statystyki

Aby mówić o nadpłacie i ubiegać się o jej zwrot, trzeba wykazać zubożenie

autor: Patrycja Dudek, Łukasz Zalewski18.04.2019, 07:37; Aktualizacja: 18.04.2019, 07:37
Spółka uważała, że powstanie nadpłaty nie zależy od poniesienia przez podatnika ciężaru ekonomicznego podatku.

Spółka uważała, że powstanie nadpłaty nie zależy od poniesienia przez podatnika ciężaru ekonomicznego podatku.źródło: ShutterStock

Firma, która obciążyła zbyt wysokim VAT swoich klientów, nie ma co liczyć na zwrot nadwyżki podatku – wynika z wczorajszego wyroku NSA.

Od 2016 r. ordynacja podatkowa mówi jasno, że płatnik (lub inkasent) może ubiegać się o zwrot nadpłaty, jeżeli wpłaconego podatku nie pobrał od podatnika (art. 75 par. 2).

Przed 2016 r. w przepisach nie było takiego zastrzeżenia i dlatego w sądach administracyjnych toczą się spory o to, czy zmiana przepisu była tylko doprecyzowująca, czy jednak prawotwórcza.

Klienci zapłacili więcej

Sprawa dotyczyła spółki handlującej m.in. kołdrami, pościelą. Pół roku po sprzedaży partii poduszek z 23 proc. VAT spółka zorientowała się, że powinna była zastosować stawkę 8 proc. Okazało się, że system finansowo-księgowy błędnie przypisał kod towaru do wyższej stawki.


Pozostało jeszcze 75% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane