Wykorzystać w reklamie

Firmy, w których byli urzędnicy się sprawdzają, wykorzystują ich doświadczenie w reklamach. „Nie martw się o urząd skarbowy, naszą kadrę tworzą byli pracownicy kontroli podatkowej”. „Ty robisz swoje i śpisz spokojnie, my czuwamy nad twoim bezpieczeństwem, bo u nas pracują tylko osoby z najwyższymi kwalifikacjami (znaczna część to byli pracownicy urzędów skarbowych)” – w taki sposób kusi klientów wiele biur rachunkowych i agencji doradztwa podatkowego.

Pola Kisiel nie ma żadnych wątpliwości, że takie reklamy są etyczne.

– Podobnie jest przecież z zatrudnianiem policjantów w biurach detektywistycznych, żołnierzy w firmach ochroniarskich, egzaminatorów Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w firmach przygotowujących do matury, państwowych inspektorów budowlanych w przedsiębiorstwach budowlanych czy też lekarzy w firmach farmaceutycznych. Przedsiębiorstwa, które to robią, chętnie się tym chwalą, zwłaszcza jeśli mają zaufanie do kwalifikacji tych pracowników – wskazuje.

Korporacja Prawna PR Consulting skomentowała sprawę reklam opartych na byłych urzędnikach jako jedyne z trzech zapytanych biur ogłaszających się w podobny sposób. Nie odpowiedziały: Fincare i Leksus. Ale podobnie promujących się zespołów doradców są dziesiątki.

– Odbiór społeczny tego typu reklam może być dwuznaczny – przyznaje Stefan Czerwiński, sekretarz zarządu głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, biegły rewident.

– Byli urzędnicy skarbowi mogą lepiej znać procedury i przepisy, skoro mieli z nimi do czynienia w praktyce, ale nie oznacza to, że mogą coś podatnikowi ułatwić. Tego typu nadzieje są zwodnicze – ocenia.

Jak uważa Monika Zaluska, prezes warszawskiego biura rachunkowego MK Consulting, reklamowanie tego, że firma zatrudnia byłych pracowników administracji podatkowej, jest działaniem marketingowym skierowanym m.in. do tych klientów, którzy postrzegają urzędy skarbowe jako pewien system, w którym jego byłym uczestnikom łatwiej się poruszać. Na takie reklamy mogą być również podatni ci, którzy sądzą, że urzędnicy skarbówki posiadają jakąś tajemną wiedzę, którą po odejściu z urzędu mogą wykorzystać.

Ministerstwo Finansów nie odpowiedziało nam na pytanie, jak wielu urzędników podatkowych odchodzi z pracy w ciągu roku ani jakie działania resort podejmuje, by najlepszych zatrzymać w administracji publicznej.