statystyki

Aby mówić o nadpłacie i ubiegać się o jej zwrot, trzeba wykazać zubożenie

autor: Patrycja Dudek, Łukasz Zalewski18.04.2019, 07:37; Aktualizacja: 18.04.2019, 07:37
Spółka uważała, że powstanie nadpłaty nie zależy od poniesienia przez podatnika ciężaru ekonomicznego podatku.

Spółka uważała, że powstanie nadpłaty nie zależy od poniesienia przez podatnika ciężaru ekonomicznego podatku.źródło: ShutterStock

Firma, która obciążyła zbyt wysokim VAT swoich klientów, nie ma co liczyć na zwrot nadwyżki podatku – wynika z wczorajszego wyroku NSA.

Od 2016 r. ordynacja podatkowa mówi jasno, że płatnik (lub inkasent) może ubiegać się o zwrot nadpłaty, jeżeli wpłaconego podatku nie pobrał od podatnika (art. 75 par. 2).

Przed 2016 r. w przepisach nie było takiego zastrzeżenia i dlatego w sądach administracyjnych toczą się spory o to, czy zmiana przepisu była tylko doprecyzowująca, czy jednak prawotwórcza.

Klienci zapłacili więcej

Sprawa dotyczyła spółki handlującej m.in. kołdrami, pościelą. Pół roku po sprzedaży partii poduszek z 23 proc. VAT spółka zorientowała się, że powinna była zastosować stawkę 8 proc. Okazało się, że system finansowo-księgowy błędnie przypisał kod towaru do wyższej stawki.


Pozostało 75% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane