Procedura korygowania podatku od towarów i usług
1. Podatnik VAT udziela po sprzedaży rabatu, bonifikaty lub po prostu pomylił się albo np. otrzymuje zwrot towarów, co powoduje zmniejszenie podstawy opodatkowania.
2. Podatnik musi wystawić fakturę korygującą. Fakturę taką należy oznaczyć wyrazami „korekta” lub „faktura korygująca”. W przypadku udzielenia rabatu do jednej dostawy lub większej liczby dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać:
● numer kolejny i datę wystawienia
● dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
– datę wystawienia,
– kolejny numer,
– imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy oraz ich adresy,
– NIP,
– datę dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi,
– nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych, rabatem,
– kwotę i rodzaj udzielonego rabatu,
– kwotę zmniejszenia podatku należnego.
3. Podatnik musi wysłać fakturę korygującą do nabywcy towaru lub usługi.
4. Nabywca towaru lub usługi powinien potwierdzić odebranie faktury korygującej (przepisy nie określają, jak to zrobić). Następnie zmniejsza on swój podatek naliczony.
5. Po otrzymaniu potwierdzenia od nabywcy podatnik sprzedawca zmniejsza podstawę opodatkowania i swój podatek należny. Oznacza to również konieczność uwzględnienia korekty w deklaracji VAT-7.
6. Jeśli podatnik otrzymał potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej (25. dzień miesiąca) za dany okres rozliczeniowy, to uwzględnia korektę faktury w tej deklaracji. Z kolei w przypadku gdy potwierdzenie otrzymał po upływie terminu do złożenia deklaracji, korektę faktury uwzględnia w rozliczeniu za okres, kiedy to potwierdzenie uzyskał. Przykładowo jeśli podatnik udzielił rabatu w lutym a potwierdzenie otrzymania korekty otrzymał w lipcu, to korektę uwzględnia w deklaracji składanej za lipiec. Dopiero w tej deklaracji będzie mógł obniżyć podstawę opodatkowania i podatek należny.