Kryzys nie jest zjawiskiem wyłącznie zewnętrznym. Wiele firm powinno czuć się współodpowiedzialnymi za jego podsycanie. Powód? Niska świadomość finansowej kultury biznesowej.

Tylko niewielki odsetek firm prawidłowo funkcjonujących na rynku ma realny problem z płynnością finansową, czyli z bieżącymi środkami na realizację zobowiązań. Skąd zatem, będąc kontrahentem, na płatność czekamy znacznie dłużej niż nominalnie określony termin płatności określony na fakturze? Skąd między podmiotami na rynku przepływa tyle duplikatów i korekt faktur? Dlaczego notujemy straty z tytułu nierozliczonego VATu? Na taki stan rzeczy ma wpływ przede wszystkim niska świadomość pracy z fakturami kosztowymi oraz konsekwencje płynące z opóźnień i nieprawidłowości.

Planujemy spotkania biznesowe, tworzymy harmonogramy działań, rezerwujemy czas na projekty, wdrażamy elektroniczne rozwiązania a zapominamy, że takich samych czynności wymaga praca z fakturą i zarządzanie zakupem w firmie. Pracownicy nie mają czasu na opisanie lub zaakceptowanie faktur? Nagminnie przechowują je na swoim biurku? Opóźniają cały proces ich zaksięgowania? Tak, ponieważ nie mają uświadomionej i wykształconej finansowej kultury biznesowej. Konsekwencje rosną wprost proporcjonalnie do czasu trwania w przestarzałych praktykach. Z jednej przetrzymanej faktury nagle mamy stos niezaksięgowanych kosztów, co zakłóca przepływ finansowy całej firmy.

Jako gospodarze kryzysu, musimy wziąć za niego odpowiedzialność poprzez stworzenie i następnie pielęgnowanie finansowej kultury biznesowej. Pracownicy muszą być świadomi poszczególnych etapów postępowania z fakturą. Pierwsze Ogólnopolskie Badanie – Obieg Faktur Kosztowych potwierdza naszą narodową czujność. Działy finansów i księgowości w ponad 60-ciu procentach firm w Polsce planują wdrożenie procedur i narzędzi umożliwiających kontrolę nad kosztami organizacji przed ich zaksięgowaniem. Wywołane do dyskusji zarządy czując odpowiedzialność poszukują nowoczesnych rozwiązań, które w skali ogólnej przynoszą realne oszczędności czasowe, finansowe i organizacyjne. Wszyscy muszą uświadomić sobie potencjał drzemiący w nowoczesnych rozwiązaniach usprawniających pracę z fakturami.

Aleksander Sala – Prezes Kolibro – ObiegFaktur.pl