Prace nad ustawą autorstwa Ministerstwa Gospodarki zakończyła w środę sejmowa komisja nadzwyczajna do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji. Posłowie przyjęli szereg poprawek, które nadały jej ostateczny kształt po pierwszym czytaniu. Zdecydowaną większość z przyjętych poprawek zgłosiła właśnie Janyska.
"Zgłoszone przeze mnie poprawki dotyczyły kilku materii. Za niezwykle ważne uważam poprawki dotyczące Kodeksu pracy" - powiedziała PAP Maria Janyska.
Projekt w rekomendowanym przez komisję kształcie przewiduje, że pracownik podejmując nową pracę, jeśli zrobi to w ciągu miesiąca od rozwiązania stosunku pracy z poprzednim pracodawcą i warunki pracy na poprzednim stanowisku odpowiadają warunkom pracy na nowym stanowisku u nowego pracodawcy, będzie mógł posługiwać się dotychczasowym orzeczeniem lekarskim, a więc nie będzie podlegał wstępnym badaniom lekarskim.
“Chodzi też o to, aby zapewnić porównywalność warunków, a w związku z tym określić, w jaki sposób i z jakich dokumentów jasno będzie to wynikało. By było to możliwe, minister pracy w porozumieniu z ministrem zdrowia muszą przygotować rozporządzenie, które będzie określało, oprócz obecnych wymogów w zakresie badań, także zakres informacji objętych skierowaniem na badania i orzeczeniem, łącznie z wzorami dokumentów” - mówiła Janyska. Jak wyjaśniła, obecne skierowania są zbyt lakoniczne. A przecież - mówiła - są u pracodawcy opisane w dokumentacji tzw. pracowniczej, w tym bhp na stanowisku pracy.
Posłowie, by dać ministrom czas na przygotowanie rozporządzeń, przedłużyli przewidywane vacatio legis dla tego przepisu. Rozporządzenia miałby wejść w życie od kwietnia 2015 r. i odnosić się tylko do nowych skierowań i orzeczeń.
“Te przepisy są bardzo ważne i dla pracowników, i dla pracodawców, ponieważ oszczędzają dużo czasu. Redukujemy też pośrednio kolejki do niektórych lekarzy, bo nie wszyscy mają lekarzy w zakładach pracy” - dodała.
Według Janyskiej istotne poprawki dotyczyły także wykorzystania środków Funduszu Ochrony Środowiska. Chodzi o to, by obecny system udostępniania bankom środków finansowych z przeznaczeniem na udzielanie kredytów bankowych, pożyczek lub dotacji uzupełnić o możliwość dopłat rat lub innych opłat ustalanych w umowach leasingu.
“Chcemy też zabezpieczyć się przed sytuacją, w której te dopłaty trafiłyby do towarzystw niepodlegających Komisji Nadzoru Finansowego. Proponujemy więc, by były one przekazywane za pośrednictwem banków. To będzie bezpieczne, a jednocześnie elastyczne narzędzie, z którego będzie mogło skorzystać bardzo dużo firm” - mówiła posłanka PO.
Kolejne istotne przepisy dotyczą Wiążącej Informacji Akcyzowej (WIA) wydawanej na potrzeby opodatkowania wyrobu akcyzowego albo samochodu osobowego. W rządowej wersji projektu, m.in., tzw. WIA miała być ważna przez okres 3 lat licząc od dnia jej wydania.
Przyjęta poprawka Janyskiej skreśla tą propozycję, a więc WIA będzie bezterminowa, a jedynym ograniczeniem będzie ewentualna zmiana przepisów.
“Przedsiębiorcy przekonali mnie do tego rozwiązania, bo tak naprawdę to oni pilnują aktualności taryf i wymagań w tym względzie. Dzięki tej propozycji przedsiębiorcy nie będą musieli co trzy lata występować o interpretację, mimo że się nic nie zmieniło. Przy okazji oszczędzamy też pracy administracji” - wyjaśniła Janyska.
Pakiet portowy i ubezpieczenia społeczne
Kolejne propozycje dotyczą kwestii ubezpieczeń społecznych. “Nie trzeba będzie sprawdzać prawidłowości danych przekazanych już do ZUS. Teraz będzie trzeba przekazywać tylko raport korygujący, jeśli płatnik we własnym zakresie stwierdzi nieprawidłowości. Nie będzie też potrzeby obowiązkowego wydawania informacji z raportów miesięcznych, przez płatników opłacających za ubezpieczonych tylko składki na ubezpieczenie zdrowotne, a więc osobom bezrobotnym. Jeśli bezrobotni będą ich potrzebowali, zgłoszą się do urzędu i wówczas je dostaną” - powiedziała posłanka PO. Rozwiązanie to ma na celu m.in. odciążenie urzędów pracy.
Projekt ustawy zawiera także inne istotne rozwiązania, m.in. tzw. pakiet portowy, czyli skrócenie czasu trwania kontroli granicznych w portach morskich do 24 godzin oraz wydłużenie terminu dla przedsiębiorców na rozliczenie VAT w imporcie przez upoważnionych przedsiębiorców (AEO). Ma to służyć poprawie konkurencyjności polskich portów, które tracą klientów na rzecz sąsiednich Niemiec czy Holandii.
Wprowadza też m.in. jednoznaczną zasadę określania wartości pieniężnej nieodpłatnego świadczenia z tytułu wykorzystania samochodu służbowego do celów prywatnych, zastępującą obecny niejasny system rozliczania podatku z tego tytułu. Dzięki temu przedsiębiorca nie będzie musiał szczegółowo rejestrować prywatnych wyjazdów, by później prawidłowo się rozliczyć.
Resort gospodarki szacuje, że wprowadzenie zmian przyniesie przedsiębiorcom oszczędności w wysokości ok. 1 mld zł rocznie.