Stacje bazowe do bezprzewodowego przesyłu danych (tzw. BTS) nie są opodatkowane jako maszty, ale jako budowle sieciowe, wraz z instalacjami i urządzeniami. Podatek jest więc należny od ich wartości – potwierdził NSA.

Spółka będąca właścicielem takich stacji płaciła od nich podatek (od budowli), ale w pewnym momencie doszła do wniosku, że w ogóle nie powinny być one opodatkowane. Wskazywała, że są to urządzenia w kontenerach zainstalowanych na dachach budynków lub w specjalnie zaadaptowanych do tego pomieszczeniach. Złożyła więc korekty deklaracji i wnioski o stwierdzenie nadpłaty podatku od nieruchomości.
Organy, czyli prezydent miasta i Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łodzi, uznały, że stacje bazowe są budowlami i podatek jest należny. Argumentowały, że stacje bazowe umiejscowione na dachu są obiektami budowlanymi w rozumieniu przepisów prawa budowlanego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1333 ze zm.), do którego odwołuje się ustawa o podatkach i opłatach lokalnych. Składają się bowiem na nie: systemy antenowe, urządzenia nadawczo-odbiorcze, linie zasilające, kontenery telekomunikacyjne itp. Wszystkie te elementy stanowią całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami, a budowle sieciowe (sieć techniczna) są wymienione w definicji budowli zawartej w art. 3 pkt 3 prawa budowlanego – tłumaczyły organy.
Ich stanowisko potwierdziła opinia biegłego, którego powołał prezydent miasta.
WSA w Łodzi przyznał rację spółce. Stwierdził, że stacje bazowe nie są budowlą w rozumieniu art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, bo jednak nie zostały wprost wymienione w art. 3 pkt 3 prawa budowlanego ani nie są podobne do żadnego ze wskazanych w tym przepisie obiektów. Nie są również urządzeniami budowlanymi, więc nie mogą być opodatkowane podatkiem od nieruchomości – orzekł WSA (sygn. akt I SA/Łd 388/18).
Nie zgodził się z tym Naczelny Sąd Administracyjny. Powołał się m.in. na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 2011 r. (sygn. akt P 33/09), z którego wynikało, że jako budowle należy opodatkować obiekty wymienione w art. 3 pkt 3 prawa budowlanego oraz w załącznikach do niego. NSA wskazał, że stacje bazowe BTS nie są opodatkowane jako maszty, ale jako budowle sieciowe, wymienione zarówno w art. 3 pkt 3 prawa budowlanego, jak i w załączniku do niego (jako sieci telekomunikacyjne).
Sąd zgodził się również z organami, że stacje bazowe BTS są opodatkowane jako całość techniczno-użytkowa wraz z instalacjami i urządzeniami.

orzecznictwo

Wyroki NSA z 21 października 2021 r., sygn. akt III FSK 379/21, III FSK 380/21, III FSK 381/21 www.serwisy.gazetaprawna.pl/orzeczenia