Urząd skarbowy musi wydać decyzję administracyjną w sprawie wykreślenia czynnego podatnika z rejestru VAT-UE – orzekł NSA w dwóch wyrokach.
Oba orzeczenia zapadały w sprawie podatnika z Bielska-Białej, który został poinformowany przez naczelnika urzędu skarbowego o wykreśleniu z rejestru podatników VAT-UE z powodu niezłożenia deklaracji podatkowych za kolejne dwa kwartały.
Taką możliwość przewiduje art. 97 ust. 15 ustawy o VAT. Wystarczy, że podatnik zwleka ze złożeniem deklaracji podatkowej za dwa kolejne kwartały lub sześć kolejnych miesięcy. W takiej sytuacji podatnik jest z urzędu wykreślany z rejestru.
Podatnik był przekonany, że powinien w tej sprawie otrzymać decyzję administracyjną. Tymczasem pismo, które dostał, nie zawierało żadnego uzasadnienia. Z tego powodu podatnik zarzucił naczelnikowi urzędu naruszenie prawa i wezwał go do jego usunięcia. Naczelnik nic więcej jednak w tej sprawie nie zrobił. Uznał, że wykreślenie podatnika z urzędu jest jedynie czynnością materialno-techniczną.
Podobnego zdania był Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, oddalając obie skargi podatnika. Sąd zgodził się z organem podatkowym, że wykreślenie podatnika z rejestru podatników VAT-UE, na podstawie art. 97 ust. 15 ustawy o VAT, jest jedynie czynnością materialno-techniczną. Stwierdził, że z przepisu tego nie wynika, by organ podatkowy miał przeprowadzać w tym zakresie pełne postępowanie podatkowe.
Dodatkowo WSA odwołał się do wyroku NSA (sygn. akt I FSK 1370/11), który dotyczył wykreślenia podatnika z rejestru podatników VAT-UE na podstawie art. 96 ust. 9 ustawy o VAT. Nakazuje on naczelnikowi urzędu wykreślić z rejestru, bez zawiadamiania, podatnika, który nie istnieje lub nie ma możliwości skontaktowania się z nim albo jego pełnomocnikiem.
Podatnik, nie zgadzając się z wyrokami gliwickiego WSA, złożył skargi kasacyjne do Naczelnego Sądu Administracyjnego, a ten uznał je za zasadne. Sędzia Danuta Oleś wyjaśniła, że nie można jednakowo traktować sytuacji wynikających z art. 96 ust. 9 i art. 97 ust. 15 ustawy o VAT. Pierwszy dotyczy podatników VAT, którzy nie istnieją, i ma za zadanie porządkować rejestr VAT-UE. Dlatego wykreślenie na podstawie tego przepisu następuje w drodze czynności materialno-technicznej. Z kolei drugi dotyczy ingerencji w prawa i obowiązki istniejącego podatnika, dlatego nakłada na organ obowiązek wydania decyzji administracyjnej.
Sąd I instancji będzie musiał ponownie rozpoznać obie sprawy.

ORZECZNICTWO

Wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 maja 2014 r., sygn. akt I FSK 877/13, I FSK 878/13. www.serwisy.gazetaprawna.pl/orzeczenia