Tak jest
|
Tak będzie
|
Przepis
|
Wysokość grzywny
|
Kara grzywny może być wymierzona w granicach od jednej dziesiątej (w 2022 r. - 301 zł) do dwudziestokrotności (w 2022 r. - 60 200 zł) minimalnego wynagrodzenia, chyba że kodeks stanowi inaczej.
|
Minimalna kara grzywny będzie wynosiła jedną dwudziestą minimalnego wynagrodzenia (tj. w 2022 r. 150,50 zł).
|
art. 48 par. 1 k.k.s.
|
Kary łączne
|
Sąd wymierza karę łączną w granicach od najwyższej z kar wymierzonych za poszczególne przestępstwa skarbowe do ich sumy, nie przekraczając jednak 1080 stawek dziennych grzywny, 2 lat ograniczenia wolności albo 15 lat pozbawienia wolności; karę ograniczenia wolności wymierza się w miesiącach i latach.
|
W miejsce górnej granicy pozbawienia wolności (do 15 lat) będzie 20 lat. Pozostała część przepisu pozostanie bez zmian.
|
art. 39 par. 1 k.k.s.
|
W przypadku ciągu przestępstw skarbowych kara łączna ograniczenia wolności nie może przekraczać 18 miesięcy, a kara łączna grzywny nie może przekraczać 1080 stawek dziennych.
|
Zamiast 18 miesięcy będą 2 lata. Pozostała część przepisu pozostanie bez zmian.
|
art. 40 par. 3 k.k.s.
|
Możliwość orzeczenia kary nadzwyczajnie obostrzonej
|
Kara nadzwyczajnie obostrzona nie może przekroczyć 1080 stawek dziennych kary grzywny, 2 lat ograniczenia wolności albo 10 lat kary pozbawienia wolności; karę ograniczenia wolności wymierza się w miesiącach i latach.
|
W miejsce górnej granicy pozbawienia wolności (do 10 lat) będzie 15 lat. Pozostała część przepisu pozostanie bez zmian.
|
art. 28 par. 2 k.k.s.
|
Usiłowanie
|
Karze podlega również ten, kto usiłuje popełnić przestępstwo związane ze znakami akcyzy (art. 70 par. 1 i 2), z pozwoleniami dotyczącymi obrotu towarów z zagranicą (art. 85 par. 1 i 2) i ze zwolnieniami dewizowymi (art. 97 par. 1 i 2).
|
Zostaną skreślone przepisy, które przewidują karę za usiłowania popełnienia tych przestępstw. Zgodnie z art. 21 par. 1 k.k.s. można bowiem karać za usiłowanie przestępstwa skarbowego, jeśli jest ono zagrożone karą pozbawienia wolności do jednego roku.Natomiast nowelizacja podwyższa kary za te występki - do 2 lat.
|
art. 70 par. 3 k.k.s.art. 85 par. 3 k.k.s.art. 97 par. 3 k.k.s.
|
Wyroby akcyzowe
|
Obecnie art. 65 par. 1 przewiduje kary za paserstwo dla osób, które w wyniku takiego czynu nabywają, przechowują, przewożą, przesyłają lub przenoszą wyroby akcyzowe lub pomagają w ich zbyciu, albo przyjmują lub pomagają w ich ukryciu. Grozi za to kara grzywny do 720 stawek dziennych albo kara pozbawienia wolności, albo obie te kary łącznie.
|
Zmiana dostosowuje art. 65 do nowelizacji k.k.s. z 30 marca 2021 r. (Dz.U. poz. 694). Wprowadziła ona do art. 69a nowy typ kary - przygotowanie do produkcji lub magazynowania wyrobów akcyzowych poza składem podatkowym lub podejmowania innych czynności mających stworzyć do tego warunki.Teraz chodzi o objęcie karami karnoskarbowymi także paserów.
|
art. 65 par. 1, par. 2, par. 2a i par. 2b k.k.s.
|
Kto nabywa, przechowuje, przewozi, przesyła lub przenosi towar stanowiący przedmiot czynu zabronionego określonego w art. 86-90 par. 1 (przemyt celny), lub pomaga w jego zbyciu albo ten towar przyjmuje lub pomaga w jego ukryciu, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności do lat 3, albo obu tym karom łącznie.
|
Sankcja pozostaje bez zmian. Projekt rozszerza jednak również możliwość ukarania paserów. Ministerstwo Sprawiedliwości tłumaczy bowiem, że dotychczasowa sankcja nie zapobiega rozpowszechnianiu się procederu paserstwa towarami bez znaków skarbowych akcyzy, pochodzącymi głównie z przemytu zza naszej wschodniej granicy.Po zmianach kara grzywny do 720 stawek dziennych albo kara pozbawienia wolności do lat 3, albo obie te kary łącznie będą grozić sprawcy, który towar z przemytu przyjmuje lub pomaga w jego ukryciu.
|
art. 91 par. 1 k.k.s.
|
Gry hazardowe
|
Kto wbrew obowiązkowi nie zgłasza organom celnym lub organom Straży Granicznej przywozu do kraju albo wywozu za granicę wartości dewizowych lub krajowych środków płatniczych albo w zgłoszeniu tym podaje nieprawdę, podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.
|
Czyn ten będzie przestępstwem skarbowym, zagrożonym karą grzywny do 720 stawek dziennych. Tylko gdy kwota niezgłoszonych wartości dewizowych lub krajowych środków płatniczych będzie małej wartości, sprawcy będzie grozić grzywna za wykroczenie skarbowe.
|
art. 106fk.k.s.
|
Kto wbrew warunkom koncesji lub bez wymaganego urzędowego sprawdzenia lub bez nałożenia wymaganych urzędowych zamknięć posiada automat do gier, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności do lat 3, albo obu tym karom łącznie.
|
Kto wbrew ustawie będzie posiadał automat do gier, będzie podlegał karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności do lat 3, albo obu tym karom łącznie.Zmiana ma usunąć obecne wątpliwości interpretacyjne, czy kara odnosi się do podmiotów legalnie działających, które naruszyły warunki koncesji lub posiadają automat do gier bez wymaganego urzędowego sprawdzenia lub bez nałożenia wymaganych urzędowych zamknięć, czy też do podmiotów działających nielegalnie, które nie posiadają koncesji.
|
art. 107dk.k.s.
|
Nie ma możliwości karania za udostępnianie nieruchomości, w tym wynajmowanie lub użyczanie całości lub części nieruchomości, do prowadzenia lub urządzania gry hazardowej bez wymaganej koncesji lub zezwolenia.
|
Po zmianach karą grzywny do 360 stawek dziennych będzie mógł być ukarany ten, kto udostępnia nieruchomości lub środki, w szczególności wynajmuje lub użycza całość lub część nieruchomości, do prowadzenia lub urządzania gry hazardowej bez wymaganej koncesji lub zezwolenia. W wypadku mniejszej wagi sprawca będzie podlegał karze grzywny za wykroczenie skarbowe.
|
art. 107e k.k.s.
|