Nabycie samochodu i przekazanie go laureatowi konkursu, loterii lub akcji marketingowej należy traktować jak kupno w celu odsprzedaży lub oddania w odpłatne użytkowanie.
Tak wynika z orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Skarżąca spółka świadczy usługi reklamowe, w tym m.in. organizacji i obsługi konkursów, loterii, programów lojalnościowych i innych akcji promocyjnych czy marketingowych. W ramach tego będzie kupować materiały promocyjno-reklamowe, które następnie trafią do uczestników/laureatów np. konkursów i loterii. Jedną z nagród mogą być samochody osobowe.
Za świadczone usługi spółka będzie wystawiać kontrahentom faktury VAT i opodatkowywać je stawką podstawową. Problem polega na tym, czy przy zakupie samochodów, które później zostaną wydane jako nagrody, będzie mogła odliczyć 100 proc. podatku naliczonego. Jej zdaniem będzie miała takie prawo, ponieważ w tym przypadku należy stosować przepis o prawie do odliczenia VAT, gdy podatnik nabywa auta w celu ich odsprzedaży.