Podatnicy i płatnicy, jeśli tylko są osobami fizycznymi, będą mogli od 1 stycznia 2015 r. wysyłać więcej formularzy przez internet bez użycia bezpiecznego e-podpisu z kwalifikowanym certyfikatem. Wystarczą dane autoryzujące.

Takie zmiany przewiduje projekt nowelizacji rozporządzenia ministra finansów w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone.

Formularze, które można złożyć przez internet / Dziennik Gazeta Prawna

Dziś część formularzy składanych elektronicznie przez osoby fizyczne musi być podpisana bezpiecznym e-podpisem z kwalifikowanym certyfikatem. Chodzi o formularze na potrzeby podatku od spadków i darowizn (SD-3, SD-3A, SD-Z2), PCC 3/A, IFT-1/IFT-1R, IFT-3/IFT-3R) oraz formularze PIT składane przez płatników (PIT-4R, PIT-8AR, PIT-8C, PIT-11 oraz PIT-40).

Resort finansów proponuje, aby i w tych przypadkach e-podpis z kwalifikowanym certyfikatem zastąpić danymi autoryzującymi. W praktyce podatnicy i płatnicy, którzy są osobami fizycznymi, będą musieli podać jedynie: imię, nazwisko, datę urodzenia, identyfikator podatkowy (PESEL lub NIP) oraz kwotę przychodu za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok przesyłania deklaracji. Przykładowo, jeśli płatnik będzie chciał wysłać w 2015 r. informację PIT-11, będzie musiał podać kwotę przychodu z zeznania rocznego złożonego za rok 2013.

Podatnicy i płatnicy będą mogli również składać bez e-podpisu korekty tych deklaracji.

Zmiany dotyczą wyłącznie osób fizycznych. Osoby prawne i jednostki niemające osobowości prawnej będą musiały, tak jak obecnie, podpisywać wszystkie formularze przesyłane przez internet e-podpisem z kwalifikowanym certyfikatem.

Rozporządzenie ma wejść w życie następnego dnia po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw. Nie dotyczy to formularzy: PIT-4R, PIT-8AR, PIT-8C, PIT-11, IFT-1/IFT-1R, IFT-3/IFT-3R, PIT-40, które będzie można przesyłać od 1 stycznia 2015 r. Z kolei deklaracje i korekty deklaracji SD-Z2, SD-3, SD-3/A oraz PCC-3/A będzie można składać za okresy rozliczeniowe od 1 września 2014 r.

Resort finansów wskazuje, że odejście od e-podpisu na rzecz danych autoryzujących znacznie spopularyzowało przesyłanie zeznań rocznych przez internet. W tym roku do organów podatkowych wpłynęło ok. 5 milionów zeznań za 2013 r. z wykorzystaniem danych autoryzujących, co oznacza wzrost o 30 proc. w stosunku do 2013 r.

Formularze, które można złożyć przez internet

Etap legislacyjny

Projekt nowelizacji rozporządzenia ministra finansów w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone – w konsultacjach