Obowiązek przechowywania kopii paragonów fiskalnych przez okres 5 lat jest nieracjonalny i niepotrzebnie generuje obciążenia administracyjne dla przedsiębiorców
Utrzymanie obecnego, skróconego terminu przechowywania kopii dokumentów fiskalnych ułatwi przedsiębiorcom prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej.
Utrzymanie obecnego, skróconego terminu przechowywania kopii dokumentów fiskalnych ułatwi przedsiębiorcom prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej.
Wraz z końcem 2012 r. zniknie możliwość stosowania 2-letniego okresu przechowywania kopii paragonów (licząc od końca roku, w którym nastąpiła ta sprzedaż). Będzie to oznaczać powrót do obowiązku archiwizacji dokumentów fiskalnych przez 5 lat. Ministerstwo Gospodarki chce temu zapobiec, wprowadzając do ustawy o VAT okres 2-letni jako zasadę. Taką zmianę zapisało w projekcie założeń tzw. trzeciej ustawy deregulacyjnej. Dziś obowiązek archiwizacji wynika z rozporządzenia ministra finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz.U. nr 212, poz. 1338 z późn. zm.).
Argumentem przemawiającym za zachowaniem skróconego okresu przechowywania jest fakt, że zapis na papierze stosowanym w drukarkach fiskalnych szybko blaknie.
– Co z tego, że podatnik będzie przechowywał dokumenty przez 5 lat, skoro i tak będą one nieczytelne – stwierdza Paweł Fałkowski, doradca podatkowy, partner w FL Tax.
Jeżeli minister finansów chciał wprowadzić skrócony okres na czas próbny, to niewątpliwie próba ta zakończyła się pozytywnie.
– Nie spotkałem się z sytuacją, aby organy miały problem z weryfikacją rozliczeń podatnika tylko z tego powodu, że nie przechowywał on papierowych kopii dokumentów kasowych po upływie dwóch lat – komentuje Paweł Fałkowski.
Dlatego wprowadzenie na stałe krótszego okresu przechowywania kopii dokumentów kasowych jest krokiem w dobrym kierunku.
– Jednocześnie państwo powinno bardziej promować stosowanie kas, w których paragony są zapisywane w formie elektronicznej – uważa nasz rozmówca.
Takie kasy nie tylko są tańsze w eksploatacji, lecz także ułatwiają odczyt danych. Zdaniem eksperta wartym rozważenia pomysłem jest rozszerzenie obecnie obowiązującej ulgi związanej z nabyciem kas na sytuacje, gdy podatnik wymienia stare urządzenia na nowe, z zapisem elektronicznym. Obecnie ulga dotyczy tylko tych urządzeń, które zostały zgłoszone przed powstaniem obowiązku fiskalizacji.
Etap legislacyjny Projekt założeń do projektu ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce z 14 czerwca 2012 r. przekazany do konsultacji społecznych.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama