statystyki

Nieuczciwy influencer to fiskalne kłopoty dla sponsora [WYWIAD]

autor: Mariusz Szulc28.03.2019, 07:26; Aktualizacja: 28.03.2019, 10:30
Warto podkreślić, że dyskusja o tym, czy przekazanie towaru zaspokaja potrzeby końcowe trwa od jakiegoś czasu i nie zawsze kończy się pozytywnie dla podatnika, tym niemiej zasadniczo przekazywanie próbek może nie być opodatkowane VAT.

Warto podkreślić, że dyskusja o tym, czy przekazanie towaru zaspokaja potrzeby końcowe trwa od jakiegoś czasu i nie zawsze kończy się pozytywnie dla podatnika, tym niemiej zasadniczo przekazywanie próbek może nie być opodatkowane VAT.źródło: ShutterStock

- Jeśli profil na Instagramie lub Facebooku, na którym została zamieszczona reklama, ma fałszywych followersów lub został usunięty, organy podatkowe mogą zakwestionować zaliczenie do kosztów wydatków poniesionych przez reklamodawcę - mówi w wywiadzie dla DGP Aleksandra Plichta, doradca podatkowy i menedżer projektu w CRIDO.

Jakie są podatkowe korzyści ze współpracy z influencerem?

Wydatki na ten cel powinny pomniejszać przychód i VAT (jeśli influencer wystawia faktury) – o ile w ogóle ujęcie faktury zakupowej w rozliczeniach jest „korzyścią” podatkową. Współpraca z influencerem gwarantuje bowiem doskonałą kampanię reklamową, co powinno przekładać się na zwiększenie poziomu sprzedaży bądź na zabezpieczenie jej źródła. Influencerzy działający przede wszystkim na Instagramie gwarantują promocję danej marki wśród dziesiątek tysięcy odbiorców zainteresowanych tworzoną przez nich treścią. Jednak automatyzm w ujmowaniu wydatków marketingowych w kosztach podatkowych nie jest najlepszym rozwiązaniem. Nie każda z kampanii reklamowych przyniesie podatkowe oszczędności.

Dlaczego?

Coraz częściej okazuje się, że model biznesowy influencerów polega na specyficznym oszustwie. Mam na myśli sytuację, w której profil instagramowy influencera budowany jest głównie przez fałszywe (fejkowe) konta i polubienia. Sponsor, który nabywa wsparcie promocyjne od takiej osoby, nie może więc czuć się bezpiecznie, bo albo reklamy jego produktów wcale nie ogląda rzesza followersów, albo co gorsza Instagram może w każdej chwili taki profil usunąć – i reklamy nie obejrzy już nikt. W obu sytuacjach istnieje duże ryzyko, że organy podatkowe zakwestionują zarówno zaliczenie poniesionych przez sponsora wydatków do kosztów uzyskania przychodu, jak i prawo do odliczenia VAT. Stwierdzą, że nie przełożyły się one na wsparcie promocyjne i nie były związane z działalnością opodatkowaną. A nie jest trudno sprawdzić skalę korzystania przez influencerów z niekoniecznie uczciwych form wsparcia. Fiskus, jeśli będzie chciał, da sobie z tym radę.


Pozostało jeszcze 79% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane