Wsparcie finansowe

Nie jest także trafiony argument fiskusa o dofinansowaniu ze środków publicznych rodzinnych domów dziecka. Wsparcie finansowe państwa nie jest bowiem żadną przeszkodą w odliczaniu ulgi przez osoby pełniące funkcję rodziny zastępczej na podstawie umowy zawartej ze starostwem.

W opinii Joanny Szydlik sytuacja tych rodzin zastępczych jest tożsama z sytuacją opiekuna prawnego dziecka pełniącego funkcję rodzinnego domu dziecka.

– Mając na uwadze zasadę racjonalnego ustawodawcy, należałoby przyjąć, że opiekunom prawnym sprawującym opiekę nad małoletnim dzieckiem w ramach rodzinnego domu dziecka przysługuje prawo do ulgi prorodzinnej – mówi Joanna Szydlik.

Mieszkanie z dzieckiem

Opiekun prawny nie odliczy ulgi, jeżeli dziecko z nim nie mieszka. Intencją ustawodawcy było bowiem ograniczenie prawa do ulgi dla osób, które utraciły możliwość sprawowania opieki lub władzy rodzicielskiej przez umieszczenie dziecka w odrębnej placówce.

– Gdy dziecko zamieszkuje z opiekunem prawnym w prowadzonym przez niego rodzinnym domu dziecka, przesłanki do utraty prawa do ulgi nie zachodzą, gdyż opiekun mieszka z dzieckiem – ocenia Anna Misiak, doradca podatkowy w MDDP.

Ustawowe wyłączenie stosowania ulgi ma na celu pozbawienie odliczenia podatnika, którego w sprawowaniu opieki nad dzieckiem wyręcza państwo.

– W przypadku rodzinnych domów dziecka i będących jednocześnie opiekunem prawnym dziecka taka sytuacja nie zachodzi – sugeruje Joanna Szydlik.

Anna Misiak podpowiada, że podatnicy, którzy po wezwaniu przez urząd zdecydowali się na skorygowanie zeznania, mogą wystąpić z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty i przedstawienie argumentów za tym, że prawo do ulgi przysługuje. Jeżeli organ podatkowy odmówi stwierdzenia nadpłaty, podatnikowi przysługują dalsze kroki odwoławcze.