
|
12 000
|
144 000
|
104 073
|
101 275
|
104 745
|
-2 798
|
3 470
|
672
|
-233
|
289
|
56
|
16 000
|
192 000
|
136 841
|
132 501
|
137 001
|
-4 340
|
4 500
|
160
|
-362
|
375
|
13
|
20 000
|
240 000
|
171 093
|
163 124
|
167 624
|
-7 969
|
4 500
|
-3 469
|
-664
|
375
|
-289
|
Niepracujący emeryci (niepodlegają składkom na ubezpieczenia społeczne)
|
Wynagrodzenie brutto miesięcznie
|
Wynagrodzenie brutto rocznie
|
Wynagrodzenie netto rocznie
|
Różnica w wynagrodzeniu netto rocznie
|
Różnica w wynagrodzeniu netto średniomiesiecznie
|
W 2021
|
W 2022, zgodnie z Polskim Ładem
|
W 2022, po korekcie Polskiego Ładu
|
Polski Ład vs. 2021
|
Polski Ład vs. zmiany do Polskiego Ładu
|
Zmiany do Polskiego Ładu vs. 2021
|
Polski Ład vs. 2021
|
Zmiany do Polskiego Ładu vs. Polski Ład
|
Zmiany do Polskiego Ładu vs. 2021
|
3 100
|
37 200
|
30 936
|
32 628
|
32 988
|
1 692
|
360
|
2 052
|
141
|
30
|
171
|
4 000
|
48 000
|
39 765
|
40 620
|
41 520
|
855
|
900
|
1 755
|
71
|
75
|
146
|
6 000
|
72 000
|
59 385
|
58 380
|
60 480
|
-1 005
|
2 100
|
1 095
|
-84
|
175
|
91
|
8 000
|
96 000
|
77 302
|
76 140
|
79 440
|
-1 162
|
3 300
|
2 138
|
-97
|
275
|
178
|
10 000
|
120 000
|
93 018
|
93 900
|
98 400
|
882
|
4 500
|
5 382
|
74
|
375
|
449
|
12 000
|
144 000
|
108 949
|
108 060
|
112 560
|
-889
|
4 500
|
3 611
|
-74
|
375
|
301
|
16 000
|
192 000
|
140 989
|
136 380
|
140 880
|
-4 609
|
4 500
|
-109
|
-384
|
375
|
-9
|
20 000
|
240 000
|
173 029
|
164 700
|
169 200
|
-8 329
|
4 500
|
-3 829
|
-694
|
375
|
-319
|
Opr. Joanna Narkiewicz-Tarłowska, PwC