W 2021 r. Krajowa Informacja Skarbowa wydała 23 tys. interpretacji indywidualnych, czyli prawie 14 proc. więcej niż rok wcześniej. Odpowiedziała ponadto na 419 tys. pytań.

Znacząco zwiększyła się liczba porad telefonicznych. W ubiegłym roku podatnicy dzwonili na infolinię KIS aż 1,75 mln razy. Dla porównania w 2020 r. takich telefonów było 1,33 mln. Najwięcej pytań zadawano od stycznia do kwietnia, czyli w okresie, gdy trzeba było rozliczyć się z podatku za 2020 r.
Wzrosła też liczba rozmów na czacie, za to mniej korzystano z porad e-mailowych.
Ponad dwukrotnie spadła liczba wydanych wiążących informacji stawkowych (WIS).
Dane wynikają z opublikowanej właśnie informacji o działalności Krajowej Informacji Skarbowej w 2021 r.
Jeśli idzie o interpretacje indywidualne, to nastąpiła istotna zmiana. Od lat bowiem utrzymywała się tendencja spadkowa, co widać na wykresie (patrz: infografika). Natomiast w 2021 r. dyrektor KIS wydał 23 tys. interpretacji indywidualnych, czyli o ponad 2,8 tys. więcej niż rok wcześniej i ok. 2 tys. więcej niż dwa lata wcześniej.
Jak działa Krajowa Informacja Skarbowa / Dziennik Gazeta Prawna - wydanie cyfrowe
Najczęściej dotyczyły one VAT (prawie 10,6 tys. interpretacji). W następnej kolejności były pytania o podatki dochodowe: PIT (8,7 tys. wydanych interpretacji) i CIT (2,6 tys.).
Inne opłaty
W ubiegłym roku podatnicy mogli też pytać już dyrektora KIS o to, jak rozumieć przepisy o opłacie cukrowej i opłacie od tzw. małpek. W pierwszym przypadku dyrektor KIS wydał 77 interpretacji (i 79 innych rozstrzygnięć, np. postanowień o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia), a w drugim 12 interpretacji (i 11 innych rozstrzygnięć).
Nie zawsze z odpowiedzią
W trzech czwartych interpretacji dyrektor KIS zgodził się ze stanowiskiem podatnika (17,22 tys. interpretacji). W pozostałych uznał, że podatnik się myli (ok. 5,8 tys.).
Natomiast 444 razy dyrektor KIS postanowił zastosować w danej sprawie interpretację ogólną i w związku z tym odstąpił od wydania interpretacji indywidualnej.
Odwołania i skargi
Podatnicy zaskarżyli do sądów 1153 interpretacji (rok wcześniej ok. 1 tys.). Złożyli też 317 skarg na postanowienia odmowne i umarzające.
W tym samym czasie wnieśli do Naczelnego Sądu Administracyjnego 231 skarg kasacyjnych na wyroki I instancji (czyli wojewódzkich sądów administracyjnych) dotyczące interpretacji i inne rozstrzygnięcia w tym zakresie.
Natomiast dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej złożył 606 skarg kasacyjnych, nie zgadzając się z rozstrzygnięciem sądu wojewódzkiego.
WIS
Znacząco spadła liczba wydanych wiążących informacji stawkowych. W 2021 r. organ wydał ich ponad 4,2 tys., podczas gdy rok wcześniej prawie 8,7 tys.
Natomiast innych rozstrzygnięć (np. o odmowie wydania WIS, o odmowie wszczęcia postępowania) było ok. 2 tys. (w 2020 r. - 3,7 tys.).
Z opublikowanej informacji wynika, że w 2021 r. NSA wydał jeden wyrok dotyczący WIS (z 21 września 2021 r., sygn. I FSK 662/21). Oddalił w nim skargę kasacyjną podatnika. Chodziło o klasyfikację towaru „chałwowe chrupiące praliny w deserowej czekoladzie z kremowym nadzieniem o smaku chałwowym”. NSA orzekł, że są one z 23-proc. VAT, a nie jak chciał podatnik - z 5-proc. VAT.
Telefon, e-mail i czat
Tak jak w poprzednich latach najwięcej pytań zadawanych drogą telefoniczną dotyczyło VAT (617 tys.) i PIT (437 tys.).
Popularnym kanałem komunikacji był też czat. Z tej możliwości skorzystano aż 45,6 tys. razy, co oznacza spadek w stosunku do 2020 r. o ponad 21,2 tys. rozmów, ale usługa ta była zawieszona od 15 stycznia do 18 maja 2020 r.
Natomiast ponad 71 tys. razy podatnicy korzystali z porad e-mailowych, czyli o 6,3 tys. mniej niż rok wcześniej.
Należy pamiętać, że zastosowanie się do wytycznych przekazanych telefonicznie, na czacie bądź e-mailem nie chroni podatnika, gdyby udzielone tą drogą informacje okazały się błędne. Takie zabezpieczenie dają tylko: interpretacja indywidualna, interpretacja ogólna oraz objaśnienia podatkowe ministra finansów. ©℗